چیزهایی که باید در مورد مرجان آتشی بدانید

فکر نکنید مرجانهای آتشین واقعیند، مرجانهای آتشی از نظر ظاهر شبیه گونه‌های قبلی‌اند. آنها به خاطر نیش‌های خود به بد نامی معروفند، این نیشها می‌توانند باعث درد و ناراحتی بسیار شدیدی شوند.
شنبه، 29 شهريور 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
چیزهایی که باید در مورد مرجان آتشی بدانید
چیزهایی که باید در مورد مرجان آتشی بدانید

 

تألیف و ترجمه: حمید وثیق زاده انصاری
منبع: راسخون



 
فکر نکنید مرجانهای آتشین واقعیند، مرجانهای آتشی از نظر ظاهر شبیه گونه‌های قبلی‌اند. آنها به خاطر نیش‌های خود به بد نامی معروفند، این نیشها می‌توانند باعث درد و ناراحتی بسیار شدیدی شوند.
حتی اگر مرجان‌های آتشی و مرجان‌های واقعی یک شاخه مشترک داشته باشند، اما مرجان آتشی، یک مرجان واقعی نیست. مرجان‌های آتشی متعلق به خانواده‌ی‌ Milleporidae ‌و جنس Millipora‌می‌باشند. آنها بیشتر به چتر دریایی‌ و انواع خاصی از شقایقهای دریایی گزنده منتسب می‌باشند. در حدود دوازده گونه مرجان آتشی وجود دارد که آنها را بر اساس ویژگیهای گزشی نام گذاری می‌کنند. هم چنین ادعا شده که تعداد زیادی از گونه‌ها و زیر گونه‌های این موجودات زنده وجود دارند. نیش‌های مرجان آتشی با درد شدید و احساس سوزش همراه است، که ممکن است تا چند روز ادامه داشته باشد.
چیزهایی که باید در مورد مرجان آتشی بدانید

ویژگی‌های فیزیکی

مرجان آتشی معمولاً هم در آبهای گرمسیری و هم نیمه گرمسیری یافت می‌شود، آنها به صخره‌های زیر آب و یا صخره‌های مرجانی متصل هستند. این مرجانها را در اعماق متغیر بین یک متر تا 40 متر می‌توان یافت. رنگهای مرجان آتشی ممکن است دامنه‌ای از زرد مایل به سبز تا قهوه‌ای، با گوشه‌های سفید باشد. هم چنین مرجانها در اشکال مختلف دیده می‌شوند. برخی از آنها شاخه‌هایی همانند نوک انگشتان داشته، در حالی که برخی دیگر ساختاری شبیه‌ به سنگ آهکی دارند که از طریق ایجاد پوشش سخت به وجود می آیند. هم چنین ممکن است مرجان آتشی را شبیه بشقاب شاخه‌ دار ببینید که در مرجان کاهویی قابل مشاهده است. این ارگانیسم دریایی اغلب با جلبک دریایی اشتباه گرفته می‌شود و این یکی از دلایلی است که افراد در حالی که مشغول غواصی و شنا هستند به وسیله‌ی آنها نیش زده می‌شوند.
در این مرجان‌ها، پولیپ‌های (زائده) دفاعی در اطراف پولیپ تغذیه رشد نموده است. این پولیپ‌های دفاعی تعداد زیادی نیش کوچک (سلول‌های سمی) همراه با شاخکهای حساس دارند و این اندامها مسئول نیش زدن هستند. به غیر از نیش، سطوح سخت شده‌ی خشن خارجی، و کناره‌های تیز این مرجان‌ها نیز ممکن است به پوست صدمه بزنند.

مرجان آتشی گزنده

این مرجان‌ها می‌توانند نیش‌های دردناکی بزنند و این علائم گزیدگی در عرض پنج تا 30 دقیقه گسترش می‌یابد. علائم آن شامل درد متوسط تا شدید، همراه با احساس سوزش است. فرد ممکن است در مدت زمان کوتاه پوستش دانه بزند. این دانه‌ها ممکن است با خارش همراه باشد و گاهی نیز خارش ندارند. برخی افراد ممکن است دچار تورم غدد لنفاوی، تهوع، و استفراغ شوند.
در صورت نیش مرجان آتشی، قسمت آسیب دیده را با آب دریا شستشو دهید به این دلیل که استفاده از آب شیرین ممکن است درد را افزایش دهد. می‌توانید به محل آسیب‌ دیده سرکه یا الکل ایزوپروپیل بمالید. اطمینان حاصل کنید شاخکهای حساسی که در پوست فرو رفته‌اند را خارج نموده‌اید. این کار را می‌توان با مو چین انجام داد. در صورت واکنش‌های آلرژیک، مانند مشکل تنفسی، ورم زبان، لب‌ها، و غیره، فوراً باید رسیدگیهای پزشکی به عمل آید. همیشه بهتر است که فرد را بی‌ حرکت نگاه دارید، به این دلیل که هر گونه حرکتی ممکن است به گسترش سم بیانجامد. معمولاً، این گونه نیش‌ها با مسکن‌ها و آنتی هیستامین‌ها درمان می‌شوند. با این حال، با یک مرکز مراقبتهای بهداشتی تماس گرفته و به جای توسل به درمان شخصی، دستورات آنها را دنبال کنید.
همان طور که نیشهای مرجان آتشی با درد و ناراحتی بسیار زیاد همراه است، بهتر است همیشه اقدامات پیش گیرانه‌ اتخاذ نمایید. این کار را با پوشیدن لباس غواصی، یا یک دست لباس لای کرا جهت پوشش کل بدن می‌توانید انجام دهید. هم چنین باید مراقبت باشید تا از تماس پوستی با هر ارگانیسم دریایی، و یا سنگ زیر آب و چیزهای دیگر خود داری کنید. حتی اگر گزیده شدید، در صورت عدم وجود عفونت، علائم در عرض چند روز نا پدید خواهند شد. به منظور به حد اقل رساندن خطر عفونت، از خاراندن محل گزش خود داری کنید.



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط