ناشناس

وسواس فکری عملی دارم، چگونه درمان می شود؟

وسواسمو چطوری درمان کنم؟خیلی شدیده
دوشنبه، 5 آذر 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

ناشناس

وسواس فکری عملی دارم، چگونه درمان می شود؟

ناشناس ( تحصیلات : لیسانس ، 39 ساله )

وسواسمو چطوری درمان کنم؟خیلی شدیده


مشاور: خانم موحدنساج

سلام به شما پرسشگر محترم و سپاس بابت اعتمادیان به راسخون، امیدوارم این پاسخگویی زمینه ای باشد برای رفع مشکل شما.
وسواس اشکال گوناگونی دارد که درمان آن لازمه شناخت دقیق نوع، شدت و دلایل زمینه ای است، که پی بردن به انها در توضیح و این مجال کوتاه مقدور نیست.در ضمن درمان وسواس نیاز به پیگیری مستمر از طریق یک روانشناس و گاهی مداخله روان پزشکی مجرب دارد، تا بتوان با اطمینان به نتیجه مطلوب رسید.در واقع ریشه اکثر وسواس ها به اضطراب درونی فرد باز می گردد، که برای رفع این مشکل باید ابتدا دلیل اضطراب فرد شناسایی و درمان شود. از طرفی در اکثر موارد ما شاهد وجود الگوهای ارثی در اطرافیان فرد هستیم که مسلما در ابتلای فرد بی تاثیر نیست.اما همه این دلایل باعث ایجاد افکار و در پی آن رفتارهایی در فرد می شود، که به مرور به صورت عادات ازار دهنده رفتاری در فرد می شود، که بگونه ای اجبار گونه نمی تواند انها را ترک کند.
پس در اولین گام بهترین راه برای درمان وسواس خود، سعی کنید به استرس درونی خود غلبه کنید. در این راه می توانید از انجام ورزش های هوازی، تمرینات مدیتیشن یا ارام سازی بدن، نوشتن افکار منفی و پاره و دور انداختن آنها، شرکت در جلسات آموزشی کنترل استرس و … بهره مند شوید.
گام دوم، متوقف ساختن افکار وسواس گونه است. چرخه افکار در افراد وسواسی اشتباه است، بنابراین انها با نداشتن استدلال درست، خود را مجبور به تکرار یک عمل می کنند. مثلاً فردی که وسواس پاکی دارد، به این دلیل که مدام فکر می کند به اندازه کافی دست خود را نشسته، شاید مدت زمان زیادی به شستن دست خود ادامه دهد. این در حالی است که پاکی با اب جاری فقط با یک بار شستن به دست می آید.
گام سوم، از بین بردن رفتارهای تکراری است" که شاید سخت ترین بخش باشد. اینکه خود را مجبور کنید در هر روز فقط اجازه دارید، قبل از غذا خوردن و بعد از رفتن به سرویس بهداشتی یک بار دست خود را یک بار بشویید، و حتی اگر احساس کثیفی داشتید ولی اجازه دوباره شستن دست خود را ندارید، کار اسانی نیست. در این مسیر همراهی یک مشاور و راهنمایی گام به گام او می تواند برایتان بسیار راه گشا باشد.
موفق باشید.

بیشتر بخوانید:
غلبه بر وسواس



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.