سمورهای دریایی مبتلا به آنفلانزا گردیدند

یک شکل خاص عفونی از آنفولانزای خوکی در سال 2009 میلادی جهان را فرا گرفت. در پایان سال، این بیماری به تنهایی تقریباً 55 میلیون نفر را در کشور ایالات متحدهی آمریکا مبتلا ساخت و بیش از 11،000 نفر را به کام...
چهارشنبه، 9 مهر 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
سمورهای دریایی مبتلا به آنفلانزا گردیدند
سمورهای دریایی مبتلا به آنفلانزا گردیدند

 

ترجمه: حمید وثیق زاده انصاری
منبع: راسخون




 
همان گونهی کشندهای که افراد را در سال 2009 میلادی بیمار ساخت، حیوانات دریایی را نیز مبتلا گردانید .
حتی پستان داران دریاییای نیز مانند این سمور دریایی میتوانند مبتلا به امراض انسانیای چون آنفلانزا گردند.
یک شکل خاص عفونی از آنفولانزای خوکی در سال 2009 میلادی جهان را فرا گرفت. در پایان سال، این بیماری به تنهایی تقریباً 55 میلیون نفر را در کشور ایالات متحدهی آمریکا مبتلا ساخت و بیش از 11،000 نفر را به کام مرگ کشانید. اما خوکها و انسانها تنها قربانیان این ویروس که با نام H1N1 شناخته میشود نبودند. اطلاعات جدید نشان میدهند که سمورهای دریایی نیز مبتلا به این میکروب نا پاک گردیدند.
چه عاملی موجب شد تا دانشمندان به دنبال این میکروب در جانوران دریایی بگردند؟ آنها به تازگی پادتنهایی را برای این ویروس - علائم آشکار سازی - در فیلهای آبی شمالی یافت نمودهاند. درست به مانند سمورهای آبی، آنها نیز در خارج ساحل ایالت واشینگتن زیست میکردند.
دانشمندان دولتی در پژوهش جدید خود خون 70 سمور دریایی را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. برخی از این دانشمندان در سازمان نقشه برداری زمین شناختی ایالات متحدهی آمریکا (USGS) فعالیت مینمایند. دانشمندان دیگر به مطالعه و بررسی عفونتها برای مراکز کنترل و پیش گیری از بیماری (CDC) میپردازند. در سال 2011 سی نمونهی خونی از سمورهای آبی سالم جمع آوری گردیدند. نمونههای دیگر از محل انبار قدیمی به دست آمدهاند. آن خون سمور آبی مدتها قبل از پیدایش و شیوع بیماری واگیر دار جهانی H1N1 - و یا بیماری جهان گیر - جمع آوری شده بود.
هفت عدد از هر 10 سمور آبیای که خون آنها در سال 2011 گرفته شد در بدن خود پادتنهایی برای مبارزه با بیماری آنفولانزای خونی داشتند. پادتنها پس ماندهای شیمیایی در درون خون هستند. آنها نشان میدهند که سیستم ایمنی بدن در زمانی با یک ماده و با میکروب خارجی خاص به مبارزه پرداخته است. این پادتنها میتوانند به مدت سالها بر جای بمانند. اما هیچ یک از حیواناتی که متعلق به قبل از بیماری آنفولانزای جهانی سال 2009 بودند پادتنهای H1N1 را در بدن خود نداشتند.
سمورهای دریایی مبتلا به آنفلانزا گردیدند
ویروسها میتوانند از ماه به ماه و سال به سال شکل پیدا نمایند. پادتنهایی که بدن یک موجود زنده در پاسخ به هجوم یک ویروس تولید خواهد کرد، علائمی مبنی بر این که میزبان آن در معرض چه نوع میکروبی قرار داشته است را نشان میدهد. پژوهش جدید نشان میدهد که پادتنهای موجود در بدن سمورهای آبی از نوع آنفولانزای H1N1 آمده بودند که در سال 2009 شیوع پیدا کرده بود.
