بگونيا

آنها گياهان بسيار ظريف و آسيب پذيري هستند. بگونيا گياهان هميشه سبزي است و برخي گونه هاي آنها براي برگ هاي زيبا و زينتي خود و گونه هاي ديگر براي گل هاي زيباي خود غالباً درون گلخانه ها رشد داده مي شوند. برخي
پنجشنبه، 20 شهريور 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
بگونيا
بگونيا

 

نويسنده: دکتر هرمزديار کيانمهر




 

جنس بگونيا (Begonia) داراي بيش از 900 گونه و متعلق به خانواده ي بگونياسه (1) است.
آنها گياهان بسيار ظريف و آسيب پذيري هستند. بگونيا گياهان هميشه سبزي است و برخي گونه هاي آنها براي برگ هاي زيبا و زينتي خود و گونه هاي ديگر براي گل هاي زيباي خود غالباً درون گلخانه ها رشد داده مي شوند. برخي گونه ها را مي توان هنگام گل درون آپارتمان و برخي گونه هاي ديگر مانند B. rex را براي زيبايي برگ ها مدتي درون ساختمان پرورش داد. اين گياهان چه از جهت اندازه و چه از جهت گل و برگ هاي زينتي بسيار متنوع مي باشند. بگونيا يکي از نمونه گياهاني است که گل هاي تک جنسي توليد مي نمايد. گل هاي نر بزرگتر، زينتي و نمايشي است ولي گل هاي ماده کوچکتر هستند. گل هاي ماده را نيز مي توان از طريق تخمدان هاي زيبا و بالدار آنها شناسايي نمود.
B.rex يکي از گونه هايي است که بخصوص براي زيبايي برگ هايش کشت داده مي شود. آنها در گلخانه ها و در جاهاي گرم و مرطوب بهتر رشد مي نمايند ليکن آنها را داخل آپارتمان نيز براي مدت زيادي مي توان حفظ نمود. برگ هاي آن بزرگ، سبز تيره و مواج با حواشي نقره اي و يا سبز کم رنگ و رگبرگ هاي رنگي بارز است. گل هاي آنها زينتي و نمايشي نبوده بلکه در گياهان بالغ به صورت خوشه اي و قرمز کم رنگ توليد مي شوند.
بگونيا
گياهان را در گلدان حاوي کمپوست بکاريد و در جاي گرم و مرطوب قرار داده و منظماً آبياري کنيد. در زمستان نياز به آبياري منظم ندارند. آنها را در جاي خنک قرار داده و مراقب باشيد که دماي اطاق پايين تر از 15درجه سانتي گراد نيافتد. گياه به نور کافي و ليکن نه مستقيم نياز دارد. در تابستان برگ هاي گياه را مرتباً اسپري و تر نماييد. هوا نيز بايستي به خوبي جريان داشته باشد. براي رشد بهتر مي توانيد گلدان را در سيني و يا تشت آب قرار دهيد (در تابستان). گياه به گرمايي که با بخاري گازي توليد شود حساس است. گياه را هر سال در بهار به خاک و گلدان تازه منتقل نموده و منظماً با کود مايع تغذيه نماييد.
بگونيا را مي توان هم از طريق بذر و هم از طريق تقسيم ريشه تکثير نمود. بگونيا رکس را در شرايط کاملاً مساعد گلخانه و با مراقبت زياد مي توان از طريق برگ نيز تکثير نمود.

پي نوشت ها :

1. Begoniaceae

منبع مقاله :
کيانمهر، هرمزديار، (1388)، گل هاي آپارتماني و سبزيکاري، تهران: آييژ، چاپ اول



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط