گرم‌ترین دهه تا کنون

دهه‌ی گذشته (2009 - 2000) گرمترین دهه‌‌ای بوده که تاکنون ثبت شده است. بیشتر بدانیم. از سال 1880 درجه حرارت سیاره ما زمین ثبت شده است. و چه باور کنید یا نه، از آن زمان به بعد، گرمترین دهه‌ای که تاکنون داشته‌ایم، همین دهه‌ی تازه گذشته بوده است.
شنبه، 12 مهر 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
گرم‌ترین دهه تا کنون
گرم‌ترین دهه تا کنون

 

تألیف و ترجمه: حمید وثیق زاده انصاری
منبع:راسخون



 
دهه‌ی گذشته (2009 - 2000) گرمترین دهه‌‌ای بوده که تاکنون ثبت شده است. بیشتر بدانیم.
از سال 1880 درجه حرارت سیاره ما زمین ثبت شده است. و چه باور کنید یا نه، از آن زمان به بعد، گرمترین دهه‌ای که تاکنون داشته‌ایم، همین دهه‌ی تازه گذشته بوده است. بله! نخستین دهه از قرن 21ام گرمترین دهه‌ای بوده که تاکنون ثبت شده است. این اطلاعات توسط دانشمندان ناسا به دست آمده است.
گرم‌ترین دهه تا کنون
در واقع، سال 2005 گرمترین سالی بوده که تا کنون ثبت شده است و سال 2009 رتبه دوم را داشت. بنا بر این، این بدان معنا است که، در طول 5 سال، ما 2 تا از گرمترین سالهایی که تا به حال ثبت شده را تجربه کرده‌ایم. از سال 1880 تا کنون، متوسط درجه حرارت جهان 8ر0 درجه‌ی سانتی گراد و 5ر1 درجه‌ی فارنهایت افزایش یافته است. و حتی موضوع نگران کننده‌تر این است که در حال حاضر، دمای جهان به طور متوسط به میزان 2ر0 درجه سانتیگراد یا 36ر0 درجه فارنهایت در هر 10 سال افزایش می‌یابد. دلایل آن بسیار است ـ از آلودگی صنعتی گرفته تا دودهای وسائط نقلیه و انتشار گاز متان به طرق متفاوت. اثرات افزایش دمای کره زمین دلیل بزرگی برای نگرانی است، و ره بران کشورها در سراسر جهان در تلاشند تا با هم به یک جمع بندی رسیده و پیش از آن که خیلی دیر شود اقداماتی انجام دهند تا بتوانیم سیاره‌مان را نجات دهیم.
جیمز هانسن، مدیر سازمان گودارد ناسا در تحقیقات فضایی (GISS) اظهار می‌دارد که: «تغییر پذیری قابل توجه سال به سال دمای جهانی، ناشی از چرخه گرمسیری ال نینو و لانینا است.» ( (El Nino) ال‌نينو يک پديده‌ی آب و هوايی است که با گرم شدن آب‌های سطحی اقيانوس آرام در ساحل غربی آمريکای جنوبی همراه است، و لانینا وضعیتی است که در قسمت مرکزی و شرقی استوایی اقیانوس آرام، در آن، آب، سردتر از حالت طبیعی می‌شود.) هنگامی که ما میانگین درجه حرارت در طول پنج یا ده سال را به حد اقل تغییر پذیری رساندیم، در یافتیم که از میزان گرم شدن کره زمین چیزی کاسته نشده است .
اینها علائم واضح هشدار دهنده‌ای هستند که نژاد بشر نیازمند است تمام سعی خود را کرده تا بتواند تنها سیاره‌ای که در اختیارمان است را قبل از آن که برای هر اقدامی خیلی دیر شود، نجات دهیم.



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.