معمولاً، بیماریهای عفونی جدید انسانی در ابتدا در جانوران پدید میآیند. به همین علت است که این بیماریها به نام zoonoses (زوئونوسیز) - از دو واژهی یونانی به معنی حیوانات و بیماری گرفته شده است - و یا بیماری مشترک انسان و دام نامیده میشود. اما گاهی اوقات مسیر یک بیماری در جهت دیگری حرکت مینماید. عفونتهای انسانی میتوانند به بدن جانوران سرایت پیدا نمایند.
ژونان لی بیان مینماید که، "ما مطمئن نیستیم که چگونه این حیوانات آلوده گردیدند". لی میکروب شناسی برای CDC در شهر آتلانتای ایالت جورجیا است. وی هدایت گروهی را بر عهده داشت که به مطالعهی سمورهای آبی میپرداخت. لی اشاره مینماید که، مشخص نیست که افراد بیمار چه نقشی در عفونت حیوانات بازی کردهاند. با این همه، وی خاطر نشان میسازد که این گونه از سمورهای آبی دور از ساحل زندگی مینماید "و به ندرت در معرض تماس با انسانها قرار میگیرد". اما اگر فضولات انسانی افراد مبتلا به بیماری آنفولانزا به آبهای سمورهای آبی وارد شده باشد، به اطمینان زیاد این حیوانات در معرض این بیماری قرار گرفتهاند.
تیم لی یاد آور میشود که این احتمال نیز وجود دارد که سمورهای آبی این میکروب را از فیلهای دریایی به دست آورده باشند. فیلهای دریاییای که پادتنهای H1N1 در بدن آنها یافت شد بخشی از سال خود را در همان آبهایی گذراندند که سمورهای آبی زیست میکنند. اما این امر این سؤال را مطرح میسازد که: این میکروب در کجا به فیلهای دریایی سرایت پیدا نمود؟ یکی از احتمالات فضولات اردکها است. آنها در میان گونههای میزبانی (از قبیل ماکیان، والها، خوکها و اسبها) وجود دارند که قبلاً دچار بیماری آنفولانزا گردیده بودند.
هیچ کس نمیداند که یک سمور آبی که دچار بیماری آنفولانزا شده است به چه شکلی است. سمورهای آبی در هنگامی که از خون آنها نمونه گیری به عمل آمد در سلامت به سر میبردند. ل آن وایت از USGS خاطر نشان میسازد که، اما این پژوهش جدید "سمورهای دریایی را به عنوان گونهی دیگری از پستان داران دریایی که در برابر ویروس آنفولانزا آسیب پذیر هستند شناسایی مینماید". وی که یکی از نویسندگان مشترک این پژوهش است در مرکز سلامت حیات وحش ملی در شهر مدیسون واقع در ایالت ویسکانسین فعالیت مینماید. هر چه که تعداد حیواناتی که نسبت به بیماری آنفولانزا آسیب پذیر هستند بیشتر باشد، احتمال این که این بیماری بتواند در طول یک بیماری همه گیر شیوع پیدا نماید بیشتر میشود.
رایت یاد آور میشود که چنین حیواناتی میتوانند به عنوان یک اندوختگاه برای این بیماری خدمت نمایند. افرادی که به مطالعهی بیماریهای واگیردار میپردازند به محیطهایی اشاره مینمایند که میتوانند از میکروبها تا زمانی که مجدداً به عنوان اندوختگاه ایجاد عفونت نمایند محافظت کنند. این اندوختگاهها میتوانند شامل تودههای آب و یا فضولات ریخته شده به وسیلهی حیوانات آلوده باشند. اندوختگاهها هم چنین میتوانند شامل بافت حیوانات زنده شوند - برخی از آنها حتی هیچ علائمی را از خود نشان نمیدهند.
تیم لی یافتههای خود را در شمارهی ماه می سال 2014 بیماریهای واگیر دار نو ظهور گزارش مینماید.

کلمات اصلی

پادتن: هر یک از تعداد بسیار بالای پروتئین‌ها که بدن به عنوان بخشی از پاسخ ایمنی خود آنها را تولید مینماید. پادتنها ویروسها، باکتریها و دیگر مواد خارجی موجود در خون را خنثی کرده، شناسایی و نا بود میسازند.
مراکز پیشگیری و کنترل بیماریها و یا CDC: سازمانی از بخش خدمات سلامت و انسانی کشور ایالات متحدهی آمریکا یا CDC مسئولیت حفظ سلامت و امنیت عمومی را با کار بر روی کنترل و پیش گیری به عمل آوردن از بیماریها، جراحات و معلولیتها بر عهده دارد. این سازمان این کار را با بررسی کردن شیوع بیماریها، پی گیری کردن استقرار آمریکاییهای قرار گرفته در معرض عفونتها و مواد شیمیایی و بررسی مرتب وعدههای غذایی و دیگر عادتهایی که در میان سطح مقطعی که نمایانگر آمریکاییها است به انجام میرساند.
بیماری همه گیر: شیوع گستردهی یک بیماری عفونی که موجب بیماری هم زمان افراد بسیاری در یک اجتماع میگردد.
فلو: (نام اختصاری بیماری آنفولانزا) یک عفونت ویروسی بسیار واگیر دار در مجراهای تنفسی که موجب بروز تب و درد شدید میگردد. این بیماری اکثراً به صورت همه گیر به وقوع میپیوندد.
میکروب: هر یک از ریز جان داران تک سلولی مانند یک گونهی باکتری قارچی و یا ذرهی ویروس. برخی از میکروبها موجب پدید آمدن بیماری میگردند. برخی دیگر از میکروبها نیز میتوانند سلامت جانورانی از طبقهای بالاتر مانند پرندگان و پستان داران را بهبود ببخشند. با این وجود، تأثیر اکثر میکروبها بر روی سلامت هم چنان نا شناخته باقی مانده است.
H1N1: نوعی از ویروس بیماری آنفولانزا که عمدتاً خوکها را مبتلا میسازد. برخی از گونههای آن به این توانایی دست یافتهاند که در میان افراد نیز شیوع پیدا نمایند.
سیستم ایمنی: مجموعهای از سلولها و پاسخ آنها که به بدن انسان در مبارزه با عفونت کمک مینماید.
عفونی: صفتی است که نوعی از میکروبها را تشریح مینماید که از این امکان برخوردار هستند تا به بدن افراد، حیوانات و یا دیگر موجودات زنده سرایت پیدا نمایند.
میکروب شناسی: مطالعهی ریز جان داران است، عمدتاً باکتری، قارچ و ویروس. دانشمندانی که به مطالعه و بررسی میکروبها و عفونتهایی که میتوانند پدید آورند و یا شیوههایی که آنها میتوانند با محیط خود فعل و انفعال داشته باشند میپردازند با نام میکروب شناس شناخته میشوند.
بیماری جهان گیر: یک بیماری واگیر دار است که نسبت بسیار زیادی از جمعیت یک کشور و یا جهان را تحت تأثیر خود قرار میدهد.
اندوختگاه: یک انبار بزرگ از چیزی. دریاچهها اندوختگاههایی هستند که آب را در خود نگه میدارند. افرادی که به مطالعهی بیماریهای عفونی میپردازند به محیطی که میکروبها بتوانند در آن با امنیت به بقای خود ادامه دهند (مانند بدن پرندگان و خوکها) با نام اندوختگاههای زنده اشاره مینمایند.
پس ماند: باقی مانده و یا مادهای که پس از این که چیزی رفع شد بر جای خواهد ماند. به عنوان نمونه، امکان دارد که پس ماندهای رنگ پس از این که شخصی در تلاش برای پرداخت کردن یک تکه چوب قرار گرفت بر جای ماند؛ و یا این که امکان دارد که بقایای چسبناک یک نوار چسب پس از این که چسب از روی پوست برداشته شد باقی بماند؛ و یا این که امکان دارد که پس ماندهای مواد شیمیایی پس از این که فرد در معرض یک مادهی آلاینده قرار گرفت در خون او بر جای مانند.
سمور دریایی: این دسته از جانوران که عضوی از خانوادهی راسوها محسوب میشوند از پر پشتترین کرکهای شناخته شده در میان حیوانات برخوردار هستند. این کرکها به آنها کمک مینماید که بتوانند به کمک آنها خود را در آبهای بسیار سرد گرم نگه دارند، چرا که این پستان داران دریایی مانند فکها و هم چنین فیلهای دریایی در بدن خود پیه - لایهی ضخیمی از چربی - درست نمینمایند.
ویروس: عوامل عفونی ریزی که از RNA و یا DNA تشکیل میشوند که به وسیلهی پروتئین احاطه گردیدهاند. ویروسها تنها در زمانی میتوانند اقدام به تکثیر شدن نمایند که مادهی ژنیکی خود را به درون سلولهای موجودات زنده وارد نمایند. با وجود این که دانشمندان به طور پیوسته ویروسها را به صورت مرده و یا زنده مورد اشاره قرار میدهند، اما در حقیقت هیچ ویروسی به واقع زنده نیست. ویروس مانند حیوانات تغذیهی خود را انجام نمیدهد و یا به همان طریق گیاهان غذای خود را درست نمینماید. ویروس باید به منظور حفظ بقای خود دستگاه سلولی یک سلول زنده را برباید.
بیماری مشترک انسان و دام (zoonosis): (حالت جمع: zoonoses) هر گونه بیماریای که از موجودات غیر بشری ناشی میشود و بعداً به افراد سرایت پیدا مینماید. بسیاری از بیماریهای مشترک انسان و دام هم چنین در میان میزبانان گونههای غیر بشری نیز شیوع پیدا میکنند. به عنوان نمونه، نوعی از آنفولانزای خوکی که در سال 2009 مردم سر تا سر جهان را به خود مبتلا نمود موجب بیماری پستان داران دریایی نیز شد، از جمله سمورهای دریایی.



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط