سپاتي فيلم

سپاتي فيلم (Spathiphyllum) داراي 36 گونه است و متعلق به خانواده گل شيپوري مي باشد. تنها يک گونه از آنها S.wallisii به صورت زينتي کشت مي شود. اين گياه از نزديکان انتوريوم است. با اين تفاوت که کشت و
دوشنبه، 24 شهريور 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
سپاتي فيلم
 سپاتي فيلم

 

نويسنده: دکتر هرمزديار کيانمهر




 

سپاتي فيلم (Spathiphyllum) داراي 36 گونه است و متعلق به خانواده گل شيپوري (1) مي باشد. تنها يک گونه از آنها S.wallisii به صورت زينتي کشت مي شود. اين گياه از نزديکان انتوريوم (2) است. با اين تفاوت که کشت و پرورش آن آسانتر از انتوريوم مي باشد. اين گياه بومي کلمبيا است و ممکن است تا ارتفاع 30 سانتي متر رشد نمايد. برگ هاي آن نيزه اي به رنگ سبز روشن و شفاف است. گل ها ريز سفيد رنگ به صورت مجموعه اي فشرده اطراف اسپاديس ستوني شکل قرار گرفته اند. اطراف اسپاديس يک اسپاته سفيدرنگ تخم مرغي قرار دارد که بسيار زيبا و زينتي است. گل هاي آن از بهار و تا آخر تابستان توليد مي شوند. برخي از واريته هاي ايجاد شده اسپاته بزرگ تري توليد مي نمايند و ممکن است در شرايط مناسب تمام سال گل ايجاد نمايند.
گياه را در جاي گرم قرار دهيد حتي در ماه هاي تابستان. مقاومت آنها نسبت به گرما زياد است. سپاتي فيلم به رطوبت زيادي نياز دارد. در تابستان آن را آبياري منظمي بنماييد و برگ ها را روزانه اسپري نماييد. در زمستان نيز به رطوبت نياز دارند. آنها دماي تا 13 درجه سانتي گراد را تحمل مي نمايند. گياه را در فصول رشد هر 10 روز يک بار با کود مايع تغذيه نماييد. در زمستان نيز کود رقيقي به آن بدهيد. در طول سال به خصوص در زمستان در جايي قرار دهيد که بيشترين نور به آن بتابد. هر سال در بهار گلدان و خاک را تعويض نماييد. خاک کمپوست معمولي براي آن مناسب است.
سپاتي فيلم
تکثير سپاتي فيلم از طريق تقسيم ريشه صورت مي گيرد. ريشه را در بهار تقسيم نماييد. به طوري که هر بخش حداقل از يک جوانه انتهايي و يک يا دو برگ برخوردار باشد. تقسيمات را درون کمپوست بکاريد سپس آبياري نموده و در جاي کاملاً مرطوب قرار دهيد تا ريشه ايجاد نمايند.
سپاتي فيلم عاري از آفات گياهي است. گاهي درنتيجه ناهنجاري هاي فيزيولوژيکي ناشي از شرايط نامناسب رشد در سطح برگ ها لکه هايي ايجاد مي شود.

پي نوشت ها :

1. Araceae
2. Anthurium.

منبع مقاله :
کيانمهر، هرمزديار، (1388)، گل هاي آپارتماني و سبزيکاري، تهران: آييژ، چاپ اول



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط