ناشناس

سلامبنده سه تا سوال داشتم1_اگر ماده شوینده (مثلا...

سلام بنده سه تا سوال داشتم 1_اگر ماده شوینده (مثلا پودر لباسشویی یا مایع دست شویی) نجس شده باشد و لباسی با ان شسته شود و با اب کر ابکشی شود و در ظاهر کف زائل شده باشد اما بعد در اثر فشار(مثلا) مقداری کف از ان خارج شود آیا نجس است؟یا مثلا دمپایی ابری که اب به داخلش نفوذ میکند اگر با مایع شوینده ای که نجس شده شسته و با اب کر ابکشی شود اما بعد در اثر فشار پا روی دمپایی کف خارج شود. حکم چیست؟ 2_ اگر مهر نماز نجس شود با بردنش زیر اب کر پاک میشود؟ 3_ اگر دست که با چربی خودش چرب است نجس شود و به لباسی برخورد کند و چربی انتقال یابد با توجه به اینکه ابدا چربی روی لباس مشخص نیست(اما چون چربی دست با کشیده شدن روی لباس زائل شده) لازمه لباس با مواد شوینده ای که برطرف کننده چربی هستند شسته شود؟ یا اب خالی پاک میشود؟
سه‌شنبه، 16 آذر 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: حسن نجفی
موارد بیشتر برای شما

ناشناس

سلامبنده سه تا سوال داشتم1_اگر ماده شوینده (مثلا...

ناشناس ( تحصیلات : لیسانس ، 22 ساله )

سلام
بنده سه تا سوال داشتم
1_اگر ماده شوینده (مثلا پودر لباسشویی یا مایع دست شویی) نجس شده باشد و لباسی با ان شسته شود و با اب کر ابکشی شود و در ظاهر کف زائل شده باشد اما بعد در اثر فشار(مثلا) مقداری کف از ان خارج شود آیا نجس است؟یا مثلا دمپایی ابری که اب به داخلش نفوذ میکند اگر با مایع شوینده ای که نجس شده شسته و با اب کر ابکشی شود اما بعد در اثر فشار پا روی دمپایی کف خارج شود. حکم چیست؟
2_ اگر مهر نماز نجس شود با بردنش زیر اب کر پاک میشود؟
3_ اگر دست که با چربی خودش چرب است نجس شود و به لباسی برخورد کند و چربی انتقال یابد با توجه به اینکه ابدا چربی روی لباس مشخص نیست(اما چون چربی دست با کشیده شدن روی لباس زائل شده) لازمه لباس با مواد شوینده ای که برطرف کننده چربی هستند شسته شود؟ یا اب خالی پاک میشود؟


مشاور: حجة الاسلام منتظمی

با تشکر از اعتماد شما به مشاوره راسخون: پاسخ سوال یک: اگر با آب لوله کشی آن را تطهیر کرده باشد پاک است. پاسخ سوال دو: ابتدا عين نجاست را برطرف نماييد. اگر آب قليل است مقداري آب روي آن قسمت بريزيد بگونه اي که محل نجس شده را در برگيرد و کمي آب را حرکت دهد و بعد با دستمالي آن آب را جمع کنيد. بدين ترتيب آن قسمت پاک مي شود اما دستمال و دست و ظرفي که دستمال در آن قرار مي گيرد نجس است و اگر با آب لوله کشي بشوييد همين مقدار که آب، محل نجس شده را فرا بگيرد و کمي آب را حرکت دهد پاک مي شود. و بهتر اين است که غساله آن با دستمال و امثال آن جمع شود. پاسخ سه: هرگاه چيز پاکي با چيز نجسي ملاقات کند و يکي از آن دو رطوبت داشته باشد نجس مي شود، اما اگر هر دو خشک باشند يا رطوبت بقدري کم باشد که سرايت نکند، پاک است. تا يقين به نجاست چيزي حاصل نشود در حکم پاک است و در صورت شک وظيفه اي ندارند.



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.