بواسير (هموروييد)

چطور مي توان جاي کرم هاي مخصوص هموروييد را در سوپرمارکت يا داروخانه پيدا کرد؟ خيلي ساده است: کافي است به دنبال مشترياني بگرديد که کت هاي بلند پوشيده، عينک دودي زده و سبيل مصنوعي گذاشته اند! براي بعضي ها
پنجشنبه، 23 مرداد 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
بواسير (هموروييد)
 بواسير (هموروييد)

 

نويسنده: دبورا تکاک
مترجم: مينا اسماعيلي



 

18روش درماني جهت غلبه بر بواسير

چطور مي توان جاي کرم هاي مخصوص هموروييد را در سوپرمارکت يا داروخانه پيدا کرد؟ خيلي ساده است: کافي است به دنبال مشترياني بگرديد که کت هاي بلند پوشيده، عينک دودي زده و سبيل مصنوعي گذاشته اند! براي بعضي ها هموروييد يک مسأله بسيار شرم آور است. اما واقعاً نياز به اين همه خجالت زدگي نيست. هموروييد هم جزو بيماري هاي شايع است و از اين جهت قابل توجه است که به طور تقريبي از هر ده نفر هشت نفر در طي ساليان عمر به آن دچار مي شوند. حتي ناپلئون بناپارت هم از هموروييد رنج مي برد و گفته مي شود که درد ديوانه کننده ي هموروييد به شکست سخت وي در واترلو کمک کرد. اما لزومي ندارد که هموروييد شما را نيز همچون ناپلئون در نبرد واترلو مغلوب سازد. وريدهاي متورم ناحيه مقعد هم درست شبيه به وريدهاي واريسي، يک بيماري ارثي هستند. اما علت و اتفاقاً درمان آن، مي تواند به چيزهايي نظير رژيم غذايي و عادات مربوط به اجابت نيز مربوط شود. پس دست از سرخ شدن و خجالت کشيدن برداريد. راحت روي بالش خود بنشينيد و آنچه را متخصصان در خصوص اين مشکل عمومي و شايع گفته اند، مطالعه کنيد.

کوشش در جهت نرم کردن مدفوع به منظور انجام سهل تر اجابت مزاج

مؤثرترين راهکار براي مبارزه با هموروييد اين است که يکراست به سراغ منشأ اصلي مشکل برويد. در اغلب مواقع درست در سمت ديگر آن عضو تحتاني که گرفتار هموروييد است، يک آدم نالان و شاکي نشسته است. اگر تا به حال نشنيده ايد که خروج مدفوع نبايد کار طولاني و دشواري باشد. به احتمال زياد دچار هموروييد هستيد. زور آوردن هنگام دفع، درست همان نوع فشاري را که براي پرخون و متسع شدن وريدهاي مقعد لازم است فراهم مي آورد. سپس مدفوع سفت وضع را با ايجاد خراش بر روي قسمت هاي زخمي و آسيب ديده ي قبلي وخيم تر مي کند.
راه حل چيست؟ زياد مايعات بنوشيد. به مقدار زياد غذاهاي حاوي الياف گياهي مصرف کنيد و به درمان هاي زير رجوع نماييد.

چرب کردن قسمت هاي داخلي

همين که مقدار مايعات و الياف گياهي رژيم غذايي خود را افزايش دهيد طبعاً بايد مدفوع نرم تر و آسان تر دفع شود. براي آنکه عمل دفع با سهولت انجام گيرد مي توان با استفاده از ژل هاي نرم کننده هيدروکربني (1) به روده کمک نمود. با استفاده از پنبه يا انگشت ژل را در 1/5سانتيمتري داخل مقعد قرار دهيد.

تميز کردن مقعد با ملايمت

وظيفه شما در قبال هموروييد، حين اجابت مزاج به پايان نمي رسد. اين مسأله بسيار حائز اهميت است که خود را به نحوي مطلوب و با ملايمت تميز نماييد. دستمال توالت ممکن است باعث ايجاد سايش و خراش شده و يا مواد شيميايي موجود در آن ايجاد تحريک کنند. تنها از دستمال هاي غير معطر و سفيدي که زير شير آب گرفته و مرطوب نموده ايد استفاده نماييد.

