یک دستگاه صیقل دهنده‌ی سنگ خانگی بسازید

ساخت دستگاههای صیقل دهنده سنگ طرحی است که می‌تواند در فهم فرایندهای زمین‌شناسی به کودکان کمک کند. یک دستگاه خانگی صیقل دهنده‌ی سنگ هم چنین راهی خلاقانه جهت تولید سنگهای معمولی و قیمتی جلایافته و سنگهای
شنبه، 5 مهر 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
یک دستگاه صیقل دهنده‌ی سنگ خانگی بسازید
دستگاه خانگی صیقل دهنده‌ی سنگ: یک دستگاه صیقل دهنده‌ی سنگ بسازید

 

ترجمه و تألیف: حمید وثیق زاده انصاری
منبع: راسخون




 
ساخت دستگاههای صیقل دهنده سنگ طرحی است که می‌تواند در فهم فرایندهای زمین‌شناسی به کودکان کمک کند. یک دستگاه خانگی صیقل دهنده‌ی سنگ هم چنین راهی خلاقانه جهت تولید سنگهای معمولی و قیمتی جلایافته و سنگهای قیمتی برای زیور آلات است. این مطلب را مطالعه نموده تا با چگونگی ساخت یک صیقل دهنده‌ی سنگ در خانه آشنا شوید.
دستگاه خانگی صیقل دهنده‌ی سنگ: یک دستگاه صیقل دهنده‌ی سنگ بسازید
صیقل دهندگان سنگ ابزاری هستند که سطوح سنگها را صاف می‌سازند. معمولاً صیقل دهندگانی که توسط شرکتهای مختلف ساخته می‌شوند، از یک موتور جهت چرخش صیقل دهنده استفاده می‌کنند. در این نوع دستگاهها، مجبور نیستید آن را با دست بچرخانید، زیرا موتور عمل چرخاندن را آن جام می‌دهد. دستگاه صیقل دهنده‌ی سنگی که ما دراین جا ارائه می‌کنیم، نوع خانگی است که در آن از هیچ گونه موتوری استفاده نشده و برای صیقل دادن سنگها از تکنیکهای طبیعی استفاده می‌کند.

یک صیقل دهنده‌ی سنگ بسازید

طرز ساختن یک صیقل دهنده‌ی سنگ بسیار راحت بوده و به ابزار بسیار کمی ‌نیاز دارد. ابزار مورد نیاز به آسانی در خانه یافت می‌شود که به شرح ذیل است :
ظرف
ماسه
آب

چندین سنگ به انتخاب خودتان

مرحله‌ی 1: ظرفی که برای ساخت صیقل دهنده‌ی سنگ مورد استفاده قرار می‌گیرد، می‌تواند هر ظرفی باشد مانند قوطی قهوه یا هر ظرف پلاستیکی که استوانه‌ای شکل بوده و در پوشی داشته باشد که محکم بسته شود. از ظرفهای شیشه‌ای استفاده نکنید، چون آنها ممکن است هنگامی‌که سنگ صیقل داده می‌شود بشکنند.
مرحله‌ی 2: بعد از این که ظرف ساخت صیقل دهنده را انتخاب کردید، نصف آن را از ماسه پر کنید. ماسه باعث ایجاد سائیدگی شده و به صیقلی شدن سنگ کمک می‌کند. در ابتدا، از ماسه‌ی زبر استفاده کنید. سپس، هنگامی‌که سنگ کمی‌صافتر شد، می‌توانید از ماسه‌ی نرم استفاده کنید.
مرحله‌ی 3: اکنون، درون ظرف آب ریخته به طوری که دو سوم ظرف را اشغال کند.کاملاً آب را با ماسه مخلوط کنید تا از آن دوغاب ساخته شود. به این دوغاب، ماسه سنگ می‌گویند.
مرحله‌ی 4: سنگهای انتخابی خود را در این دوغاب قرار داده و در پوش ظرف را ببندید. سنگها دارای گونه‌های متفاوتی هستند و حتماً در دستگاه از یک گونه سنگ استفاده کنید. قبل از این که سنگها را اضافه کنید، نوع سنگ را مشخص نمایید، چون بعد از عمل صیقل دادن تشخیص نوع سنگ دشوار خواهد بود. اگر در پوش شل باشد، با استفاده از نوار تفلون لوله، دهانه‌ی ظرف را نوار پیچی کنید.
مرحله‌ی 5: صیقل دهنده‌ی خانگی سنگ آماده است. به محض این که در پوش ظرف را بستید، دستگاه را در تمام جهت‌های ممکن بچرخانید و تکان دهید. این کار را بارها به مدت چندین روز انجام دهید.

طرز کار صیقل دهنده‌ی سنگ

فرایند صیقل دادن سنگ از گوشه‌های سخت سنگ آغاز شده و درآخر سنگهای صافی تحویل می‌دهد که بالأخره صیقلی شده‌اند. ممکن است یک یا چندین ماه طول بکشد که سطوح سنگها صاف شوند. این دستگاه از فرایند صیقلی شدن طبیعی الگو برداری می‌کند، همانند سنگهای رودخانه‌ها و جویبارها که به خاطر عبور جریان آب صیقلی شده‌اند. در یک صیقل دهنده‌‌ی سنگ، سنگهای درون ظرف با نیروی زیادی به یکدیگر برخورد کرده و همزمان با ماسه سنگ مخطوط می‌شوند. همان طور که پیش از این مطرح کردیم از ماسه‌های زبر در ابتدای مراحل صیقل دادن استفاده کنید. زمانی که سنگها صاف‌تر می‌شوند، ماسه‌ی نرم را جای گزین ماسه‌ی زبر نمایید. ماسه سنگی که در دستگاه‌های صیقل دهندگان تجاری به کار می‌روند، معمولاً از کاربید سیلیس است. برای کسب نتایج بهتر در دستگاه خود می‌توانید بجای ماسه سنگ از کاربید سیلیس استفاده کنید.

کار بردهای سنگهای صیقل یافته

سنگهایی که به وسیله‌ی این دستگاه صیقل یافته‌اند، زینتی بوده و می‌توانند به طرق مختلفی مورد استفاده قرار گیرند. هم چنین می‌توانید از آنها در خانه برای تزئین پایه‌ی آکواریوم کمک گرفته و یا این سنگها را درون گل دانهای باغچه‌تان قرار دهید. آنها هم چنین می‌توانند در ساخت قسمت‌هایی از جواهرات به کار روند.
ساخت دستگاه صیقل دهنده در خانه کار آسانی است و کودکانتان می‌توانند به شما برای ساخت این دستگاه کمک کنند. هم چنین ساخت دستگاه خانگی صیقل دهنده سنگ می‌تواند پروژه‌ی علمی ‌جالبی باشد. این دستگاه به کودکانتان فرایند زمین‌شناسی صیقلی شدن سنگهای جویبارها و رودخانه‌ها را توضیح می‌دهد. ساخت صیقل دهنده نه تنها جنبه‌ی سر گرمی ‌داشته بلکه ارزش آموزشی نیز دارد. اگر در مورد ساخت دستگاه خود جدی هستید پیشنهاد می‌کنیم از یک موتور جهت چرخاندن این دستگاه استفاده کنید.



 

 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.