کتاب شناسي تجريدالاعتقاد (3)

ميراحمد بن زين العابدين علوي عاملي (قرن 11ق) چند حاشيه بر تجريد و شروح و حواشي آن نوشته که در فهارس با عنوان هاي مختلف معرفي شده است. آنچه از حواشي وي تاکنون شناسايي شده عبارتند از:
پنجشنبه، 3 مهر 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
کتاب شناسي تجريدالاعتقاد (3)
کتاب شناسي تجريدالاعتقاد (3)

 

نويسنده: علي صدرايي نيا (1)




 

11. حواشي علوي عاملي

ميراحمد بن زين العابدين علوي عاملي (قرن 11ق) چند حاشيه بر تجريد و شروح و حواشي آن نوشته که در فهارس با عنوان هاي مختلف معرفي شده است. آنچه از حواشي وي تاکنون شناسايي شده عبارتند از:
11/1. عقد الجواهر المتعلقة بکتاب التجريد الزاخر(عربي)، حاشيه اي است استدلالي با عناوين «قوله- قوله» بر کتاب تجريد الاعتقاد خواجه نصيرالدين طوسي.
11/2. روضة المتقين، تعليقاتي است بر بحث امامت (مقصد خامس) و بحث معاد (مقصد سادس) کتاب تجريد الاعتقاد. اين تعليقه را مؤلف بعد از رياض القدس تأليف نموده است.
آغاز مقصد خامس: نحمدک يا من أنار عقولنا بالانوار العقلية و أشرق نفوسنا باللوامع المصطفويه و أضاء قلوبنا بالبوارق العلوية... المقصد الخامس في الامامة الخ لا يعزب عنک ان أتفقت الاصول العقلية ... مقصد سادس: الحمد لمن نور بالعناية و الجود هياکل المهيات قال المصنف المقصد الخامس في المعاد لا يخفي انه قد اطبق.
11/3. حاشيه بر حاشيه ي قديمه بر شرح تجريد.
آغاز: الحمدلله علي جزيل آلائه حمداً يملأ قلوب اصحاب التجريد و اشکره علي جميل نعمائه شکراً يتلألأ في تباشير صبح اصحاب عقول... المصنف بعد حمد واجب الوجود اشار الي ان الواجب علي مصنف کل کتاب.
11/4. رياض القدس، تأليف اين کتاب در 1011 مطابق کلمه «رياض» پايان يافته است.
11/5. مصابيح القدس (تعليقة القدسية)، حاشيه اي است بر حاشيه ي خفري بر شرح تجريد قوشچي که تأليف آن در سال 1022 پايان يافته است.
آغاز: الحمدلله الذي تجلي لعقول ارباب التجريد بلمعات انوار جماله فسبحان من الله.
11/6. حظيرة الانس من ارکان رياض القدس (عربي). علوي اين کتاب را از کتاب ديگرش رياض القدس تلخيص و به قطب شاه تقديم نموده است او اين تلخيص را در اوائل ذي الحجه 1037 شروع نموده است.
آغاز: عونک يا واهب الحياة و ملهم الخيرات المنبه عن السعادات الخالدات و اللذات الباقيات اجعلني بفضلک ممن لا تنظر الا اليک.
11/7. حاشيه ي شرح تجريد
آغاز نسخه: بنفسه بالفعل مقسم له.

12. ساير حواشي شرح قوشچي

ديگر حاشيه هاي شرح قوشچي (شرح جديد) عبارتند از:
-حاشيه ي مولي ابوالقاسم بن محمّد گلپايگاني (1092 ق)
-حاشيه ي محمّد جعفر بن محمّد صادق لاهيجي (1264ق)
آغاز: اعظم حلية للکلام حمد الله الملک العلام الذي خلق الاشياء بالحکمة التامة ...
-حاشيه ي مولي احمد بن محمّد اردبيلي مشهور به مقدس اردبيلي (993ق)، حاشيه ي مفصلي است بر بخش الهيات شرح تجريد قوشچي، اين حاشيه را مؤلف براي فرزندش ابوالصلاح تقي الدين محمد، تأليف و در روز سه شنبه 13 ربيع الاول 986 به پايان رسانيده است. (2)
آغاز: تزيين حواشي شرح تجريد الکلام يستدعي حمد واجب الوجود الملک العلام قال المصنف و صفاته اي في اثباتها سواء کانت ثبوتية او سلبية.
اين کتاب در سالهاي 1377-1375 ش، در دو جلد، با تحقيق احمد عابدي، از سوي انتشارات دفتر تبليغات اسلامي، به چاپ رسيده است.
-حاشيه ي محمّد حسين بن محمّد صالح خاتون آبادي (1151ق)
-حاشيه ي محمّد رستمداري، اين حاشيه فقط بر مبحث وجود ذهني، و در سال 981 ق نوشته شده است.
-حاشيه ي کمال الدين حسين بن عبدالحق الهي اردبيلي (950ق)، اين حاشيه تا مبحث علت و معلول نگاشته شده است.
-آغاز: احسن کلام نزل من سماء التوحيد علي جنان ارباب التجريد حمد واجب... قال الشارح في الحاشية اعني من اتصف من محبوبيه بزيادة الکرم في الجملة.
-حاشيه ي علاء الدين عبدالخالق معروف به قاضي زاده کرهرودي (1038 ق) ، قاضي زاده دو حاشيه بر شرح تجريد قوشچي نوشته که اولي حاشيه بر مقصد دوم (جواهر و اعراض) با اين آغاز «بسمله قوله لان تعريف الجوهر هو الموجود لا في الموضوع و معناه ماهية اذا وحدت کانت لا في الموضوع» و دومي حاشيه بر مقصد سوم (الهيات) با اين آغاز: «الحمد لله الذي وفقنا لتوضيح عقايد الاسلام» مي باشد.
-حاشيه ي عبدالرزاق بن علي فياض لاهيجي (1072)، اين حاشيه بر بخش جواهر و اعراض نوشته شده و در حاشيه ي شرح تجريد قوشچي (چاپ سنگي) به چاپ رسيده است.
آغاز: يا من تقدس ذاته عن مشابة الجواهر و العرض و تنزه فعله عن مقابلة الغرض و العوض اهدنا صراطاً مستقيماً...
-حاشيه ي شهاب الدين عبدالله بن حسين يزدي شاه آبادي (981ق)، اين حاشيه فقط بر مقصد دوم جواهر و اعراض نگاشته شده است.
-حاشيه ي مولي عطاءالله گيلاني (قرن 12)
-حاشيه ي امير فضل الله بن غياث الدين محمّد طباطبايي قهپايي (قرن 11)
-حاشيه ي فضل الله بن محمّد بن فضل الله حسيني (قرن 10)، حاشيه اي است بر شرح تجريد قوشچي درباره دو متعه اي که عمر منع کرد و رؤيت باري تعالي و قسيم جنت و نار بودن علي (ع).
-حاشيه ي قاسم بن عزيز الدين شريف گيلاني (قرن 10)، اين حاشيه در يازده برگ و فقط بر مبحث علت و معلول شرح قوشچي نگاشته شده و در آن با عنوان قال المحقق المحشي بر نظرات ملا جلال الدين دواني ايراد گرفته است. تأليف آن در روز شنبه 8 ربيع الاول 965 به پايان رسيده است.
آغاز: سبحانک لا علم لنا الا ما علمتنا انک انت العليم الحکيم... و بعد فيقول افقر العباد الي رحمة الله العلي.
-حاشيه ي شمس الدين محمّد استرآبادي (قرن 10).
آغاز: ربنا وفقنا لتجريد الکلام في شرح کبرياء ذاتک و لا تؤاخذنا إن نسينا او أخطأنا في عدّ آلائک و حدّ نعمائک.
-حاشيه ي فخرالدين محمّد بن حسين حسيني سماکي استرآبادي، محقق فخري (قرن 984ق). سماکي بر هر بخش شرح تجريد قوشچي، حاشيه جداگانه اي نوشته است. تا به حال سه حاشيه از وي بر شرح قوشچي شناسايي شده است:
اول: حاشية امور عامه که حاشيه بر مبحث ماهيه و علة و معلوم شرح است.
آغاز: أما بعد حمد ولي الانعام و الصلوة و السلام علي سيد الأنام و آله العظام.
دوم: حاشية الجواهر، که حاشيه بر مقصد دوم جواهر و اعراض مي باشد و تاريخ تأليف آن سال 965 ق که برابر با نام آن مي باشد.
آغاز: الحمدلله مفيض جواهر العلوم و الصلوة علي محمّد سيد العروم و آله.
سوم: اثبات الله (حاشيه بر مقصد سوم الهيات)، تأليف آن در سال 941 مطابق با «اثبات اللَّه» پايان يافته است.
آغاز: الحمدللَّه الغفور الرحيم و الصلوة و السلام علي حبيبه المنعوت بالخلق العظيم... . قال المصنف طاب ثراه المقصد الثالث في اثبات الصانع أشار رحمه الله بقوله اثبات الصانع علي أن المسئلة هي أن الصانع موجود لا ما تقرر.
-حاشيه ي محمّد بن سليمان تنکابني (1302ق)
-حاشيه ي نظام الدين احمد بن غياث الدين منصور دشتکي شيرازي (قرن 11ق)
آغاز: الحمدلله الذي وفقنا لتوضيح عقائد الاسلام و تصحيحها من تجريد العقائد و اعاننا لتبيين مرام اهل الکلام فيما هو اعلي المآرب و اقصي المقاصد ... فهذه حواشي ... و شمت بها ما هو غاية القصوي من مقاصد کتاب التجريد و شرحه الجديد... قال المصنف المقصد الثالث في اثبات الصانع و صفاته و آثاره الخ اي في بيان ثبوته و تقرير دليل وجوده.
-حاشيه ي سلطان العلماء محمّد قائني اصفهاني (قرن 12)
آغاز: الحمدلله الذي عرّفنا الخلاص من العلائق الجسمانية.
-حاشيه ي مهدي بن کريم گلپايگاني (قرن 12)
-حاشيه ي ميرزا محمّد بن حسن شيرواني مشهور به مدقق شيرواني (1098)
آغاز: خير ما يوشح به معاقد الکلام و يحلي به مخانق المحابر و الاقلام... قال الشارح لا شک في وجود موجوده آه قيل هذا الترديد قبيح... المقصد الثالث: قال المصنف قدس سره و انتفاء القبيح يدل علي صدقه اقول يمکن ان يکون مراده ان انتفاء القبيح عن افعاله تعالي.
-حاشيه شهيد قاضي نورالله مرعشي شوشتري (1019ق)، قاضي نورالله او بر هر يک از مباحث شرح تجريد قوشچي حاشيه اي جداگانه نوشته که تاکنون دو حاشيه از وي شناسايي شده.
اول: حاشيه بر مقصد چهارم امامت.
آغاز: قوله الامامة و هر رياسة عامة في امر الدين و الدنيا.
دوم: حاشيه ي معاد.
آغاز: ربنا آتنا في الدنيا حسنة و في الآخرة حسنة.
-حاشيه ي ظهيرالدين ابراهيم بن قوام الدين حسين حسيني همداني (1026ق). همداني مکاتبه اي با شيخ بهايي دارد و شيخ بهايي به نقل افندي درباره وي اعتقادي عظيم داشت عبارت افندي چنين است:
کان شيخنا البهايي يمدح هذا السيد و يصف علمه و فضله و يرجحه علي السيد الداماد المعاصر لهما. » آغاز: الحمدلله الذي نطق بحمده کل موجود حالاً و مقالاً... .
-حاشيه ي مولي ميرزا جان حبيب الله بن عبدالله دهلوي باغنوي شيرازي (994ق). حاشيه اي است بر مقصد دوم شرح تجريد (جواهر و اعراض).
آغاز: قال المصنف و فيه فصول: الاول في الجواهر، اقول اي في تقسيم الجواهر.
-حاشيه ي عبدالله نخجواني مشهور به مير مرتاض.
آغاز: حمداً لمن لا کلام لنا في وجوده
-حاشيه ي مولي حسن بن محمد بن محمد شاه فناري چلبي مشهور به ابن فناري (886ق)
حاشيه ي شهيد قاضي نورالله مرعشي شوشتري (1019ق). اين حاشيه را قاضي بر حاشيه حسن بن فناري چلبي بر شرح قوشچي نوشته است.
-حاشيه ي مولي محمّد بن الحاج حسن (911ق). اين حاشيه محاکمه و داوري است بين حاشيه دواني و حاشيه سيّد صدرالدين صدر.
-محاکمات التجريد، از حافظ الدين محمّد بن احمد عجم (957ق). حاجي خليفه اين حاشيه را چنين معرفي نموده:
اورد فيها الردود و الاعتراضات علي الشرح و لم يغادر صغيرة و لا کبيرة مما يتعلق به.
-حاشيه ي محمد بن ابراهيم بن يحيي قوامي شيرازي (ملاصدرا) (م 1050ق). حاشيه و تعليقه مختصري به صورت <قوله - قوله > بر بخش هايي از کتاب تجريد الاعتقاد است.
آغاز: الحمدلله العليم و الصلاة و السلام علي خاتم المرسلين... قال المصنف المقصد الثالث في اثبات الصانع فيه اشارة لطيفة.
-حاشيه ي مولي محمّد مسيح بن اسماعيل فدشکويي فسايي شيرازي (1130ق)، اين حاشيه بر بخش امور عامه نوشته شده است.
آغاز: قال الشارح اي علي آله و اصحابه الموصوفون اعلم ان موصوف الاکرام اما متعدد فيتعين کونه محذوفاً و کون اسم التفضيل المضاف بالمعني الاول الذي لا يعتبر فيه المطالبة...
-حاشيه ي ابوالحسن بن ابراهيم (خليل) رفيعي قزويني (1396ق)
-حاشيه ي ابوالحسن خان مجتهد فسايي (1279ق)
-حاشيه ي سيد السد الله حسيني مرعشي
-حاشيه ي محمد تقي بن اسدالله حسيني خويي نجفي (زنده در 1310ق)
-حاشيه ي ملامحمد هادي بن معين الدين محمد شريف شيرازي (1081ق)، مؤلف با در نظر داشتن حاشيه ي قديم دواني و حاشيه ي ميرزا جان باغنوي و ساير حواشي تجريد، هنگام تدريس شرح تجريد قوشچي به برخي اشکالات در کتاب برخورده و حواشي خود را با عناوين «قال- اقول» بر اين کتاب گرد آورده و آن را به شاه عباس ثاني تصنيف کرده است.
آغاز: الحمد لله رب العالمين ... اما بعد فيقول العبد المذنب... اني کنت برهة من الزمان مشتغلاً بمباحثة شرح الجديد التجريد و الحاشية القديمة للمولي المحقق.

13. شوارق الالهام في شرح تجريد الکلام

-چهارمين شرح معروف بر تجريد الاعتقاد شرح حکيم عبدالرزاق بن علي بن حسين فياض لاهيجي (1072 ق ) است که آن را شوارق الالهام في شرح تجريد الکلام ناميده است. لاهيجي شاگرد مبرز بنيان گذار حکمت متعاليه، صدر المتألهين شيرازي و همچنين داماد وي مي باشد. او علاوه بر تبحر در فلسفه، در کلام نيز توانايي خاصي دارد. و يکي از متکلمين بزرگ اماميه به شمار مي رود. اين شرح مفصل ترين شرحي است که بر تجريد نگاشته شده است. اما مؤلف اين شرح را تا مقصد ثالث «المسألة السادسة في کلامه تعالي» ادامه داده و بعد از آن ناتمام مانده است.
آغاز: ربنا افتح بيننا و بين قومنا بالحق و انت خير الفاتحين أمّا بعد الحمد لله الذي هدانا لهذا و ما کنا لنهتدي لولا ان هدانا لله ... . المقصد الاول في الامور العامة قال صاحب المواقف اي مالا يختص بقسم من اقسام الموجود... المقصد الثاني في الجواهر و الاعراض و فيه فصول خمسة؛ اربعة منها في الجواهر و الخامس في الاعراض و وجه تقديم مباحث الجواهر علي مباحث الاعراض لتقدم الجوهر طبعاً... المقصد الثالث في اثبات الصانع في اثبات ان للعالم صانعاً واجب الوجود...
بر کتاب شوارق الالهام حواشي متعددي نوشته شده که عبارتند از:
-حاشيه ي ميرزا محمّد حسين بن محمد کاظم منشي کرماني (قرن 13)
آغاز نسخه: و بيان فايدة ما للعلم کما هو المحقق في موضعه و اما تقديم هذه الاربعة فلا.
-مفتاح الکنوز، از محمد علي بن محمد باقر هزار جريبي اصفهاني (1245ق). يادداشتهاي کلامي و فلسفي که از هزارجريبي باقي مانده بود در اين کتاب توسط فرزندش در سه مبحث گردآوري شده است که مبحث دوم آن شامل تعليقاتي است که مؤلف بر شوارق و تجريد و حواشي آن نگاشته است.
آغاز: الحمد لله المنزه عن مناسبة الجواهر و الاعراض و الاجسام فلا تحيطه المتکلمون قديم ازلي عجزت عن ادراکه العقول و الافهام.
-حاشيه ي مولي اسماعيل بن سميع اصفهاني واحد العين (1243ق) (3)
آغاز: قوله: و لم يحتو بما يدانيها. اقول: اي يقرب لاوائد الفوائد اقول جمع أود و هو الثقل اي الفوائد الثقيلة التي قلّ من يحملها لأجل ثقلها فافهم.
-حاشيه ي ملا علي بن جمشيد نوري اصفهاني (1246ق)(4)
-حاشيه ي ملا علي بن عبدالله زنوزي تهراني (1307ق)(5)
-حاشيه ي علي اکبر بن علي بن اسماعيل بن محمد مهدي شيرازي (بسمل) خراساني (1263ق)
-حاشيه ي ميرزا عبدالرحمن بن نصرالله شيرازي مدرس رضوي ( بعد از 1306ق)
-حاشيه ي مولي محمّد نصير بن زين العابدين لاهيجي چهاردهي (قرن 1270ق)
-حاشيه ي ابوالحسن بن ابراهيم (خليل) رفيعي قزويني (1396ق)
-حاشيه ي حاجي ملا رضا همداني (حاشيه نگار). حاشيه مختصري است با عنوانهاي «قوله- اقول» از بحث وجود تا جعل.
غاز: بسمله قوله و طريق الاکتساب، اقول بعد ادّعاء ان الوجود معلوم بحقيقته.

ادامه دارد...

پي نوشت ها :

1. پژوهشگر حوزه کلام، فهرست نگار.
2. اين کتاب در سالهاي 1377-1375ش، در دو جلد، با تحقيق احمد عابدي، از سوي انتشارات دفتر تبليغات اسلامي، به چاپ رسيده است.
3. اين حاشيه در هامش شوارق الالهام چاپ سنگي، تهران، 1277ق، به چاپ رسيده است.
4. اين حاشيه در هامش شوارق الالهام چاپ سنگي، تهران، 1311 ق، به چاپ رسيده است.
5. اين حاشيه نيز در هامش شوارق الالهام چاپ سنگي، تهران، 1311ق، به چاپ رسيده است.

منبع مقاله :
صلواتي، عبدالله؛ (1390) خواجه پژوهي (مجموعه مقالاتي به قلم گروهي از نويسندگان) تهران: خانه کتاب، چاپ اول



 

 



مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط