فضا نوردان مشهور

ادای احترامی به برخی از فضا نوردان مشهور جهان که دستاوردهای چشم گیرشان در ورای قلمروی کره ی زمین نام آنها را در تاریخ بشریت جاودانه ساخت.
پنجشنبه، 10 مهر 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
فضا نوردان مشهور
فضا نوردان مشهور

 

تألیف: حمید وثیق زاده انصاری
منبع: راسخون




 
ادای احترامی به برخی از فضا نوردان مشهور جهان که دستاوردهای چشم گیرشان در ورای قلمروی کره ی زمین نام آنها را در تاریخ بشریت جاودانه ساخت.
اگر بخواهیم تعریفی داشته باشیم، فضا نورد و یا کیهان نورد فردی است که برای سفر کردن در یک فضا پیما به ورای محدوده ی کره ی زمین آموزش دیده است. اگر قضیه از این قرار است پس چرا افراد این دو اصطلاح را با یک دیگر قاطی میکند؟ چرا نیل آرمسترانگ به عنوان یک فضا نورد مورد اشاره قرار میگیرد ولی یوری گاگارین یک کیهان نورد خوانده میشود؟
فضا نوردان مشهور
به طور اساسی این دو اصطلاح با یک دیگر مترادف هستند؛ در حالی که آمریکاییها مسافران فضایی خود را فضا نورد میخوانند، روسها به مسافران فضایی خود کیهان نورد میگویند. جالب این که حتی چینیها هم برای فضا نوردان خود نامی منحصر به فرد دارند - تایکونات.
در 21 جولای سال 1969 تمام جهان به وجد در آمد. این روز، روزی بود که تاریخ را به وجود آورد - - انسان بر روی کره ی ماه گام نهاد. در حالی که تاریخ - - 20 جولای سال 1969 به عنوان مهمترین روز در تاریخ اکتشاف فضایی به ثبت رسید، اولین انسانی که بر روی سطح ماه گام نهاد - - نیل آرمسترانگ - - به مشهورترین فضا نورد در جهان بدل گردید. وی حتی در سال 2010 و به وسیله ی نظر سنجیای که توسط بنیاد فضایی انجام پذیرفت به عنوان محبوبترین قهرمان فضایی انتخاب گردید.
دستاورد آرمسترانگ هم چنین ایالات متحده ی آمریکا را در رقابت بسیار داغ فضایی به پیش انداخت، رقابتی که تا پیش از آن با وجود فضا نوردانی به مانند یوری گاگارین (اولین انسانی که به فضا رفت) و الکسی لئونوف (اولین فردی که یک فعالیت برون ناوی را به اجرا گذاشت) به نام خود تحت سلطه ی اتحاد جماهیر شوروی قرار داشت . در نهایت این دو کشور یک مأموریت مشترک را طراحی کردند، مأموریت آزمایشی آپولو - سایوز (1975) که آنگاه پایانی بود بر رقابت بر سر برتری فضایی بین دو ابر قدرت.
در تصویر اول یوری گاگارین در اتاقک فضاپیمای وستوک 1 و در مدت زمان بدل گردیدن به اولین انسان در فضا به تصویر کشیده شده است. تصویر دوم الکسی لئونوف را در حال انجام فعالیت برون ناوی (EVA) در خارج از فضاپیمای وسخود 2 به تصویر میکشد در حالی که پاول بلیایف از درون فضاپیما در حال کنترل کردن اوضاع است.
در این واقعیت جای هیچ شکی وجود ندارد که این رقابت فضایی بین اتحاد جماهیر شوروی و ایالات متحده ی آمریکا بود -- جنگ قرن بیستم بر سر برتری در اکتشافات فضایی -- که موجب پیش رفت بسیار زیاد آنها شد. ما تنها به آن نقاط عطف در اکتشاف فضایی دست پیدا نکردیم، بلکه ما هم چنین در طول این مدت برخی از بهترین فضا نوردان خود را نیز شناختیم؛ هنگامی که شما به فهرستی از فضا نوردان مشهور جهان که ما در پایین تدوین نموده ایم نگاهی بیاندازید همین امر مشهود میگردد.

مشهورترین فضا نوردان جهان

فضا نوردان مشهور نیل آرمسترانگ

5 آگوست سال 1930 – 25 آگوست سال 2012

✦ میزان تحصیلات: مدرک لیسانس مهندسی هوا نوردی از دانشگاه پوردو (1955) و مدرک فوق لیسانس در رشته ی مهندسی هوا فضا از دانشگاه کالیفرنیای جنوبی (1970)
✦ قبل از پیوستن به ناسا: افسر نیروی دریایی ایالات متحده ی آمریکا
✦ کل زمان حضور در فضا: 8 روز و 14 ساعت و 12 دقیقه و 30 ثانیه (2 ساعت و 31 دقیقه فعالیت برون ناوی)
✦ دلیل شهرت: در 20 جولای سال 1969 نیل آرمسترانگ تبدیل به اولین فردی گردید که بر روی کره ی ماه گام نهاده است، به عنوان بخشی از مأموریت آپولو 11 برنامه ی آپولوی ناسا. هنگامی که وی پای خود را بر روی سطح کره ی ماه گذاشت، او این جمله ی مشهور را به زبان آورد "این یک گام کوچک برای مرد است، و یک خیز بزرگ برای نوع بشر". آرمسترانگ تنها اولین فردی نبود که گام بر روی سطح کره ی ماه نهاده باشد، بلکه هم چنین اولین فضا نورد شخصی ناسا برای پرواز در فضا بود؛ موفقیتی که وی به هنگامی که به عنوان خلبان فرمانده برای مأموریت گمینی 8 انتخاب شد به انجام آن نائل گردید. در این مأموریت بود که وی به خلبان دیوید اسکات ملحق شد تا اولین اتصال دو فضا پیمای دارای سر نشین تاریخ را به اجرا در آورند.
✦ جوایز و یادبودها: نیل آرمسترانگ به وسیله ی 17 کشور به خاطر دستاوردهایش مدال افتخار گرفت. از میان جوایز بی شماری که وی در طول مدت زندگی خود به دست آورد، بزرگترین آنها عبارت هستند از کسب مدال افتخار ریاست جمهوری، مدال افتخار فضایی کنگره، مدال طلای کنگره، مدال خدمات ممتاز ناسا و نشان افتخار یاد بود رابرت اچ. گودارد. به غیر از مؤسسات و امکانات ستاره شناختی بی شمار، نیل آرمسترانگ هم چنین یک دهانه بر روی یکی از کوه های ماه و یک ستاره ی کوچک -- 6469 آرمسترانگ -- نیز به نام خود دارد.
فضا نوردان مشهور

فضا نوردان مشهور باز آلدرین

20 ژانویه سال 1930 – تا کنون

✦ میزان تحصیلات: مدرک لیسانس مهندسی مکانیک از دانشکده ی نظامی ایالات متحده ی آمریکا (1951) و دارنده ی مدرک دکترا در علم فضا نوردی از مؤسسه ی علم و فناوری ماساچوست (1963)
✦ قبل از پیوستن به ناسا: خلبان جنگنده در نیروی هوایی ارتش ایالات متحده ی آمریکا
✦ کل زمان حضور در فضا: 12 روز و 1 ساعت و 52 دقیقه (7 ساعت و 52 دقیقه فعالیت برون ناوی)
✦ دلیل شهرت: ادوین یوجین "باز" آلدرین جی. آر. دومین فردی بود که بر روی کره ی ماه گام نهاد. افراد بسیار کمی از این موضوع آگاهی دارند، اما این امر چیزی از این موفقیت کم نمیکند و از این رو وی شایسته ی دریافت جای گاهی در میان هر فهرستی از فضا نوردان مشهور است. آلدرین خلبان اتاقک سفینه ی فضایی ماه برای آپولو 11 بود. وی در 20 جولای سال 1969 به همراه آرمسترانگ گام بر روی سطح کره ی ماه نهاد، در حالی که کالینز در حال گردش به دور کره ی ماه بود. هم چنین آلدرین هم کاری بسیار نزدیکی در رابطه با فعالیت برون ناوی (EVA) داشت. او با کار در بیرون فضا پیمای گمینی 12 به مدت 2 ساعت و 6 دقیقه در 13 نوامبر سال 1966 بدل به اولین فردی گردید که با موفقیت و بدون وقفه در فضا به انجام کار پرداخته است.
✦ جوایز و یاد بودها: باز آلدرین به خاطر دستاوردهای خود موفق به کسب مدال طلای کنگره در سال 2009 شد. وی پیشتر در سال 2006 جایزه ی دستاوردهای فضایی جیمز ای. هیل در سر تا سر عمر خود را از بنیاد فضایی دریافت نمود؛ بالاترین جایزه ی این سازمان.
فضا نوردان مشهور
فضا نوردان مشهور

فضا نوردان مشهور مایکل کالینز

31 اکتبر سال 1930 - تاکنون

✦ میزان تحصیلات: مدرک لیسانس از دانشکده ی نظامی ایالات متحده ی آمریکا (1952)
✦ قبل از پیوستن به ناسا: افسر آزمون پرواز در نیروی هوایی ارتش ایالات متحده ی آمریکا
✦ کل زمان حضور در فضا: 11 روز و 2 ساعت و 4 دقیقه
✦ دلیل شهرت: مایکل کالینز خلبانی کابین فرماندهی در مأموریت آپولو 11 را بر عهده داشت؛ اولین فرود انسان بر روی کره ی ماه. در حالی که آرمسترانگ و آلدرین در حال به انجام رسانیدن عملیات بر روی سطح کره ی ماه بودند، کالینز عهده دار خلبانی کابین فرماندهی / خدمات (CSM) در مدار ماه بود. وی در زندگی نامه ی خود، "حمل کردن آتش: سفرهای یک فضانورد" (1974) به درستی چنین مینویسد "این کار مخاطره آمیز برای سه مرد ساخته شده بوده است، و من شخص سوم خود را به همان ضرورت هر دو تای دیگر در نظر میگیرم".
✦ جوایز و یاد بودها: مدال ریاست جمهوری برای آزادی در سال 1969 و مدال خدمات استثنائی ناسا
فضا نوردان مشهور

فضا نوردان مشهور یوری گاگارین

9 مارس سال 1934 – 27 مارس سال 1968

✦ میزان تحصیلات: از یک مدرسه ی حرفهای فارغ التحصیل شد و در دانشکده ی عالی نیروی هوایی اورنبرگ آموزش پرواز نظامی دید.
✦ قبل از پیوستن به برنامه ی فضایی شوروی: خلبان نیروی هوایی ارتش اتحاد جماهیر شوروی
✦ کل زمان حضور در فضا: 1 ساعت و 48 دقیقه
✦ دلیل شهرت: در 12 آوریل سال 1961 یوری گاگارین تبدیل به اولین انسانی شد که به عنوان بخشی از برنامه ی فضایی اتحاد جماهیر شوروی به فضا سفر کرده است. هنگامی که وی در فضا پیمای وستوک خود به دور مدار زمین گردش نمود نیز تبدیل به اولین فردی در تاریخ بشر شد که چنین کاری را به انجام رسانیده است. وستوک 1، پرواز فضاییای را که گاگارین به تنهایی به انجام رسانید، به مدت 108 دقیقه طول داد؛ کوتاهترین پرواز فضایی فضا پیمای سر نشین دار به دور زمین تا کنون.
✦ جوایز و یاد بودها: یوری گاگارین به عنوان اولین انسان به فضا رفته تبدیل به قهرمانی بین المللی شد و مفتخر به دریافت نشان از کشورهای بسیاری از سر تا سر جهان گردید. وی در 14 آوریل سال 1961 قهرمان ملی اتحاد جماهیر شوروی گردید، بزرگترین نشان افتخار این کشور. مرکز آموزش فضا نوردی اتحاد جماهیر شوروی در سال 1969 مرکز آموزش فضا نوردی یوری گاگارین نام گرفت. روی دادی بین المللی برای گرامی داشت این نقطه ی عطف در اکتشافات فضایی -- شب یوری -- پس از یوری گاگارین نام گذاری شده است و همه ساله در 12 آوریل جشن گرفته میشود.
به عنوان نشانه ی احترام، آرمسترانگ و آلدرین مدالهای اتحاد جماهیر شوروی را به یاد گاگارین و ولادیمیر کوماروف -- اولین انسانی که در طول یک پرواز فضایی جان خود را از دست داد -- در مأموریت آپولو 11 بر روی سطح کره ی ماه گذاشتند.

فضا نوردان مشهور آلن بارتلت شپرد جی آر.

18 نوامبر سال 1923 – 21 جولای سال 1998

✦ میزان تحصیلات: مدرک لیسانس علوم از دانشکده ی دریایی ایالات متحده ی آمریکا (1944)
✦ قبل از پیوستن به ناسا: خلبان آزمایشی نیروی دریایی ارتش ایالات متحده ی آمریکا
✦ کل زمان حضور در فضا: 9 روز و 57 دقیقه (9 ساعت و 17 دقیقه فعالیت برون ناوی در سطح ماه)
✦ دلیل شهرت: در 5 می سال 1961، آلن شپرد تبدیل به دومین کسی گردید که به فضا سفر کرده است. آزادی 7، فضا پیمایی که او با آن به پرواز در آمد اولین فضا پیمای انسانی ایالات متحده ی آمریکا بود. در اصل این پرواز برای ماه اکتبر سال 1960 برنامه ریزی شده بود، اما مشکلات پیش بینی نشده دو بار باعث به تأخیر افتادن مأموریت گردید؛ بار اول برای 6 مارس و بار دوم برای 5 می. در این میان، در 12 آوریل سال 1961 یوری گاگارین بدل به اولین انسان در فضا گردید. اگر به خاطر این تأخیرها نبود، شپرد اولین انسانی میشد که پا به فضا گذاشته است. با این وجود او تبدیل به اولین آمریکایی در فضا شد، که این امر نیز در نوع خود یک افتخار بود.
✦ جوایز و یاد بودها: آلن شپرد از این که بدل اولین انسانی گردد که به فضا رفته است باز ماند، اما دستاوردهای او مورد تقدیر قرار گرفتند. به وی نشان مشهور مدال افتخار فضایی کنگره (1978) و مدال خدمات ممتاز ناسا (دو بار در سال 1961 و سال 1971) و مدال دستاورد استثنائی ناسا اهداء گردید. مرکز اکتشافات مک اولیف - شپرد -- یک مرکز علمی هوا و فضا -- واقع در کنکورد شهر نیو همپشایر پس از او و کریستا مک اولیف نام گذاری شده است.

فضا نوردان مشهور جان گلن جی آر.

18 جولای سال 1921 – تا کنون

✦ میزان تحصیلات: مدرک لیسانس مهندسی از دانشکده ی ماسکینگام
✦ قبل از پیوستن به ناسا: خلبان جنگی در دسته ی تنفگ داران دریایی ایالات متحده ی آمریکا
✦ کل زمان حضور در فضا: 9 روز و 2 ساعت و 39 دقیقه
✦ دلیل شهرت: جان گلن یکی از اعضای اصلی گروه هفت نفری فضا نوردان منتخب برای شرکت در پروژه ی مرکوری بود -- اولین برنامه ی پرواز فضایی انسانی ایالات متحده ی آمریکا. در 20 فوریه ی سال 1962، گلن بدل به اولین آمریکایی گردید که به دور مدار زمین چرخید (مأموریت مرکوری - اطلس 6). پرواز او در خارج از فضا پیمای مرکوری -- فرندشیپ 7، به مدت 4 ساعت و 55 دقیقه و 23 ثانیه به طول انجامید؛ پروازی که در طول آن وی سه بار به دور سیاره چرخید. در سال 1998، گلن -- که در آن زمان سناتور ایالات متحده ی آمریکا بود -- برای یک مأموریت اکتشافاتی شاتل فضایی انتخاب گردید -- STS 95، به عنوان متخصص دوم ظرفیت بار بری. وی در سن 77 سالگی مسنترین فردی گردید که به فضا رفته است.
✦ جوایز و یادبودها: پس از مأموریت مرکوری - اطلس 6، جان گلن در کشور ایالات متحده ی آمریکا به یک قهرمان ملی تبدیل شد. به غیر از دریافت دو جایزه ی شخصی بسیار بالا، مدال طلای کنگره و مدال آزادی ریاست جمهوری، مدال افتخار فضایی کنگره و مدال خدمات ممتاز ناسا نیز به وی اهداء گردید. ناسا به افتخار او در سال 1999 رسماً اسم مرکز تحقیقاتی لوئیس را در لوئیس فیلد به مرکز تحقیقاتی جان اچ. گلن ناسا تغییر داد.

