باران اسیدی چیست؟

اگر می‌خواهید بدانید که باران اسیدی چیست، و علل و اثرات آن چه می باشد، شما به جای درستی آمده‌اید. بخش های زیر را در این رابطه مطالعه بفرمایید.
چهارشنبه، 19 شهريور 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
باران اسیدی چیست؟
باران اسیدی چیست؟

 

تألیف: حمید وثیق زاده انصاری
منبع: راسخون




 
اگر می‌خواهید بدانید که باران اسیدی چیست، و علل و اثرات آن چه می باشد، شما به جای درستی آمده‌اید. بخش های زیر را در این رابطه مطالعه بفرمایید.
باران اسیدی چیست؟
آلودگی به یکی از مشکلات عمده‌ای که جهان امروزه با آن مواجه است، تبدیل شده است و باید با تجلی‌های مختلف آن به مقابله پرداخت. باران اسیدی فرمی از آلودگی است، که با تولید گازهای گل خانه‌ای مضر در سطح زمین، به دلیل فعالیت‌های انسانی، اتفاق می‌افتد. آلودگی هوا در نهایت به باران‌های اسیدی منجر می‌شود، به طوری که گازهای مضری که در هوا مخلوط شده، با رطوبت ترکیب شده و ابرهای اسیدی را تشکیل می‌دهد، که منجر به باران اسیدی می‌شود. منابع این گازها عبارت‌اند از کار خانه‌ها، وسایل نقلیه، نیروگاه‌های برق، و صنایع، که سوخت می‌سوزانند و گازهای مضر که حاوی دی ‌اکسید گوگرد و اکسیدهای نیتروژن است، تولید می‌کنند.
باران اسیدی در درجه اول به معنای رسوب عناصر اسیدی در قالب بارشی است، که می‌تواند برف، باران، شبنم، یا مه باشد. به طور طبیعی، باران، کمی اسیدی است به‌ طوری که سطح PH باران کمی کمتر از 7 می‌باشد. اما زمانی که غلظت آلاینده‌ها در جو افزایش می‌یابد، آلاینده‌ها با رطوبت موجود در جو واکنش داده و شکل قوی‌تری از اسیدهایی مانند سولفوریک و اسید نیتریک تشکیل می‌شوند که منجر به کاهش بیشتر PH باران می‌شود.

انواع بارش و رسوب اسیدی
دو نوع بارش و رسوب اسیدی وجود دارد – یکی مرطوب و دیگری خشک است. رسوب مرطوب، رسوبی است که شامل باران اسیدی، یا برف، و یا شبنم می‌شود، و اما، رسوب خشک، رسوبی است که در آن ذراتی از قبیل گازهای آلوده، گرد و غبار، و عناصر گازی توسط سطح زمین و یا بدن گیا‌هان، جذب می‌شود. آنها به اسید تبدیل نمی شود، مگر تا زمانی که در تماس با آب قرار گیرند. در مورد رسوب مرطوب، اسید از هوا برداشته شده و در سطح زمین رسوب می‌کند.

علل طبیعی و انسانی

عواملی طبیعی وجود دارد که هم چون فعالیت‌های مضر انسانی، منجر به باران‌های اسیدی می‌شوند.
از آن جا که این نوع از باران‌ها با انتشار گازهای مضر ایجاد می‌شوند، علل و عوامل مختلف طبیعی مانند فوران‌های آتش فشانی و انتشار گاز از فرآیندهای زیستی مانند فرو پاشی و تجزیه نیز وجود دارد.
جدای از این، فعالیت‌های انسانی که به باران‌های اسیدی منجر می‌شود، تولید گازهای گل خانه‌ای توسط خود روها و ماشین آلات تولید برق است، که باعث تولید و انتشار گوگرد و اکسیدهای نیتروژن می‌شوند. اقدامات پیش گیرانه‌ی بسیاری وجود دارد که به خدمت گرفته شده‌اند، و هنوز هم در حال اجرا برای جلو گیری از آلودگی هستند، مانند استفاده از محفظه‌ی به سازی دود، که دود ایجاد شده از یک واحد تولیدی را قبل از ورود آن به هوا، به سازی و تصفیه می‌کند. دود در محفظه، به گازهایی که برای محیط زیست مضر نیستند، تبدیل می‌شود. با این حال، صنایعی مانند نیروگاه‌های ذغال سنگی وجود دارند، که گازهایی منتشر می‌کنند که اتمسفر را آلوده می‌کند، چرا که پس از ساخت ، زیر ساخت‌ها دیگر اجازه نمی دهد تا محفظه به سازی دود راه اندازی شود .

اثرات

عوارض جانبی باران‌های اسیدی وجود دارد، و بهتر است با مشکلات، درست در زمانی که در فرآیند ایجاد می‌باشند، و یا زمانی که مشکلات در مقیاس کوچکتری هستند، مقابله کنیم. باران اسیدی باعث می‌شود که ترکیب خاک، تغییر کند، که در نتیجه به بدتر شدن زندگی گیاهی، و نیز اختلال در چرخه زیست محیطی منجر می‌شود. زندگی گیاهی‌ از زمانی که به دلیل باران‌های اسیدی، مواد مغذی موجود در خاک از دست رفته است، با عوامل باز دارنده‌ای که از رشد گیاه به شیوه سالم جلو گیری می‌کنند، مواجه شده است. عناصر مضر اضافه شده به خاک نیز منجر به تبدیل شدن خاک، به خاکی نا مناسب برای کشت و زرع شده است.
زندگی آب زیان نیز تأثیر منفی به خود گرفته است، به طوری که اسید و دیگر مواد مضر موجود در باران در آب حل شده و منجر به مرگ و نابودی زندگی آب زیان می‌شود. اگر موجب مرگ هم نشود، قطعاً منجر به مسمومیت آب زیان می‌شود، که در چرخه غذایی وارد شده و منجر به مرگ و میر و بیماری بسیاری از حیوانات می‌شود.



 

 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.