ناشناس

موسیقی

با سلام. می خواستم بدونم گوش دادن ب موسیقی که خواننده اش زن هست اشکالی داره؟ حتی برای یک خانوم هم اشکال داده که به موسیقی هایی با خواننده ی خانم گوش بده در حالیکه هم متن مناسبی داره و هم ریتم مناسب؟
پنجشنبه، 6 مهر 1396
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: حسن نجفی
موارد بیشتر برای شما

ناشناس

موسیقی

ناشناس ( تحصیلات : دبیرستان ، 16 ساله )

با سلام. می خواستم بدونم گوش دادن ب موسیقی که خواننده اش زن هست اشکالی داره؟
حتی برای یک خانوم هم اشکال داده که به موسیقی هایی با خواننده ی خانم گوش بده در حالیکه هم متن مناسبی داره و هم ریتم مناسب؟


مشاور: مرتضی باقری

با سلام و ممنون از اعتماد شما به سایت راسخون در ابتدا بهتر بود در سوال احکام مرجع تقلید خودتون رو ذکر می کردید تا جواب دقیق رو خدمتتون ارائه کنیم. البته در سوال شما نوع موسیقی هم مهم است ولی به طور کلی حکم رو بیان می کنم. بخش اول سوال: گوش دادن به موسيقى غير لهوى كه خواننده اش زن است براى بانوان چه حكمى دارد؟ همه مراجع: به طور كلى گوش دادن به غنا و خوانندگى ديگران (خواه مرد باشد يا زن) حرام است هر چند آهنگى كه همراه آن نواخته مى شود از نوع غير لهوى آن باشد. [1]. امام، تحرير الوسيله، ج 1، المكاسب المحرمه، س 13؛ فاضل، جامع المسائل، ج 1، س 978؛ خامنه اى، اجوبه، س 1132؛ صافى، هداية العباد، ج 1 م 1697؛ نورى، توضيح المسائل، مسائل مستحدثه؛ بهجت، وسيله النجاة، ج 1، م 1449؛ تبريزى، صراط النجاة، ج 5، س 1151 و 1162؛ مكارم، استفتائات، ج 2، س 701؛ وحيد، منهاج الصالحين، ج 3، م 17 و سيستانى، منهاج الصالحين، ج 2، م 20.(احكام ازدواج،پرسمان). اما اگر غنا نباشد اون موسیقی گوش دادنش برای زن اشکال ندارد. اما تعریف غنا چیست؟ س 1133: غنا چیست؟ آیا غنا فقط شامل صدای انسان است یا اینکه شامل صداهای حاصل از آلات موسیقی هم می‏شود؟ ج: غنا عبارت است از صدای انسان در صورتی که با ترجیع همراه بوده و مناسب مجالس لهو و گناه باشد که خواندن به این صورت و گوش‌دادن به آن حرام است.(استفاتات رهبری، موسیقی و غنا) بخش دوم سوال: اینکه اگز موسیقی مناسب باشه و محتوای شعر هم لهو نباشه حکم گوش دادن به این موارد چطور است؟ برای روشن شدن مطلب نظرتون رو به دو پرسش و پاسخ جلب می کنم س 1128: ملاک تمییز موسیقی حلال از حرام چیست؟ و آیا موسیقی کلاسیک حلال است؟ بسیار مناسب است که معیار آن را بیان فرمایید. ج: هر موسیقی که به نظر عرف موسیقی لهوی مضل عن سبیل الله که مناسب با مجالس عیش و نوش است باشد، موسیقی حرام محسوب می‏شود و فرقی نمی‏کند که موسیقی کلاسیک باشد یا غیر کلاسیک. تشخیص موضوع هم موکول به نظر عرفی مکلّف است و اگر موسیقی این گونه نباشد بخودی خود اشکال ندارد.(استفاتات رهبری، موسیقی و غنا) س 1130: منظور از موسیقی مطرب ولهوی چیست؟ و راه تشخیص موسیقی مطرب و لهوی از غیر آن چیست؟ ج: موسیقی لهوی مضل عن سبیل الله آن است که به سبب ویژگیهایی که دارد انسان را از خداوند متعال و فضائل اخلاقی دور نموده و به سمت بی‏بندوباری و گناه سوق دهد و مرجع تشخیص موضوع عُرف است.(استفاتات رهبری، موسیقی و غنا) امیدوارم با این توضیحات به تشخیص موسیقی حلال و حرام رسیده باشید. با آروزی موفقیت روز افزون شما



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.