فضا نوردان مشهور گرمان تیتوف

11 سپتامبر سال 1935 – 20 سپتامبر سال 2000

✦ میزان تحصیلات: فارغ التحصیل از دانشکده ی مهندسی نیروی هوایی ژوکوفسکی (1968)
✦ قبل از پیوستن به برنامه ی فضایی شوروی: خلبان نیروی هوایی اتحاد جماهیر شوروی
✦ کل زمان حضور در فضا: 1 روز و 1 ساعت و 18 دقیقه
✦ دلیل شهرت: در 6 آگوست سال 1961، گرمان تیتوف اولین فردی شد که چند بار به دور زمین چرخیده است؛ اگر بخواهیم دقیقتر بگوییم 17 بار. در این پرواز فضایی در بیرون از فضا پیمای وستوک 2، تیتوف هم چنین دومین انسانی گردید که پس از یوری گاگارین به دور کره ی زمین گشته است. در مجموع او پس از یوری گاگارین (آوریل 1961)، آلن شپرد (می 1961) و گاس گریسوم (جولای 1961) چهارمین فردی بود که به فضا رفت. هم چنین وی اولین فردی بود که از بیماری فضایی رنج برد. وی هم چنین نشان داد که این امکان وجود دارد که برای مدتی بیش از یک روز در فضا ماند، در مدار زمین کار کرد و در همان جا به خواب رفت. وی در سن 25 سالگی جوانترین فرد در فضا بود؛ رکوردی که هم چنان تا به امروز دست نخورده بر جای مانده است.
✦ جوایز و یاد بودها: گرمان تیتوف پس از باز گشت از اولین سفر فضایی خود عنوان قهرمان ملی اتحاد جماهیر شوروی و هم چنین دو مدال از لنین دریافت نمود. او هم چنین گودالی را در جناح دور کره ی ماه به نام خود دارد، گودال تیتوف که پس از او نام گذاری گردیده است.

فضا نوردان مشهور والنتینا ترشکووا

6 مارس سال 1937 - تاکنون

✦ میزان تحصیلات: دوره های مکاتبهای از دانشکده ی فنی مهندسی نور
✦ قبل از پیوستن به برنامه ی فضایی شوروی: کارگر مونتاژ کارخانه ی نساجی / چتر باز آماتور
✦ کل زمان حضور در فضا: 2 روز و 23 ساعت و 12 دقیقه
✦ دلیل شهرت: زمانی که والنتینا ترشکووا در 16 ژوئن سال 1963 برای انجام مأموریت سوار بر فضا پیمای وستوک 6 گذاشت بدل به اولین زنی گردید که پای به فضا گذاشته است. وی در مدت زمان 3 روزی که در فضا سپری کرد 48 بار به دور مدار زمین گشت. وی در تنها سفر فضایی خود از مدت زمان پرواز تمامی فضا نوردان آمریکایی که تا قبل از آن به فضا رفته بودند پیشی گرفت. (19 سال زمان سپری شد تا دومین زن یعنی سوتلانا ساویتسکایا به فضا سفر نماید). از آن جایی که او تنها به این علت در نیروی هوایی ارتش اتحاد جماهیر شوروی گمارده شد که امکان ورود او به گروه فضا نوردان تسهیل گردد، وی به عنوان اولین شهروندی محسوب میشود که به فضا رفته است.
✦ جوایز و یاد بودها: از میان دیگر جوایز، والنتینا ترشکوا مفتخر به دریافت نشان قهرمان ملی اتحاد جماهیر شوروی، مدال لنین و کسب مدال لیاقت سر زمین پدری شد. وی هم چنین مفتخر به دریافت مدال طلای صلح سازمان ملل از سازمان ملل گردید. گودال ترشکوا در جناح دور کره ی ماه به افتخار این فضا نورد اتحاد جماهیر شوروی چنین نام گذاری شد.

فضا نوردان مشهور سالی راید

26 می سال 1951 – 23 جولای سال 2012

✦ میزان تحصیلات: مدرک لیسانس در رشته ی فیزیک و شیمی (1971)، مدرک فوق لیسانس در رشته ی فیزیک (1975) و مدرک دکترای فیزیک (1978)
✦ در سمت: یک فیزیک دان
✦ کل زمان حضور در فضا: 14 روز و 7 ساعت و 46 دقیقه
✦ دلیل شهرت: در 18 ژوئن سال 1983 و زمانی که سالی راید برای انجام مأموریت سوار بر شاتل فضایی STS-7 ناسا در بیرون چلنجر شاتل فضای گردید، بدل به اولین زن آمریکایی در فضا گردید. هم چنین وی در سن 32 سالگی جوانترین فضا نورد آمریکایی گردید که به فضا پرواز نمود. او در اولین پرواز خود به فضا پس از والنتینا ترشکوا (1963) و سوتلانا ساویتسکایا (1982) تبدیل به سومین زنی شد که به فضا رفته است. وی هم چنین در طول این پرواز فضایی تبدیل به نخستین کسی گردید که در فضا از دست مصنوعی استفاده کرده باشد و آن را برای باز گرداندن یک ماهواره مورد استفاده قرار داد. راید تنها فردی بود که در هر دو گروه تحقیقی که برای حادثه ی چلنجر و فاجعه ی کلمبیا تشکیل شد حضور پیدا کرد.
✦ جوایز و یاد بودها: به غیر از دو مدال پرواز فضایی ناسا، سالی راید مفتخر به دریافت جوایز بی شماری گردیده است، از جمله جایزه ی فون براون و جایزه ی تئودور روزولت (NCAA). هم چنین نام وی نیز وارد تالار مشاهیر زنان ملی گردید. ناسا در دسامبر سال 2012 اعلام کرد که مکانی را که قطبهای جاذبه ی دو قلو با کره ی ماه برخورد میکنند، مکانی در نزدیکی گودال گلد اشمیت، مکان برخورد سالی کی. راید نام گذاری خواهد شد.

فضا نوردان مشهور الکسی لئونوف

30 می سال 1934 – تا کنون

✦ میزان تحصیلات: فارغ التحصیل از دانشکده ی عالی نیروی هوایی چوگوئف
✦ قبل از پیوستن به برنامه ی فضایی شوروی: خلبان جنگنده در نیروی هوایی اتحاد جماهیر شوروی
✦ کل زمان حضور در فضا: 7 روز و 0 ساعت و 32 دقیقه
✦ دلیل شهرت: در 18 مارس سال 1965، یک فضا نورد شوروی به نام الکسی لئونوف به هنگامی که به عنوان بخشی از مأموریت وستوک 2، 12 دقیقه و 9 ثانیه را در بیرون فضا پیما طی کرد، بدل به اولین انسانی گردید که اقدام به انجام یک فعالیت برون ناوی (EVA) نمود. لئونوف خود را کاملاً آماده ساخته بود تا به عنوان اولین فردی از کشور اتحاد جماهیر شوروی گردد که بر روی سطح ماه فرود آمده است، اما این پروژه در نهایت لغو گردید. وی هم چنین عضوی از اولین پرواز فضایی مشترک ایالات متحده ی آمریکا - اتحاد جماهیر شوروی در سال 1975 بود -- حادثهای تاریخی که قریب دو دهه رقابت فضایی بین ایالات متحده ی آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی را به پایان رساند.
✦ جوایز و یاد بودها: جوایز بی شماری از طرف اتحاد جماهیر شوروی و هم چنین چندین کشور دیگر از سر تا سر جهان به الکسی لئونوف ارزانی گردید، کشورهای مانند جمهوری دموکراتیک آلمان، جمهوری دموکراتیک ویتنام، سوریه و جمهوری خلق مجارستان. وی دو بار موفق به کسب جایزه ی قهرمان ملی اتحاد جماهیر شوروی گردید -- بار اول در 23 مارس سال 1965 و سپس در 22 جولای سال 1975.

فضا نوردان مشهور ادوارد هیگنز وایت II

14 نوامبر سال 1930 – 27 ژانویه سال 1967

✦ میزان تحصیلات: مدرک لیسانس از دانشکده ی نظامی ایالات متحده ی آمریکا (1952) و مدرک فوق لیسانس در رشته ی مهندسی هوا نوردی از دانشگاه میشیگان (1959)
✦ قبل از پیوستن به ناسا: خلبان آزمایشی در نیروی هوایی ارتش ایالات متحده ی آمریکا
✦ کل زمان حضور در فضا: 4 روز و 1 ساعت و 56 دقیقه
✦ دلیل شهرت: در 3 ژوئن سال 1965، اد وایت هنگامی که به عنوان خلبان مأموریت گمینی 4 انتخاب گردید، تبدیل به اولین فرد آمریکایی شد که به فضا راه رفت. وی در طول مدت 21 دقیقهای که در بیرون از فضا پیما بود، خود را با استفاده از دستگاه مانور دستی (HHMU) کنترل کرد و بدین ترتیب بدل به اولین فردی گردید که دست به انجام چنین کاری زده است. وی بعدها به عنوان خلبان اصلی فضا پیمای آپولو 1 برگزیده شد -- اولین مأموریت دارای سر نشین برنامه ی آپولو که برای پرتاب در 21 فوریه ی سال 1967 برنامه ریزی شده بود. با این وجود آن مأموریت به صورت یک تراژدی خاتمه پیدا کرد، چرا که حادثهای موجب مرگ اد وایت به همراه دو نفر دیگر از اعضای گروه یعنی گاس گریسوم و راجر بی. چافی در 27 ژانویه گردید.
✦ جوایز و یاد بودها: اد وایت به خاطر به اتمام رسانیدن موفقیت آمیز مأموریت پرواز فضایی گمینی 4 مفتخر به دریافت مدال خدمات ممتاز ناسا شد. او پس از مرگ موفق به کسب جایزه ی مدال افتخار فضایی کنگره در سال 1997 شد.

فضا نوردان مشهور کاترین دویر سولیوان

3 اکتبر سال 1951 – تا کنون

✦ میزان تحصیلات: مدرک لیسانس در رشته ی علوم زمین از دانشگاه کالیفرنیا (1973) و دارنده ی مدرک دکترای رشته ی زمین شناسی از دانشگاه دالهوزی (1978)
✦ قبل از پیوستن به ناسا: یک افسر اقیانوس شناس در نیروی دریایی ذخیره ی ایالات متحده ی آمریکا
✦ کل زمان حضور در فضا: 22 روز و 4 ساعت و 49 دقیقه
✦ دلیل شهرت: در 11 اکتبر سال 1984، کاترین سولیوان اولین زن آمریکایی شد که در فضا به راه رفتن پرداخت. به غیر از مأموریت چلنجر شاتل فضایی STS-41-G، که او در آن به انجام فعالیت برون ناوی پرداخت، سولیوان هم چنین عازم دو مأموریت فضایی دیگر نیز گشت؛ مأموریت STS-31 در آوریل سال 1990 و مأموریت STS-45 در مارس تا آوریل سال 1992. (STS-31 مأموریتی بود که طی آن تلسکوپ فضایی هابل به سمت مدار زمین پرتاب گردید).
✦ جوایز و یادبودها: کاترین سولیوان در سال 2004 موفق به کسب جایزه ی زنان افلاک نمای آدلر در علوم فضایی گردید.

فضا نوردان مشهور جان یانگ

24 سپتامبر سال 1930 – تا کنون

✦ میزان تحصیلات: مدرک لیسانس در رشته ی مهندسی هوا نوردی از مؤسسه ی فناوری جورجیا (1952)
✦ قبل از پیوستن به ناسا: خلبان دریایی ارتش ایالات متحده ی آمریکا
✦ کل زمان حضور در فضا: 34 روز و 19 ساعت و 39 دقیقه
✦ دلیل شهرت: جان یانگ در طول 42 سال خدمت فعالانه ی خود در سازمان فضایی ناسا شش پرواز فضایی به انجام رسانید -- نخستین فردی که دست به انجام چنین کاری زده است، و دو بار به کره ی ماه رفت. اولین مأموریت او بر روی کره ی ماه مأموریت آپولو 10 در ماه می سال 1969 بود که به موجب آن وی تبدیل به نخستین فردی شد که به تنهایی در مدار ماه حرکت کرده است. او در دومین سفر خود در سال 1972 -- مأموریت آپولو 16 -- به نهمین فردی بدل گردید که بر روی سطح کره ی ماه قدم برداشته است. با این وجود چیزی که او را از دیگران متمایز میسازد این واقعیت است که او تنها فردی است که خلبانی چهار گروه مختلف ازفضا پیماها را بر عهده داشته است -- گمینی (1965 و 1966)، آپولو CSM و اتاقک فضایی قمری آپولو (1969 و 1972) و شاتل فضایی (1981 و 1983)
✦ جوایز و یاد بودها: جان یانگ به غیر از کسب مدال افتخار فضایی کنگره (1981) هم چنین موفق به دریافت جایزه ی دستاوردهای فضایی طول عمر جیمز ای. هیل و چندین مدال از سازمان فضایی ناسا مانند مدال خدمات ممتاز نیروی دریایی با ستاره ی نشان طلایی و مدال دستاوردهای استثنائی ناسا گردید.

فضا نوردان مشهور جیمز "جیم" آرتور لاول جی آر.

