پروژه‌های علمی برای دانش آموزان سال پنجم

پروژه‌های علمی آسان و ساده برای بچه‌های کلاس پنجمی کدامند؟ در این مقاله ما ایده‌های گوناگونی در رابطه با پروژه‌های علمی ارائه می‌دهیم که با کمترین نظارت و راهنمایی توسط کودکان قابل اجرا هستند.
يکشنبه، 23 شهريور 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
پروژه‌های علمی برای دانش آموزان سال پنجم
پروژه‌های علمی برای دانش آموزان سال پنجم

 

تألیف: حمید وثیق زاده انصاری
منبع: راسخون




 
پروژه‌های علمی آسان و ساده برای بچه‌های کلاس پنجمی کدامند؟ در این مقاله ما ایده‌های گوناگونی در رابطه با پروژه‌های علمی ارائه می‌دهیم که با کمترین نظارت و راهنمایی توسط کودکان قابل اجرا هستند.
پروژه‌های علمی برای دانش آموزان سال پنجم
آیا کودکتان همیشه نسبت به موضوعات علمی بی‌ علاقه است و مجذوب تفاسیر و توضیحات علمی گوناگون نمی‌شود؟ اگر جواب مثبت است در آن صورت یکی از بهترین راه‌های جلب علاقه‌ی بچه‌ها به موضوعات علمی این است که کارهای عملی به آنها واگذار شده و به شرکت در پروژه‌های علمی تشویق گردند. اگر چه بچه‌های کوچک‌تر نیازمند نظارت بیشتری هستند، اما هنگامی که کودک به کلاس پنجم می‌رسد آسان‌تر می‌توان جذابیت‌های علم را به وی نشان داد. بسیاری از پروژه‌های علمی ساده و آسان هستند که می‌توانید کودکتان را به انجامشان ترغیب نمائید. این پروژ‌ها به کودکان کمک می‌کنند تا فرآیند استدلالی ورای پدیده‌های طبیعی مختلف را بهتر بفهمند. هنگامی که کودکتان به کلاس پنجم می‌رسد در واقع در سن و سالی است که به آسانی می‌تواند با بهره‌گیری از کمترین راهنمایی پروژه‌های علمی گوناگونی را طراحی کند.

ایده‌هایی مناسب برای پروژه‌های علمی دانش آموزان کلاس پنجمی

قبل از این که مشخص سازید کودکتان کدام آزمایش تجربی را انجام دهد ابتدا باید نگاهی بیاندازید به ایده‌های موجود که برای پروژه‌های علمی دانش آموزان کلاس پنجمی مناسب هستند. پروژه‌ها را بسته به علایق کودکتان انتخاب کنید و پروژه‌ای را انتخاب کنید که تا انتها توجه کودک را به خود جلب نماید. مطمئناً دوست ندارید کودکتان از روی تنبلی یا بی ‌انگیزگی پروژه را نصفه و نیمه رها سازد. در این جا بیائید نگاهی بیاندازیم به ایده‌های مختلفی که مناسب پروژه‌های علمی دانش آموزان کلاس پنجمی هستند.

• حس بویایی افراد مختلف را آزمایش کنید و تفاوت‌ها را بر اساس سن، جنس، آیتم مورد استفاده جهت بوئیدن، و غیره ثبت نمائید.
• میزان اسیدی بودن یا سطح پی هاش (pH) میوه‌های مختلف را با انجام آزمایش بر روی آب میوه‌ها اندازه گیری کنید.
• در باره‌ی تولید برق از مواد مختلف موجود در خانه دست به آزمایش بزنید.
• تأثیر دما بر حجم هوا را مورد آزمایش قرار دهید.
• ببینید آیا نوع چوبی که سوزانده می‌شود بر مدت زمان سوختن چوب تأثیر دارد یا نه.
• اصل تبدیل نمک اپسوم به بلور را آزمایش کنید.
• بررسی کنید که چگونه می‌توان از خورشید به عنوان ابزاری جهت تعیین زمان استفاده نمود.

اینها تنها تعدادی از ایده‌هایی هستند که کودکتان می‌تواند جهت اجرای پروژه‌های علمی مورد استفاده قرار دهد. اگر کودکتان خواهان انجام پروژه‌های مبتکرانه‌تری است در آن صورت اطلاعات لازم در زمینه‌ی اصول پایه‌ای و بنیادین را در اختیار وی قرار دهید و اجازه دهید پروژه‌های مختلفی را امتحان کند.

پروژه‌های علمی جالب برای کودکان کلاس پنجمی

بسیاری از پروژ‌های علمی ساده و اولیه هستند که در راستای آزمایش چندین اصل می‌توانند توسط بچه‌ها به اجرا گذاشته شوند. در این مقاله ما دستور العمل‌های لازم جهت انجام برخی از این پروژه‌های علمی را ارائه می‌نمائیم.

یخ زدگی شیشه

این پروژه که به آزمایش تبدیل نمک اپسوم به بلور می‌پردازد یکی از ایده‌های ساده برای پروژه‌های علمی مناسب کودکان کلاس پنجمی محسوب می‌شود. برای انجام این پروژه به یک لیوان آب، یک ظرف ضد حرارت، ماده‌ی شوینده، برس رنگرزی، شیشه، و یک لیوان نمک اپسوم نیاز است. بیاید به دستورات مربوط به این آزمایش تجربی نگاهی داشته باشیم.

1- ظرف را بر روی شعله‌ی کم بگذارید و آب را به درون ظرف ریخته و بگذارید تا بجوشد.
2- نمک اپسوم را به آب اضافه کرده و هم بزنید. به هم زدن ادامه دهید تا نمک در ته ظرف ته‌ نشین شود.
3- شعله را خاموش کنید و ظرف را بر دارید. ماده‌ی شوینده را به ظرف اضافه کرده و هم بزنید.
4- پس از این که مخلوط خنک شد با استفاده از برس رنگرزی مخلوط را بر روی سطح شیشه بمالید. متوجه خواهید شد که بلورهایی بر روی شیشه ایجاد شده و به شیشه حالت یک شیشه‌ی یخ‌ زده را می‌دهند.

ساعت خورشیدی

این پروژه‌ نیز یک پروژه‌ی علمی دیگر است که برای دانش آموزان کلاس پنجمی مناسب می‌باشد. برای اجرای این پروژه به یک تکه چوب تقریباً 60 سانتی متری، چند سنگ ریزه، و یک ساعت نیاز دارید.

1- مکانی را بیابید که در آن سایه‌ای وجود ندارد و در معرض نور فراوان خورشید است.
2- چوب را بر دارید و در درون خاک فرو کرده و آن را محکم کنید.
3- حالا موقعیت سایه‌ی چوب را هر ساعت ثبت کنید و با استفاده از سنگ ریزه موقعیت سایه را علامت گذاری کنید. این کار را تا پایان روز ادامه دهید و در نهایت ساعت خورشیدی شما شکل می‌گیرد.

اثر موی رگی با استفاده از کرفس

این پروژه یکی از پروژه‌های علمی اولیه است که بسیار جذاب و سر گرم کننده می‌باشد. آن چه برای انجام این آزمایش تجربی نیاز دارید عبارتند از چند ساقه‌ی کرفس، رنگ خوراکی، و یک لیوان آب.

1- لیوان آب را بر دارید و مقداری رنگ خوراکی به آن اضافه کنید. محلول را هم بزنید تا رنگ کاملاً در آب حل شود.
2- حالا ساقه‌های کرفس را بر داشته و در درون لیوان آب قرار دهید.
3- بعد از مدتی مشاهده خواهید کرد که ساقه‌های کرفس رنگ آب را به سمت بالا جذب می‌کنند. این امر در نتیجه‌ی اثر موی رگی انجام گرفته و مثالی از فرآیند اسمز یا گذرندگی محسوب می‌شود.

اینها تنها سه مورد از آزمایشات تجربی علمی بودند که پروژه‌های علمی فوق‌ العاده‌ای برای کودکان محسوب می‌شوند. اگر تلاش می‌کنید کودکتان را به علم و شگفتی‌های علمی علاقمند سازید بسیاری دیگر از آزمایشات تجربی از این نوع نیز موجود هستند که کودکتان می‌تواند از میان آنها انتخاب نماید.



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط