ناشناس

مشاوره تربیت فرزند: کودک ۲ ساله ای دارم که هم کتک میزنه و گاز میگیره، حتی وقتی هم خوشحاله؛ علتشو نمیدونم. لطفا راهنمایی کنید"

کودک ۲ ساله دارم که ابراز خوشحال خودشو با زدن و پرتاب کردن حتی گاز گرفتن نشون میده اگه دایی یا عمو یا ... بیان سریع میزنه نمیدونم چه کار کنم؟
پنجشنبه، 4 مرداد 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیده نرجس رضایی
موارد بیشتر برای شما

ناشناس

مشاوره تربیت فرزند: کودک ۲ ساله ای دارم که هم کتک میزنه و گاز میگیره، حتی وقتی هم خوشحاله؛ علتشو نمیدونم. لطفا راهنمایی کنید"

ناشناس ( تحصیلات : دیپلم ، 38 ساله )

کودک ۲ ساله دارم که ابراز خوشحال خودشو با زدن و پرتاب کردن حتی گاز گرفتن نشون میده اگه دایی یا عمو یا ... بیان سریع میزنه نمیدونم چه کار کنم؟


مشاور: خانم ضیایی

سلام و احترام خدمت شما مادرگرامی. از اینکه سوال خود را با سایت راسخون در میان گذاشتید سپاسگزارم. بیان کردین "کودک 2 ساله ای دارید که ابراز خوشحالی اش را با پرتاب کردن و گاز گرفتن، نشان می دهد". نکاتی را خدمتتان عرض می کنم:
- کشیدن مو، لگد زدن، گاز گرفتن و یا کتک زدن، همه از رفتارهای عاطفی رایج کودکان خردسال هستند. چون مغز آن ها هنوز به اندازه ی کافی رشد نکرده است، بنابراین به‌دلیل فقدان آگاهی و خودکنترلی، بدان شیوه عمل می کنند. چون مهارت های زبانی و کلامی به خوبی شکل نگرفته است، برای ابراز احساساتش با وسایل دیگری این کار را انجام می دهند: با گاز گرفتن، پرتاب کردن و زدن دیگران.
- تا دو سالگی فقط به کودک در موقع گاز گرفتن، زدن کافیست" نه بگویید. زدن بد هست و ناز کردن خوبه" خودتان را ناراحت نشان بدهید و کودک را یک تا سه دقیقه در همان حالت نگاه دارید تا آرام شود اما مقابله به مثل نکنید و اگر تکرار کرد باقاطعیت بگویید" نه "و در صورت تکرارش، مطلقا توجه نکنید و بعد از مدتی این رفتار با بی توجهی، خاموش می شود.
- بچه‌ها با دیدن توجه بزرگتر‌ها شرطی می‌شوند و رفتارشان را تکرار می‌کنند. پس اگر کودکی کار اشتباهی می‌کند، نباید بیشتر به آن توجه کرد، بلکه با کم‌توجهی باید به او ثابت کرد که این راه مناسبی نیست.
اگر به کارهای اشتباه فرزندتان مانند گاز گرفتن، زدن، پرتاب کردن بخندید، کودک متوجه ی اشتباه خود نمی شود و این رفتار را تکرار می کند در اینجا تغافل و چشم پوشی بسیار راهگشاست. هر رفتاری به آن توجه گردد، تقویت می شود و هر رفتاری که مورد بی توجهی قرار بگیرد، آرام آرام کمرنگ و خاموش می شود.
- به تدریج می توان به کودک نحوه ی ابراز احساسات مناسب را آموزش داد. مثلا برای شادی کردن از دست زدن، بالا و پایین پریدن، هورا کشیدن و... استفاده کند و هر زمان که کودک رفتار درستی داشت او را به هر طریقی که خوشحالش می کند، تشویق کنید تا رفتار مطلوب در کودک نهادینه شود. و در نهایت بسیاری از مفاهیم اخلاقی را می توان در قالب قصه و بازی به کودک آموزش داد خصوصا در سنین بالاتر که کودک قدرت درک بیشتری پیدا می کند و همچنین لازم است مادران گرامی، از ویژگی های هر مرحله از رشد کودک آگاهی کافی داشته باشند تا بتوانند تربیت مناسبی همگام با رشد داشته باشند.
به امید لحظات شاد در کنار فرزند دلبندتان

بیشتر بخوانید:
کودکانی که گاز می‌گیرند



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.