انتخاب دستمال توالت نرم تر و لطيف تر

اگر تاکنون راجع به دستمال توالت هاي داراي ماده ي نرم کننده نشنيده ايد، به اين دليل است که اين دستمال ها هنوز براي فروش عرضه نشده اند! مي توانيد دستمال هاي کاغذي معمولي آغشته به کرم نرم کننده اي را بيابيد که مهربان ترين دستمال هاي موجود در بازار نسبت به هموروييدند!

نخارانيد

هموروييد ممکن است با خارش توأم باشد و هنگام خاراندن احساس کنيد بهتر مي شويد. اما هرگز نگذاريد مغلوب اين احساس شويد. زيرا ممکن است به ديواره اين رگ هاي ظريف صدمه بزنيد و مشکل را حادتر کنيد.

امروز پيانو بلند نکنيد

بلند کردن اشياء سنگين و انجام ورزش هاي سخت، بسيار شبيه به همان زور آوردن هنگام دفع است. اگر مستعد هموروييد هستيد، از يک دوست کمک بخواهيد. يا براي بلند کردن آن پيانو و ميز آرايش سنگين کارگر بگيريد.

نشستن در وان

نشستن در وان کوچک (يا نيم تنه) - در حالي که زانوهايتان را در حدود 7/5تا 10/5 سانتي متر از آب گرم داخل وان بيرون آورده ايد - درماني است که هنوز هم در صدر فهرست روش هاي درماني پيشنهادي اکثر متخصصان قرار مي گيرد. آب گرم، درد را از بين مي برد و در عين حال گردش خون را که به جمع شدن وريدهاي متسع کمک مي کند، افزايش مي دهد.

مصرف داروهاي مخصوص هموروييد

به عقيده ي دکتر«گات رايت»: «کرم و شياف هاي بسياري جهت درمان هموروييد در بازار يافت مي شوند و ضمن اين که عموماً مشکل را به کلي برطرف نمي کنند (برخلاف آنچه تبليغات اين داروها مدعي آن هستند)، بيشتر به عنوان يک مسکن موضعي ساخته شده اند و تنها مي توانند اندکي از ناراحتي فرد بکاهند».

انتخاب يک کرم

دکتر «لِف» مي گويد: «پس از مصرف شياف از کرم استفاده نماييد. شياف ها بر هموروييدهاي خارجي کاملاً بي اثرند و در مورد همورييدهاي داخلي هم چون حرکت کرده و از قسمت آسيب ديده ي مقعد بسيار فاصله مي گيرند، چندان مؤثر واقع نمي شوند».

با نارون کوهي معجزه کنيد

به گفته ي «ماروين شاستر» استعمال نارون کوهي در ناحيه مقعد توسط پنبه، يکي از درمان هاي قابل دسترسي براي درمان هموروييد خارجي است. به ويژه اگر خونريزي وجود نداشته باشد. آرايشگران هنگامي که ضمن کار، بريدگي به وجود مي آيد، از نارون کوهي استفاده مي کنند. زيرا اين گياه باعث انقباض وريدها مي شود. هر چيز سرد مي تواند به رفع درد ناشي از هموروييد کمک کند؛ يک بطري نارون وقتي که سرماي خود را از دست بدهد بر روي موضع استعمال نماييد. همين عمل را مجدداً تکرار کنيد.

مراقب وزن خود باشيد

از آنجا که در افراد چاق فشار بيشتري به قسمت هاي تحتاني بدن وارد مي شود. همان که هنگام ابتلا به واريس با مشکل مواجهند، در صورت دچار شدن به هموروييد هم مشکل بيشتري خواهند داشت.

کنترل مقدار نمک مصرفي

بله البته که دوست داريد سيب زميني سرخ کرده اتان را از نمک بپوشانيد. اما با اين کار ممکن است هموروييد بدتر شود. مصرف نمک زياد باعث ماندن مايعات در سيستم گردش خون و در نتيجه اتساع وريدهاي ناحيه مقعد و نقاط ديگر بدن مي گردد.

از غذاها و نوشيدني هاي خاصي اجتناب کنيد

بعضي از غذاها با آنکه هموروييد را بدتر نمي کنند، با ايجاد تحريک بيشتر هنگام عبور از روده ها موجب وخيم تر شدن وضعيت مقعد مي گردند. در خوردن قهوه، غذاهاي محتوي ادويه هاي تند و تيز، آبجو و کوکاکولا دقت نماييد.

حامله ايد؟ فشار را حذف کنيد

زنان باردار بسيار مستعد ابتلا به هموروييدند. دليل اين امر تا حدي مربوط به آن است که رحم مستقيماً بر روي وريدهايي که خون وريدهاي هموروييدي مقعد را به سمت بالا هدايت مي کنند، قرار مي گيرد. يک روش درماني خاص براي افراد باردار اين است که هر 4تا6 ساعت 20دقيقه بر روي پهلوي چپ بخوابند. با انجام اين کار فشار کمتري بر روي وريدهاي مهمي که کار هدايت خون اندام هاي تحتاني بدن به سمت بالا را به عهده دارند، وارد مي آيد.

آنان را جا بزنيد

گاهي اوقات منظور از واژه هموروييد، وريدهاي متسع نيست. بلکه مقصود بيرون زدگي و افتادگي لايه ي داخلي مقعد است.(2) اگر دچار اين نوع هموروييد هستيد، سعي کنيد آن را به جاي خود يعني داخل مجراي مقعد بازگردانيد. هموروييد اگر به همين حالت باقي بماند زمينه بروز انسداد فراهم مي آيد.

روي دونات بنشينيد!

منظورمان يک کوسن دونات مانند است. اين کوسن ها در داروخانه ها و فروشگاه هاي لوازم بهداشتي و پزشکي عرضه مي شوند و براي مبتلاياني که مجبور به زياد نشستن مي باشند، مفيدند.

Clenzone را امتحان کنيد

اين وسيله ي کوچک، به جايگاه نشيمن توالت وصل مي شود و آب را به صورت جريان باريکي پس از هر بار دفع به ناحيه مقعد مي پاشد. اين وسيله محل را خوب تميز کرده و در عين حال مانند يک وان نيم تنه براي تسکين درد عمل مي کند(3).

روشي متفاوت

دکتر «گرادي ديل» مي گويد: «بيماري دارم که دريافته کولين سونيا تنها چيزي است که در کنترل هموروييد او مؤثر است. استفاده از کولين سونيا يک روش قديمي است. ولي هنوز هم مي توان آن را در برخي از فروشگاه هاي عرضه ي داروهاي گياهي يافت». در مجله ي «گياه درماني نوين»(4)، کولين سونيا کانادنسيس(5) يا استون روت(6) به عنوان دارويي که استفاده ي اصلي آن در تقويت ساختمان و عملکرد وريدهاست، معرفي شده است. اين گياه به ويژه براي درمان هموروييد مفيد است. به عقيده ي دکتر «ديل» اين گياه مانند يک ماده ي قابض که احتمالاً در درمان هموروييد مؤثر است، عمل مي کند. در صورت ابتلا به هموروييد حاد، روزي 2بار، هر بار2کپسول 375ميلي گرمي همراه يک ليوان آب، بين غذا مصرف نماييد. برخي از مردم ناگزيرند به منظور کنترل علايم بيماري به مصرف روزانه ي اين گياه ادامه دهند. (اما بهتر است قبلاً نظر پزشک خود را جويا شوند). دکتر«ديل» مي گويد: «من هميشه اين دارو را براي بيماران هموروييدي در دسترس دارم».

پي نوشت ها :

1. مثل وازلين. «ويراستار پزشکي»
2. اين بيماري در واقع اصلاً هموروييد نيست و به آن بيرون زدگي يا پرو لاپس رکتوم گفته مي شود که در درمان خاص خود را دارد. «ويراستار پزشکي»
3. به نظر مي رسد که استفاده از توالت فرنگي نسبت به توالت شرقي در بيماران مبتلا به هموروييد، ناراحتي کمتري ايجاد کند که علت آن وضعيت قرار گرفتن تنه و ران هاست. «ويراستار پزشکي»
4. New Age Herbalist.
5. Collinsonia Canadensisi.
6. Stoneroot.

منبع مقاله :
تکاک، دبورا، (1388) درمان هاي خانگي، مترجم: مينا اسماعيلي، ويراستار پزشکي: نويد محمدي، تهران: گلبرگ، چاپ پنجم



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.