ناشناس

مشاوره خانواده: قصد ادامه تحصیل دارم شوهرم مخالفت میکنن، راهکار بدید.

سلام من یه پسر بچه دارم چندساله قصد ادامه تحصیل دارم و شوهرم مخالفت میکردن امسال دیگه میخوام ادامه بدم اما بازم باهام مخالفت دارن وبهونشونم بچه هس که میگم مهد بزارم یا پیش مادرم بازم لجبازی میکنن و میگن نه هرکاری بخوام بکنم ایشون باهام لج میکنن و اصلا اهمیتی ب من نمیدن حتی با ارامشم ک میگم حرف خودشونو فقط میزنن راهکار لطفا
دوشنبه، 21 خرداد 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیده نرجس رضایی
موارد بیشتر برای شما

ناشناس

مشاوره خانواده: قصد ادامه تحصیل دارم شوهرم مخالفت میکنن، راهکار بدید.

ناشناس ( تحصیلات : دیپلم ، 24 ساله )

سلام من یه پسر بچه دارم چندساله قصد ادامه تحصیل دارم و شوهرم مخالفت میکردن
امسال دیگه میخوام ادامه بدم اما بازم باهام مخالفت دارن وبهونشونم بچه هس که میگم مهد بزارم یا پیش مادرم بازم لجبازی میکنن و میگن نه
هرکاری بخوام بکنم ایشون باهام لج میکنن و اصلا اهمیتی ب من نمیدن حتی با ارامشم ک میگم حرف خودشونو فقط میزنن
راهکار لطفا


مشاور: علی محمد صالحی

عرض سلام و ادب.
قبل از اینکه به موضوع رضایت یا مخالفت شوهرت بپردازیم، مسئله ای که مطرح میشه اینه که هدف و انگیزت از ادامه تحصیل چیه؟ برای چی و به چه منظوری میخوای الان ادامه تحصیل بدی؟ آیا اون چیزی که در نهایت بدست میاری ارزش اینو داره که با این شرایط وقت بذاری و هزینه کنی یا نه؟؛ منظور من این نیست که بگم ادامه تحصیل نده یا ادامه تحصیل بده، بلکه منظور من اینه که ادامه تحصیل چیزی نیست که در هر شرایطی و برای همه مناسب و خوب باشه، بلکه هر کسی باید ببینه اون چیزی که بدست میاره آیا ارزش اون چیزهایی که از دست میده و هزینه مادی و معنوی که میکنه داره یا نداره؟ اگه ارزششو داره خب آدم باید تمام سعی و تلاش خودش بکنه که بتونه اون مسیر رو بره، اما اگه ارزش این همه هزینه رو نداره یا هدف مشخص و دقیقی در پس این تصمیم نیست یا تنها بخاطر انگیزه های احساسی و زودگذره نباید اصراری داشته باشه. حالا اصلا فرض کنیم شوهرت مخالف نیست و موافقه، با این وجود آیا تو به اندازه کافی انگیزه و هدف مشخص و معین برای ادامه تحصیل داری یا نه؟ اگر داری که هیچ، اما اگه نداری بهتره بیشتر در مورد این تصمیمت فکر کنی و بسنجی که تصمیم درستی هست یا نه. ثانیا بر فرض که هدف مشخص و معینی داری، آیا رسیدن به اون هدف تنها از راه ادامه تحصیل ممکنه یا احتمالا مسیرهای راحتتر و بهتری برای رسیدن به اون هدف وجود نداره که من بتونم با هزینه مادی و معنوی کمتر به اون هدفم برسم؟ مثلا کسی که میخواد تو یه رشته خاص مهارت پیدا کنه، یک راه اینه که بره کنکور بده، قبول بشه، بره دانشگاه، کلی وقت و هزینه و... تا در اون رشته مهارت پیدا کنه، یکی دیگه میره با چندتا متخصص اون رشته مشورت میکنه و یک سیر مطالعاتی میگیره و خودش با هزینه و زمان کمتری از طریق مطالعه کتابهای مشخص شده در سیر مطالعاتی، تو اون رشته مهارت پیدا میکنه. چون کسی که هدفش بدست آوردن یک داشن یا مهارتی هست لازم نیست حتما به دانشگاه بره و از طریق دانشگاه یا موسسات آموزشی این اتفاق بیفته، مگر اینکه بحث مدرک هم براش مهم باشه. حالا با توجه به این نکاتی که گفتم اگر معتقدی که انگیزه و هدف دقیق و مشخص برای ادامه تحصیل داری، میتونی از راه مهارت حل مسئله مشکلت رو حل کنی. مهارت حل مساله  دانش و مهارتیه که به افراد کمک میکنه تا به صورت منطقی و منظم و تخصصی به حل مسائل و مشکلات بپردازند. مهارت حل مسئله دارای مراحلیه که من اینجا بیان میکنم:
مرحله اول، رویکرد درست نسبت به مساله: باید دقت کنید که در فرآیند حل مساله اولین قدم اینه که نگرش درستی نسبت به مساله داشته باشید، این که رو به رو شدن با مشکل در زندگی طبیعی است، هر کس در زندگی فردی و گروهی با مشکل رو به رو می شود.
مرحله دوم، تعریف دقیق مساله یا مشکل: تا صورت مساله به درستی روشن و آشکار نباشد نمی توان آن را حل کرد. گاهی اوقات افراد نمی توانند مشکل خود را به درستی حل نمایند برای آن که دقیقاً نمی دانند که مشکل اصلی چیست؟ بنابراین ابتدا شما باید مسئله خودتون رو بصورت دقیق مشخص کنید و اونو بنویسید.
مرحله سوم، پیدا کردن راه حل های متعدد و فراوان: در این مرحله فرد یا گروه سعی می کند برای مشکل موجود، راه حل های زیاد و متعدد بدست آورد. در این مورد لازم است از تکنیک بارش فکری استفاده گردد. به این صورت که هر راه حلی که به ذهن افراد می رسد، روی کاغذ نوشته شود حتی راه حل های غیر مفید یا بی اهمیت . این تکنیک باعث سیال شدن ذهن شده و باعث افزایش راه حل ها می شود. اعتقاد بر آن است کمیت، کیفیت می آفریند یعنی اگه افراد بتوانند بیست راه حل مطرح کنند حتی اگر پانزده راه حل مفید نباشد، پنج راه حل مفید برای او باقی می ماند اگر اولی، دومی، سومی و حتی چهارمی مفید نباشد راه حل پنجم مفید خواهد بود. در مورد شما راه حلهایی مثل گفتگوی مهرورزانه با شوهر برای اینکه راضی بشه؛ تحصیل مجازی که نیازی به خروج از خانه نداره؛ توافق با شوهرم توافق کنم که یک زمانی مشخص بشه که من از همون زمان شروع به ادامه تحصیل بدم مثالا از 6 ماه دیگه یا یکسال دیگه که فرزندمون بزرگتر شده، گرفتن یک سیر مطالعاتی و مطالعه کتابهای اون رشته در خونه، یا راهکارهای دیگه ای که به ذهن خودت یا افراد دیگه میرسه.
مرحله چهارم، ارزیابی و انتخاب راه حل ها: هنگامی که گروه یا فرد راه حل های زیادی بدست آورد با استفاده از تفکر نقاد شروع به ارزیابی آنها می کند. مهم است که هر کدام از راه حلها  ارزیابی، بررسی و سنجیده شوند. این تکنیک باعث می شود قبل از آنکه فرد اقدامی کند بتواند پیامدهای اقدامات خود را ارزیابی کند. سپس یکی از راه حل های مفید را برای اجرا انتخاب کند.
مرحله پنجم، اجرای راه حل ها: پس از آن که راه حلی انتخاب شد مراحل اجرای آن باید روشن شود. بهترین راه حل هم اگر اجرا نشود فایده ای نخواهد داشت. قدم های اجرایی راه حل، باید مشخص شود از جمله زمان اجرا، نحوه جمع آوری اطلاعات در آن زمینه مربوطه، افرادی که می توانند کمک کنند و سایر اقداماتی که لازم است و سپس شروع به فعالیت نمایید.
اگر شما این مهارت رو یاد بگیرید، نه تنها نسبت به مسئله فعلی، بلکه میتونید مسائلی که در آینده هم با اونها مواجه میشید رو بنحو مناسب تر و منظمی تری حل کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه این مهارت میتونید از کتابهای مرتبط با مهارت حل مسئله، یا سایت های اینترنتی کمک بگیرید و تسلط بیشتری پیدا کنید.
موفق و شاد و سربلند باشید
 
بیشتر بخوانید:
مهارت‌های زندگی ؛ مهارت حل مسئله



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.