ناشناس

کودک در چه سنی کامل حرف می زند؟

سلام وقت بخیر.دختر یک سال و هشت ماهه دارم که چند کلمه مامان. بابا. من .ممد" همه میگن دیر زبون باز کرده فلان بچه یک سالگی کامل حرف میزنه.خواستم بدونم واقعا نگران کنندس؟
يکشنبه، 4 آذر 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

ناشناس

کودک در چه سنی کامل حرف می زند؟

ناشناس ( تحصیلات : فوق دیپلم ، 24 ساله )

سلام وقت بخیر.دختر یک سال و هشت ماهه دارم که چند کلمه مامان. بابا. من .ممد" همه میگن دیر زبون باز کرده فلان بچه یک سالگی کامل حرف میزنه.خواستم بدونم واقعا نگران کنندس؟


مشاور: احسان فدایی

با سلام و سپاس از همراهی شما با مشاورین «راسخون»، از اینکه ما را به عنوان راهنمای خود انتخاب نمودید سپاسگزاریم.

باید توجه داشت که محیط زندگی کودک و ارتباط کلامی با والدین در سال‌های اولیه زندگی مسئله اساسی و لازم برای یادگیری و گفتار بعدی وی است. صحبت با کودک، خواندن کتاب برای او، نشستن و گوش دادن به رادیو و تماشای برنامه‌های تلویزیون و هم صحبت شدن با او نقش مهمی در تقویت و گسترش مهارت های گویایی بازی می‌کند. بطور کلی، یک کودک به صورت طبیعی در سن یک سالگی باید به طور متوسط ۳ کلمه یاد داشته باشد. او در سن 5/1 سالگی ۲۰ کلمه یاد می‌گیرد، تا ۲سالگی ۵۰ کلمه و تا ۳ سالگی ۹۰۰ کلمه یاد خواهد داشت. کودک در ۲ سالگی کم کم عبارات ۲ کلمه‌ای را بیان می‌کند و در ۳ سالگی باید بتواند جمله بگوید و گفتار یک کودک ۴ ساله باید شبیه گفتار یک فرد بالغ باشد. لذا شما خواهر گرامی نیز با توجه به سن کودک خود و مقایسه گفتار او با این مدل مطرح شده، در صورتیکه به نظر می رسد کودک شما از این مدل خیلی عقب است (که خیلی هم از نظر ما عقب نیست)، می‌توانید او را به یک گفتار درمانگر نشان دهید، تا راهنمایی‌های لازم را به شما ارائه دهد و هر چه زودتر به این امر مبادرت بورزید، موفقیت کودک خود را در بهتر صحبت کردن، بالا می‌‌برید.

توصیه به والدین

بسیار مهم است که بدانیم برای این که بچه‌ها زودتر حرف بزنند باید با آنها بیشتر حرف بزنیم. در واقع هرچه اطلاعات گفتاری و زبانی بیشتری به آنها بدهیم محرک های بیشتری به مغز آن ها داده ایم. توصیه اکید ما این است که مادران هر قدر می‌توانند با بچه‌ها حرف بزنند حتی در دوران نوزادی، متاسفانه بسیاری از مادران فکر می کنند نوزاد چیزی نمی فهمد پس حرف زدن با او بیهوده است در صورتی که او با شنیدن حرف‌ها قادر به حرف زدن می‌شود. بنابراین حرف زدن با کودک و ارائه محرک‌های کلامی مانند نوار و قصه های کودکان می‌تواند در توانایی گفتاری کودکان موثر باشد. شعر خواندن نیز باعث می‌شود گوش کودک به قافیه عادت کند و زیربنای یادگیری خواندن و نوشتن از همین جا گذاشته می شود. آگاهی واج شناسی باعث می شود کودک بتواند کلمات را به صداهای تشکیل دهنده آن بشکند. ناتوانی کودک در این حوزه باعث اختلال خواندن و نوشتن او در مدرسه می‌شود. بنابراین نقش مادر از این رو بسیار استثنایی است زیرا مادری که برای کودکش لالایی می‌خواند در واقع زیربنای توانایی گفتاری و کلامی او را می‌گذارد.

موفق باشید.



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.