چگونه پشت بامی سبز بسازیم؟

یک پشت بام سبز به غیر از عایق‌بندی بام به شیوه‌های مختلف دیگر نیز سودمند است. در این جا راهنمایی‌هایی برای ساختن چنین لایه‌ی سرسبزی بر روی پشت بام ارائه می‌شود.
چهارشنبه، 26 شهريور 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
چگونه پشت بامی سبز بسازیم؟
چگونه پشت بامی سبز بسازیم؟

 

تألیف و ترجمه: حمید وثیق زاده انصاری
منبع:راسخون



 
یک پشت بام سبز به غیر از عایق‌بندی بام به شیوه‌های مختلف دیگر نیز سودمند است. در این جا راهنمایی‌هایی برای ساختن چنین لایه‌ی سرسبزی بر روی پشت بام ارائه می‌شود.
در سیستم بام سبز، پشت بام با پوششی ضد آب پوشانده می‌شود که گیاهان روی آن رشد می‌کنند. نشت آب موجب خسارت دیدن ساختمان می‌شود. پوشش ضد آب از ساختمان در برابر نشت آب محافظت می‌کند. جدا از پوشش ضد آب، این سیستم به لایه‌های دیگری برای زه کشی و آب یاری و به لایه‌ای که مانع از عبور ریشه‌ها می‌شود نیز نیاز دارد. این سیستم به جذب آب باران کمک می‌کند، دمای هوا را در شهرها پایین می‌آورد، عایق بندی می‌کند و هم چنین زیست‌گاهی می‌شود برای پرندگان. بام سبز به نام‌های بام زنده، اکوبام، بام گیاهی یا اکُستِجِس نیز معروف است.
چگونه پشت بامی سبز بسازیم؟

انواع پشت بام سبز

سیستم پوشش بام سبز به دو نوع تقسیم می‌شود – عمیق و وسیع. این نوع گروه ‌بندی بر اساس میزان آب یاری مورد نیاز، عمق محیط کاشت، و میزان احتیاج به نگه داری است. سیستم عمیق به عمق مناسبی از خاک نیاز دارد تا با رشد گیاهان بزرگ و چمن سازگاری داشته باشد. چنین بام‌های سبزی به کار، انرژِی، آب یاری، نگه داری و کود بیشتری نیاز دارند. این گونه سقف‌ها می‌توانند هر نوع گیاهی را در خود جای بدهند از بوته گرفته تا درختان کوچک؛ و مثل پارک به راحتی در دست رس است. سیستم‌های وسیع برای استفاده در نظر گرفته نشده‌اند، و فقط هنگام رسیدگی به گیاهان به آن‌ها سر می‌زنند. چنین بامی به رسیدگی بسیار کمتری نیاز دارد، معمولاً یک بار در سال، برای برگزاری عروسی یا کود دهی. به طور معمول لایه‌ی نازکی از خاک برای پشت بام سبز وسیع کافی است. سیستم بام سبز را هم چنین می‌توان به دو نوع شیروانی و مسطح تقسیم کرد. سیستم‌های مسطح از نظر ضد آب بودن و زه کشی به توجه بیشتری نیاز دارند. سیستم‌های شیروانی سطوح شیب داری دارند و توجه کمتری می‌طلبند.

نکاتی برای ساختن پشت بامی سبز

اولین و مهمترین کار برای ساختن پشت بامی سبز در ساختمانتان، کسب اجازه از مسئول مربوطه است. معمولاً این اجازه را بخش ساخت و ساز و صدور پروانه‌ی ساخت صادر می‌کند. ممکن است قوانین جایی با جای دیگر متفاوت باشد. در بعضی مناطق برای ساخت پشت بام سبز کمک‌های تشویقی داده می‌شود.
برای طرح بام تحقیقاتی بکنید، و طرحی را که مناسب ساختمانتان است انتخاب کنید. حتی می‌توانید برای این کار از متخصصان کمک بگیرید. نوع پوشش بام سبز (عمیق یا وسیع) و نوع گیاهان را انتخاب کنید. بسیار مهم است که ببینید آیا سقف شما توان حمل بار بافت اضافه را دارد یا نه. دیده می‌شود که بعضی از ساختمان‌های قدیمی تجهیزات کافی برای پشت بام سبز را ندارند.
اگر مرحله‌ی اول و دوم را پشت سر گذاشته‌اید، در مرحله‌ی بعد باید بام را ضد آب کنید. برای محافظت از سقف پوششی ضد آب انتخاب کنید. مواد متنوعی برای این کار موجود است. میتوانید از ورق‌های آسفالت و یا ورق‌های لاستیکی مخصوصی که برای این منظور ساخته شده استفاده کنید. همیشه مطمئن شوید که لبه‌ها را پوشش داده‌اید.
پس از ضد آب سازی، لایه‌ی مانع از عبور ریشه را قرار دهید. می‌توانید به سراغ بتن و یا شیشه‌های سلولی بروید که برای عایق سازی مناسب هستند.
لایه‌ی بعدی لایه‌ی زه کشی است که به حمل آب اضافی تا ناودان‌ها کمک می‌کند و مانع از تجمع آب بر روی پشت بام می‌شود. معمولاً، لایه‌های زه کشی متشکل از شن و سنگ پا می‌باشند.
پارچه‌ی مانع (فیلتر فابریک) خوبی بخرید، که امکان جریان آب به لایه زه کشی را فراهم می‌کند، اما مانع از حرکت خاک ‌یا محیط کشت به لایه‌های پایین‌تر می‌شود. معمولاً از پلی‌استر یا پلی‌پروپیلن برای این منظور استفاده می‌شود.
لایه‌ی بعدی لایه‌ای است که گیاهان درآن می‌رویند. شما می‌توانید از خاک تمیز سطحی مخلوط با شن و ماسه یا خاک رس خرد شده و هوموس استفاده کنید. خاک محلی هم خوب است، اما امکان رشد علف‌های هرز و عوامل بیماری ‌زا در آن وجود دارد. گفته می‌شود که عمق ایده‌آل برای خاک سه اینچ است.
آب یاری قطره‌ای حداقل در اولین سال نصب بام سبز بهترین شیوه به نظر می‌رسد. این سیستم آبیاری برای صرفه جویی در آب و وقت، و نیز برای افزودن کود مفید است.
گیاهانی را انتخاب کنید که با آب و هوای محلی و محیط زیست هم خوانی دارند. اولویت با گیاهانی است که در برابر خورشید، باد، یخ‌ زدگی و خشک سالی مقاوم هستند.
بام سبز شما آماده است. به نظر شما ساختن پشت بامی سبز آسان نیست؟ شما هم چنین می‌توانید از طراحانی که در این زمینه تخصص دارند کمک بگیرید.



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما