التهاب کيسه مفصلي ( بورسيت )

هشت عدد از آن ها در اطراف هر يک از شانه ها، يازده عدد در اطراف هر يک از زانوها و در حدود 78 عدد در هر طرف بدن وجود دارد. بيشتر آن ها حتي اسمي هم ندارند و تا وقتي کارشان را خوب انجام دهند دليلي ندارد که حتي
جمعه، 17 مرداد 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
التهاب کيسه مفصلي ( بورسيت )
التهاب کيسه مفصلي ( بورسيت )

 

نويسنده: دبورا تکاک
مترجم: مينا اسماعيلي



 

8 روش رفع درد

هشت عدد از آن ها در اطراف هر يک از شانه ها، يازده عدد در اطراف هر يک از زانوها و در حدود 78 عدد در هر طرف بدن وجود دارد. بيشتر آن ها حتي اسمي هم ندارند و تا وقتي کارشان را خوب انجام دهند دليلي ندارد که حتي به يکي از آن ها هم توجهي شود. اما اگر يکي از آن ها از کار بيافتد دقيقاً خواهيد فهميد که اين کيسه هاي کوچک که کيسه ي زلالي يا مفصلي ناميده مي شوند واقعاً چه اهميتي دارند. کيسه هاي زلالي متضمن حرکت نرم و بدون اصطکاک بسياري از مفاصل بدن مي باشند. اين کيسه ها چنان نامحسوس، بدون شکايت و سخت کوشانه کار مي کنند که به قول پزشکي حتي هنگامي که يکي از آن ها دچار اختلال مي شود، پزشکان معمولاً مشکل را به غلط به يک قسمت مهم تر در بدن نسبت مي دهند. نمي توان گفت اين عارضه چه موقع اتفاق مي افتد. حمله مي کند. خوب مي شود و دوباره عود مي کند. اين خاصيت خوب شدن و عود مکرر بيماري در نوع حاد آن براي بيمار رنج آور و براي آنان که سعي در تعيين نوع مناسب درمان دارند مأيوس کننده است. التهاب کيسه هاي زلالي در مقايسه با ساير بيماري هاي مفصلي مانند التهاب مفاصل (آرتريت)، مانند ناخواهري کريه منظري است که مترصد فرصت است. شايد روزي علم پزشکي به اين بيماري که همچون فردي است که در مجلس رقص بدون يار و تنها مانده، توجه بيشتري کند. پس تا آن موقع درمان هاي آزمايش شده ي مؤثري را ارائه مي دهيم که ممکن است شما را موقتاً از اين وضعيت رنج آور نجات دهند.
- استراحت بهترين کار است
دکتر« آلن بِنسمن » مي گويد: « نخستين اقدامي که بايد در مورد هر مفصل دردناک انجام داد استراحت دادن به آن است. انجام فعاليتي را که موجب ايجاد درد مفصل مي شود متوقف کرده و به آن استراحت دهيد و آن مثل قديمي ورزشکاران درباره ي کار کردن ضمن داشتن درد را نيز فراموش کنيد ».
- مفصل را حرکت ندهيد و از يخ استفاده کنيد
دکتر« آلن تامسون » مي گويد: « اگر گرمي مفصل را با لمس کردن احساس کنم غالباً بر روي مفصل يخ مي گذارم. ده دقيقه بر روي مفصل يخ بگذاريد و بعد ده دقيقه يخ را برداريد و دوباره همين کار را تکرار نماييد. تا وقتي مفصل گرم است به آن گرما ندهيد ».
- درد را با سرما و گرما تسکين دهيد
اگر درد يا تورم خيلي شديد نيست و گرمي مفصل هم برطرف شده به توصيه ي دکتر « تامسون » مي توان گاهي از درمان سرد و گرم بهره گرفت. ده دقيقه روي مفصل يخ بگذاريد و سپس ده دقيقه به آن گرما بدهيد و دوباره از يخ استفاده کنيد و اين کار را تکرار نماييد.
- از داروهاي مجاز بدون نسخه کمک بگيريد دکتر « بنسمن » استفاده از داروهاي ضد التهاب مناسب را در صورت نداشتن حساسيت توصيه مي کند. وي مي گويد: « دارويي را که بيشتر از همه دوست دارم آسپيرين است. نوع آهسته رَهِش (1) اين دارو باعث مي شود که نيازي به مصرف مکرر آن نباشد. جذب آسپيرين هايي که به واسطه پوشش مخصوص خود فقط در روده باز مي شوند، (از جمله Ecotrin و Ascriptin) در روده صورت مي گيرد و براي مبتلايان به زخم معده مناسب است. به هر حال آسپيرين هنوز هم يکي از بهترين هاست ».
- درد را با روغن کرچک تسکين دهيد
مرحله ي حاد درد معمولاً ظرف 4 الي 5 روز به پايان مي رسد. اما احتمال طولاني تر شدن اين زمان وجود دارد. هنگامي که از شدت درد کاسته مي شود بايد نوع درمان را عوض کرد. در اين مرحله بايد گرما را جايگزين سرما و ورزش را جايگزين بي حرکتي کنيد. دکتر « تامسون » استفاده از روغن کرچک را که هم بسيار آسان است و هم مؤثر، توصيه مي کند. روغن کرچک را روي مفصل درگير بماليد. يک قطعه پارچه ي پشمي يا نخي روي آن گذاشته و سپس از يک تشکچه ي حرارتي استفاده نماييد. همين!
- دست ها را تاب دهيد
اگر درد در ناحيه ي آرنج يا شانه احساس شود، پزشکان تاب دادن آزادانه ي بازو را جهت تسکين درد پيشنهاد مي کنند. در ابتدا فقط براي چند دقيقه اين حرکت را انجام دهيد. اما در طول روز چند بار آن را تکرار نماييد. دکتر « ادوارد رزنيک » در اين باره مي گويد: « آنچه شما مي خواهيد اين است که دامنه ي حرکاتتان محدود نشود. به علاوه دوست نداريد که شانه تان خشک و سخت گردد. اما بايد توجه داشته باشيد که نبايد شانه را بيش از حد تحت کشش قرار دهيد ». وي توصيه مي کند که به جلو خم شويد و با قرار دادن دست سالم روي يک صندلي بدن را نگه داريد. بگذاريد بازويي که در مي کند آويزان شود. سپس آن را به جلو و عقب، چپ و راست و بالاخره دايره وار در جهت حرکت عقربه هاي ساعت و خلاف آن حرکت دهيد.
- انجام کشش گربه اي
اهميت انجام ورزش به دنبال بروز حملات التهابي کيسه ي زلالي را نمي توان بيش از حد مورد تاکيد قرار داد. همه ي متخصصان ما روش ها و فنون کشش عضلات را جهت بازگشت حرکت طبيعي و کامل به مفصل توصيه مي کنند. نخستين حرکت کششي براي رفع خشکي و جمود شانه حرکتي است که به کشش گربه اي معروف است. روي دست ها و زانوهايتان خم شويد. دست ها را کمي جلو تر از حد سر قرار دهيد. سپس آرنج ها را در حالي که خود را به سمت عقب مي کشيد و روي پاشنه هاي پا قرار مي گيريد، صاف کنيد دکتر « رزنيک » مي گويد: « به بيماران مي گوييم انگشتانشان را در گوشه ي ديوار به سمت بالا راه ببرند. هدف نهايي از اين حرکت آن است که زير بغل درست در کنج ديوار قرار گيرد. به اين طريق مي توانيد دريابيد که در حال انجام ورزشي مؤثر هستيد ».
- ده روز کپسول صبر مصرف کنيد!
بعضي مي گويند بهترين علاج التهاب کيسه هاي مفصلي خوردن ده روز کپسول صبراست! گاهي به زمان کمتر و گاه به زمان بيشتري نياز است. اما به هر حال صبر هميشه ماده ي اصلي اين کپسول هاست! پزشکان مي گويند که در صورت مؤثر واقع نشدن هيچ يک از روش ها، مرور زمان درد را تسکين خواهد داد.

پي نوشت :

1. يعني رها شدن و جذب آن آهسته تر از نوع معمولي است. «ويراستار پزشکي»

منبع مقاله :
تکاک، دبورا، (1388) درمان هاي خانگي، مترجم: مينا اسماعيلي، ويراستار پزشکي: نويد محمدي، تهران: گلبرگ، چاپ پنجم



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.