زنی جمجمه‌ی خود را با جمجمه‌ی پلاستیکی تهیه شده از چاپ 3 بعدی تعویض کرده است

مجله‌ی علمی وایرد انگلیس گزارش می‌دهد که زنی با اختلال استخوانی نادر، بیشتر قسمت‌ فوقانی جمجمه‌ی خود را با قطعه‌ای پلاستیکی با چاپ 3 بعدی جای گزین نموده است. 3 ماه بعد از این عمل، علایم بیماری او از بین...
چهارشنبه، 9 مهر 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
زنی جمجمه‌ی خود را با جمجمه‌ی پلاستیکی تهیه شده از چاپ 3 بعدی تعویض کرده است
زنی جمجمه‌ی خود را با جمجمه‌ی پلاستیکی تهیه شده از چاپ 3 بعدی تعویض کرده است

 

ترجمه: حمید وثیق زاده انصاری
منبع: راسخون




 

مهم‌ترین و اصلی‌ترین جمجمه‌ی مصنوعی تا این زمان

مجله‌ی علمی وایرد انگلیس گزارش می‌دهد که زنی با اختلال استخوانی نادر، بیشتر قسمت‌ فوقانی جمجمه‌ی خود را با قطعه‌ای پلاستیکی با چاپ 3 بعدی جای گزین نموده است. 3 ماه بعد از این عمل، علایم بیماری او از بین رفت و او به کار خود بازگشت.
بر اثر مشکل این زن بیمار، ضخامت جمجمه‌ی او افزایش یافت و موجب سر دردهای شدید در او شد و در نتیجه بینایی او را تحت تأثیر قرار داد. در طی جراحی که در دانشگاه پزشکی اوترکت در هلند انجام شد، جای گزینی که تقریباً با شکل اصلی جمجمه‌ی او مطابقت داشت با جای جمجمه‌ی بیمار تعویض شد. ‌جراح اصلی بیمار، بان ورویج، از دانشگاه اوتریکت در جمله‌ای‌ گفت "تقریباً غیر ممکن است که بتوان تشخیص داد او تا به حال جراحی داشته است".
زنی جمجمه‌ی خود را با جمجمه‌ی پلاستیکی تهیه شده از چاپ 3 بعدی تعویض کرده است
جمجمه‌ی چاپ شده‌ی 3 بعدی
مجله‌ی علمی وایرد گزارش می‌دهد تیم ورویج در گذشته از چاپی 3 بعدی برای جای گزینی برخی بخش‌های جمجمه استفاده کرده است اما هرگز در این ابعاد این کار را انجام نداده است.
شما ممکن است گزارش‌هایی مشابه این در آینده‌ی نزدیک بیشتر ببینید. در حالی که محققان هنوز در حال کار بر روی بافت‌های نرم چاپی 3 بعدی ایمن و بی خطر برای پیوندها هستند، بخش‌های چاپی استخوانی 3 بعدی پیش از این نیز در جراحی‌های خاص استفاده شده است. همانند جراحی صورت گرفته در اوترکت، پزشکان اغلب بر اختصاصی بودن‌ برای هر بیمار تأکید می‌کنند و اهمیت می‌دهند.
مجله‌ی اوتاوا سیتیزن گزارش می‌دهد که 3 سال پیش، یک مرد انگلیسی که بیشتر قسمت‌های لگن او با قطعه‌ای جای گزین با چاپ 3 بعدی از جنس تیتانیوم تعویض شد. کاشت‌های چاپی تیتانیومی از طریق ریختن پودر تیتانیوم بر روی قالب و سپس اتصال و الحاق آن به صفحه با استفاده از پرتو اشعه‌ی لیزر ساخته می‌شوند. پزشک این مرد بیمار عقیده داشت، جای گزین چاپی از نوع مصنوعی و استاندارد، مناسب‌تر است. طبق گزارش مجله‌ی سیتیزن این مرد اکنون به کمک عصا راه می‌رود.
BBC گزارش می‌دهد در ژوئن 2011، بیماری در بلژیک قطعه‌ی جای گزین چاپی 3 بعدی استخوان فک از جنس تیتانیوم را دریافت کرد. این مورد اولین جای گزینی کلی استخوان فک تحتانی بود که مخصوص بیمار طراحی شده بود.
و دقیقاً سال گذشته، مجله‌ی لیوساینس گزارش داد که شرکت کانکتیکات از سازمان غذا و داروی ایالات متحده، مجوز عرضه و فروش قطعه‌ی جای گزین پلاستیکی برای 75 درصد جمجمه، را دریافت کرد.



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط