ناشناس

درمان کمرویی و خجالت چیست؟

سلام،از بچگی خجالتی بودم سه سال هست که خیلی شدید شده موقع حرف زدن یا مواقعی که مورد تایید یا انتقاد یا مورد توجه دیگران قرار میگیرم شدیدا از پیشانی عرق میکنم و صورتم سرخ میشه و تپش قلب شدید میگیرم.
چهارشنبه، 14 آذر 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

ناشناس

درمان کمرویی و خجالت چیست؟

ناشناس ( تحصیلات : دیپلم ، 36 ساله )

سلام،از بچگی خجالتی بودم سه سال هست که خیلی شدید شده موقع حرف زدن یا مواقعی که مورد تایید یا انتقاد یا مورد توجه دیگران قرار میگیرم شدیدا از پیشانی عرق میکنم و صورتم سرخ میشه و تپش قلب شدید میگیرم.


مشاور: خانم قربانی

سلام و عرض ادب خدمت شما همراه گرامی سایت راسخون
از متن پیام تان کاملا مشخص است که از حال کنونی و وضعیت تان در رنج هستید طبیعتا به دلیل مرد بودن و جنست تان این رفتار برجسته تر هم به نظر میرسد و فشار بیشتری را ایجاد می نماید.
اشاره داشتید که از حدود سه سال پیش حالات شما شدت پیدا کرده اما از ان اتفاق آشکار ساز صحبتی نکردید، بهتر بود که این اطلاعات در اختیار ما نیز بود و از مجرد یا متاهل بودن، زمینه شغلی، نوع ارتباط با خانواده، نوع مخاطبان تان و ..، هم سخن میگفتید تا با بینش بیشتری و به طور دقیق تر بتوان مسئله را ارزیابی و بررسی کرد. علی ای حال، به طور کلی به سوال شما پاسخ داده میشود.برطرف شدن این شدت اضطراب شما نیاز دارد که مهارت ابراز وجود را بیاموزید. ابراز وجود یعنی بتوانید خود را محترم بشمارید و خواسته خود را همانند دیگران قابل طرح ببیند و مجال پرداختن به ان دهید.
با توجه به اینکه، به نظر میرسد شما در هر برخوردی، شرایط اضطراب آور را تجربه میکنید، باید با تمرین های رفتاری، خود را اماده ارتباط سازید. در ابتدا به شما توصیه میشود که ارتباطات چالش برانگیز خود را در تصور و ذهن خود بیاورید و با مواجهه ذهنی تمرین کنید. که در برابر انها بر خود مسلط شوید. تصور کنید که دیگری شما را می ستاید یا انتقاد تندی از شما دارد، و در این حالت سعی بر انجام رفتار متقابل مانند تشکر یا پذیرش و دفاع از خود داشته باشید. تلاش کنید که تمامی انچه که تمایل دارید انجام دهید را در خیال خود به وقوع بپیوندد. تا پایان ارتباط، تصویر سازی را ادامه دهید. بعد از اتمام حالات خود را مورد بازبینی قرار دهید خواهید دید که ترس شما چندان هم اسیب زا نبوده و توجه به این نتیجه سبب میشود که در حضور فیزیکی بعدی شما هم شهامت شما را تقویت میکند.در این راستا میتوانید از کمک دیگر اعضای خانواده بهره مند شوید و از انان بخواهید که در بازی کردن نقش به شما کمک کنند و شما موقعیت های اضطراب اور را با کمک انها بازسازی و تمرین کنید.این تمرین میتواند کمک قابل توجهی برای شما داشته باشد البته در کنار ان باید اعتماد به نفس خود را نیز تقویت کنید. و اگر فکر میکنید که در این کار توفیق چندانی برایتان حاصل نمیشود، برای بررسی دقیق تر و ریشه یابی و درمان کامل، مراجعه حضوری به روانشناس و یا مشاور مجرب برایتان الزامی است زیرا که ادامه این وضعیت میتواند آسیب زا باشد.
شاد و سلامت باشید.



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.