رنگ‌های رنگین کمان و معانی آنها

​​​​​​​شاید اینکه رنگ های رنگین کمان چه معانی دارند برای شما نیز سوال محسوب می شود. در این مقاله، اطلاعاتی درباره ی معنی رنگ های رنگین کمان در اختیارتان قرار می دهیم.
سه‌شنبه، 20 دی 1401
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
رنگ‌های رنگین کمان و معانی آنها

بنام خداوند رنگین کمان



رنگین کمان یکی از زیباترین پدیده‌های طبیعت است. به هر حال برای این که رنگی کمان را ببینید، باید در زمان مناسب در جای مناسب باشید. آیا کنجکاوید بدانید رنگ‌های این کمان زیبا واقعاً به چه معنا است؟ با استفاده از این مقاله، رنگ‌های رنگین کمان و معنای آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

 

رنگ‌های رنگین کمان و معانی آنها


رنگ های رنگین کمان و معانی آنها

یکی از پدیده های زیبای طبیعت، رنگین کمان است. از نظر علمی، هنگامی که نور خورشید در  قطرات باران تجزیه می شود ، رنگین کمان در آسمان ظاهر شده و باعث پراکندگی و انکسار نور می شود. در روزهای بارانی احتمالاً شاهد رنگ کمان بوده اید.

شاید اینکه رنگ های رنگین کمان چه معانی دارند برای شما نیز سوال محسوب می شود. در این مقاله، اطلاعاتی درباره ی معنی رنگ های رنگین کمان در اختیارتان قرار می دهیم.

بنفش: معنویت
نیلی: ابدیت
آبی: الوهیت
سبز: طبیعت
زرد: عقل
نارنجی: خلاقیت
قرمز: جنب و جوش

محققی می‌گفت در بعد از ظهری آفتابی پیش از غروب از خانه خارج شدم. باران تازه بند آمده بود. سلانه سلانه در امتدا جاده راه می‌رفتم.

هیچ وقت آن بعد از ظهر زیبا در شهر گوآ در هند را فرموش نمی‌کنم. از آن روزهایی بود که به ستوه آمده بودم کارهای بسیاری داشتم که باید به پایان می‌رساندم. چند نفری را دیدم که به بالا خیره شده بودند و از خودم پرسیدم که واقعاً چه منظوری دارند.

همین که نگاهی به آسمان انداختم فهمیدم که چیزی که این افراد را این طور مسحور کرده و واداشته تا کنار جاده توقف کنند رنگین کمانی زیبا و بی پایان است که در طول آسمان کشیده شده بود. با دیدن رنگ‌های خیره کننده‌ی رنگین کمان تمام استرس‌ها و نگرانی‌هایم را فراموش کردم و بی ‌اختیار برای لحظاتی چند به آسمان خیره شدم.

واقعاً لیام فرانک بائوم خیلی خوب گفته است: "جایی در پس رنگین کمان، آسمان‌ها آبی‌اند، و رؤیاهایی که جرأت می‌کنی در سر بپرورانی به وقوع می‌پیوندند." خوب، آیا واقعاً ظرفی از طلا در انتهای رنگین کمان است؟ از خودم پرسیدم آیا داستان‌هایی که در بچگی شنیده بودم اصلاً می‌توانست واقعیت داشته باشد. آیا واقعاً ممکن بود من گنجم را پیدا کنم؟

وقتی به رنگین کمان نگاه کردم، متوجه شدم که تماشای رنگین کمان به خودی خود یک گنج بود. وقتی که بچه‌ها در گودال‌های آب، بازی می‌کردند و هیجان خود را از دیدن رنگین کمان نشان می‌دادند من هم احساس سبکی بسیاری می‌کردم و می‌‌فهمیدم که زندگی واقعاً زیبا است.

این‌ها همه به نگرش ما بر می‌گردد و این که چگونه رفتارمان را تغییر دهیم که وضعیت را برای خود و اطرافیان خود بهتر کنیم. رنگین کمان مرا شاد کرده بود. من فهمیدم بهترین چیز رنگین کمان این است که درست وقتی انتظارش را نداری آن را می‌بینی. وقت‌هایی بود که امیدوار بودم بتوانم نگاهی به رنگین کمانی زیبا بیندازم مخصوصاً بعد از باران‌های سنگینی که در گوآ می‌آید، اما بخشکی شانس!

دیدن رنگین کمان قانون ساده‌‌ای دارد – بدنتان باید در مکان مناسب و به طرز مناسبی قرار بگیرد؛ به طوریکه پشت شما به آفتاب باشد، رنگین کمان همیشه وقتی ظاهر می‌شود که دو عنصر، یعنی باران و هم چنین نور آفتاب وجود داشته داشته باشد. همین طور که نور آفتاب وارد قطرات در حال بارش می‌شود، به رنگ‌های اصلی‌ خود تجزیه می‌شود. دیدن طیف رنگ‌ها در آسمان آبی منظره‌ای است که تعداد کمی شانس دیدن آن را دارند. خوب این رنگ‌ها واقعاً چه معنایی دارند؟

یادم می‌آید که وقتی بچه بودم اغلب هنگام به یاد آوردن رنگ‌های رنگین کمان گیج می‌شدم. برای همین همان موقع بود که مادرم راه ساده‌ای به من یاد داد که رنگ‌های رنگین کمان را به ترتیب به یاد بیاورم. آن هم کلمه‌ی قنزسانب بود. این کلمه واقعاً به دردم خورد و حتی امروز هم آن را به یاد می‌آورم. جاهای دیگر مردم همچنین با کلمه‌ی بناسزنق رنگ‌های رنگین کمان را به یاد می‌آورند.
 

ترتیب رنگ های رنگین کمان
رنگین کمان از 7 رنگ تشکیل شده است که هر کدام دارای معنی هستند. رنگین کمانی که در آسمان مشاهده می کنید ، هر یک از این رنگ ها را به این ترتیب نشان می دهد. اما یک واقعیت جالب این است که در حالی که ما فقط هفت رنگ را در رنگین کمان لیست می کنیم ، رنگین کمان در واقع از بیش از 1 میلیون رنگ ساخته شده است که بیشتر آنها را نمی توانیم با چشم ببینیم یا درک کنیم.  7 رنگ اصلی رنگین کمان عبارتند از:

  • قرمز؛
  • نارنجی؛
  • زرد؛
  • سبز؛
  • آبی؛
  • نیلی؛
  • بنفش.

معنی رنگ های رنگین کمان

هر یک از رنگ های اصلی با ایده ای همراه است، به عنوان مثال: ، قرمز نماد زندگی ، نارنجی نماد شفابخشی ، زرد نماد خورشید ، سبز نماد طبیعت ، آبی نماد هنر ، نیلی نماد هارمونی و بنفش نماد روح است.

برای برخی از افراد، رنگین کمان دارای معنای عمیق و مهمی است. و بنابراین ، از آنجا که رنگین کمان یک نماد مهم است، نتیجه می گیریم که هر کدام از رنگ های رنگین کمان نیز دارای معنی هستند. در این بخش هر یک از رنگ ها و نماد رنگ های رنگین کمان را بررسی می کنیم.

 
  1.  معنی رنگ قرمز در رنگین کمان
 اولین رنگ در رنگین کمان، رنگ قرمز است. رنگ قرمز نماد عشق و نشان دانده ی انرژی و شور و اشتیاق است. رنگ قرمز رنگین کمان می تواند نماد جنب و جوش نیز باشد. همچنین، رنگ قرمز دارای بلندترین طول موج نیز می باشد.

قرمز رنگین کمان نشان دهنده موارد زیر است:

اشتیاق؛
شور؛
امنیت؛
سرزندگی.
 
  1. معنی رنگ نارنجی در رنگین کمان

رنگ نارنجی، دومین رنگ در رنگین کمان است. رنگ نارنجی، رنگی گرم و پر جنب و جوش است. نارنجی به طور معمول یک رنگ شاد است که باعث ایجاد احساس خوب در افراد می شود. رنگ نارنجی، رنگی متتشکل از رنگهای زرد و قرمز است. رنگ نارنجی می تواند نشان دهنده ی خلاقیت نیز می باشد.

رنگ نارنجی رنگین کمان نشان دهنده موارد زیر است:

تحمل؛
استقامت؛
استحکام و قدرت.
 

3. معنی رنگ زرد در رنگین کمان

رنگ زرد، سومین رنگ رنگین کمان است. رنگ زرد به رنگ خورشید و رنگی پرانرژی و شاد و روشن است. رنگ زرد به رنگی پر از انرژی مشهور است. استفاده از این رنگ باعث شفافیت فکری مناسب در ذهن فرد شده و مهارت تصمیم گیری نیز در فرد بیشتر می شود.

زرد رنگین کمان نشان دهنده موارد زیر است:

خوشی؛
انرژی؛
نظم.


4.  معنی رنگ سبز رنگین کمان

رنگ چهارم رنگین کمان، رنگ سبز است. رنگ سبز متشکل از ترکیب دو رنگ آبی و زرد است. رنگ سبز نماد رشد، تعادل و سلامت است. از نظر روانشناختی ، رنگ سبز ارتباطات نزدیک تری با طبیعت و محیط دارد. در نتیجه رنگ سبز می تواند نماد طراوت و رشد باشد.

رنگ سبز رنگین کمان نشان دهنده موارد زیر است:

رشد؛
سلامتی؛
ثروت.


5. معنی رنگ آبی در رنگین کمان
رنگ آبی جزو پنجمین رنگ های رنگین کمان است. رنگ آبی، نماد دریا و اقیانوس است. آبی نشان دهنده صلح ، آرامش و ثبات است. این جای تعجب ندارد. وقتی مردم می خواهند استراحت کنند ، اغلب به دنبال آب هستند. حتی تغییر تصویر پس زمینه رایانه به صحنه اقیانوس می تواند باعث ایجاد احساس آرامش در فرد شود.

6. معنی رنگ نیلی در رنگین کمان
رنگ نیلی جزو ششمین رنگ های رنگین کمان است. رنگ نیلی نماد انرژی، عقل و شهود است. رنگ نیلی افراد را ترغیب می کند تا عمیق تر در مورد زندگی فکر کنند و ارتباطات عمیق تری با معنویت گرایی و تفکر درونی داشته باشند.
 

رنگ نیلی رنگین کمان نشان دهنده موارد زیر است:

بینش؛
معنویت؛
عقل.

7. معنی رنگ بنفش در رنگین کمان

رنگ بنفش، آخرین رنگ در رنگین کمان است. رنگ بنفش رنگین کمان از ترکیب رنگ قرمز و آبی تشکیل می شود. در حالیکه قرمز طولانی ترین طول موج در بین رنگهای رنگین کمان را دارد ، رنگ بنفش دارای کوتاه ترین طول موج نور است.  

رنگ بنفش رنگین کمان نشان دهنده موارد زیر است:

خلاقیت؛
خیال پردازی؛
رمز و راز.


 

تألیف و ترجمه: حمید وثیق زاده انصاری

منبع: راسخون



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.