25 مارس سال 1928 - تاکنون

✦ میزان تحصیلات: دارنده ی مدرک لیسانس از دانشکده ی نیروی دریایی ارتش ایالات متحده ی آمریکا (1952)
✦ قبل از پیوستن به ناسا: خلبان آزمایشی در نیروی دریایی ارتش ایالات متحده ی آمریکا
✦ کل زمان حضور در فضا: 29 روز و 19 ساعت و 3 دقیقه
✦ دلیل شهرت: جیمز لاول جی آر. تنها فضا نوردی است که تا کنون دو بار به کره ی ماه رفته است ولی هرگز بر روی سطح کره ی ماه فرود نیامده است. اولین سفر فضایی او به عنوان بخشی از مأموریت آپولو 9 (مارس سال 1969) به انجام رسید و دومین سفر او در قالب مأموریت آپولو 13 (آوریل 1970) صورت پذیرفت. به غیر از کسب عنوان اولین فردی که دو بار به کره ی ماه رفته است (تنها دو نفر دیگر توانستند چنین موفقیتی را به دست آورند)، وی همچنین اولین فضا نوردی است که چهار سفر را به فضا انجام داده است.
✦ جوایز و یاد بودها: جیم لاول در طول عمر خود موفق به دریافت چندین جایزه گردید؛ مهمترین جوایز از میان آنها مدال افتخار فضایی کنگره، مدال آزادی ریاست جمهوری، جایزه ی دستاوردهای فضایی طول عمر بنیاد فضایی ژنرال جیمز ای. هیل، نشان افتخار یاد بود دکتر رابرت اچ. گودارد و مدال هوبارد اهدائی به وسیله ی انجمن نشنال ژئوگرافیک است. امروزه لاول صاحب موزه، خیابان، مراکز درمانی و گودالی در ماه است که به اسم او نام گذاری شده اند.

فضا نوردان مشهور یوجین کرنان

14 مارس سال 1934 – تا کنون

✦ میزان تحصیلات: دارنده ی مدرک لیسانس در رشته ی مهندسی الکترونیک از دانشگاه پوردو (1956) و مدرک فوق لیسانس در رشته ی مهندسی هوا نوردی از دانشکده ی کار شناسی ارشد نیروی دریایی ارتش ایالات متحده ی آمریکا
✦ قبل از پیوستن به ناسا: خلبان جنگنده در نیروی دریایی ارتش ایالات متحده ی آمریکا
✦ کل زمان حضور در فضا: 23 روز و 14 ساعت و 15 دقیقه
✦ دلیل شهرت: اگر نیل آرمسترانگ نخستین انسانی بود که بر روی کره ی ماه راه رفت، یوجین کرنان آخرین انسانی است که دست به انجام چنین کاری زده است. تا به امروز 6 فرود انسانی بر روی سطح کره ی ماه به انجام رسیده است؛ که تمامی آنها در فاصله ی زمانی بین سالهای 1969 تا 1972 به انجام رسیدند. آخرین آنها، آپولو 17، در 7 دسامبر سال 1972 به فضا پرتاب شد که یوجین کرنان فرماندهی آن را بر عهده داشت. در حالی که رونالد ایوانز خلبان کابین فرماندهی در مدار کره ی ماه باقی ماند، کرنان به همراه خلبان اتاقک فضایی قمری، هریسون اشمیت بر روی سطح کره ی ماه فرود آمد. در حال ورود مجدد به اتاقک فضایی قمری، اشمیت اول وارد شد و کرنان به دنبال او وارد شد؛ و بدین ترتیب بدل به آخرین انسان بر روی کره ی ماه گردید.
✦ جوایز و یادبودها: به غیر از کسب جوایزی چون مدال خدمات ممتاز ناسا و مدال خدمات استثنائی ناسا، یوجین کرنان هم چنین موفق به دریافت بالاترین نشان کشوری جمهوری اسلواکی شد -- مدال صلیب دو گانه ی سفید.
این فضا نوردان با دستاوردهای اعجاب آور خود موجب افتخار بشریت گردیدند، اما ما باید به این واقعیت نیز اذعان داشته باشیم که آنها بخشی از گروه فضا نوردانی هستند که در کنار یک دیگر به فعالیت پرداختند تا موجب سر بلندی ما شوند. هم چنین سزاوار است که در این جا یادی نماییم از تمامی آن فضا نوردانی که جان خود را در راه انجام وظیفه از دست دادند. امروزه یاد بوده ایی مانند یاد بود الگوی فضایی در مجتمع باز دید کنندگان مرکز فضایی جان اف. کندی به افتخار آنها بر پا گردیده اند، اما ادای احترام واقعی به آنها از عمل ساده ی ما در جهت شناختن سهم آنها در این موفقیتهای فضایی به دست میآید.



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.