ناشناس

کودکم خیلی شیطونی می کنه، چیکارش کنم؟

دخترم 2سالشه؛حدود دو الی 3هفته س خیلی شیطونی میکنه؛چه تو خونه چه بیرون؛غذا میخوام بهش بدم نمیخوره میزارم جلوش همشونو میریزه رو فرش هر خوراکی رو میارم همینکارو میکنه همه چیزو و می ماله به فرش دیوار کابینتو..؛چکارکنم این کارا ثبات پیدا نکنه با موفقیت این دوره رو بگذرونه آروم شه... میره تو اتاقش همه ی لباساشو از کشو در میاره میندازه وسط اتاق یا تو هال؛هر چی من مرتب کنم پشت سرم میره به هم میریزه.کتاب داستاناشو پاره میکنه با مداد رو دیوار نقاشی میکشه سوالم از محضر شما اینه چکار کنم این کارا واسش عادی نشه کم کم به نظم و غذا خوردن معمولی عادت کنه.خونه هر کی میرم هم همین کارا رو میکنه ممنون
پنجشنبه، 15 آذر 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

ناشناس

کودکم خیلی شیطونی می کنه، چیکارش کنم؟

ناشناس ( تحصیلات : فوق لیسانس ، 28 ساله )

دخترم 2سالشه؛حدود دو الی 3هفته س خیلی شیطونی میکنه؛چه تو خونه چه بیرون؛غذا میخوام بهش بدم نمیخوره میزارم جلوش همشونو میریزه رو فرش هر خوراکی رو میارم همینکارو میکنه همه چیزو و می ماله به فرش دیوار کابینتو..؛چکارکنم این کارا ثبات پیدا نکنه با موفقیت این دوره رو بگذرونه آروم شه...
میره تو اتاقش همه ی لباساشو از کشو در میاره میندازه وسط اتاق یا تو هال؛هر چی من مرتب کنم پشت سرم میره به هم میریزه.کتاب داستاناشو پاره میکنه با مداد رو دیوار نقاشی میکشه سوالم از محضر شما اینه چکار کنم این کارا واسش عادی نشه کم کم به نظم و غذا خوردن معمولی عادت کنه.خونه هر کی میرم هم همین کارا رو میکنه ممنون


مشاور: خانم ضیایی

سلام و عرض ادب خدمت شما مادر محترم. بیان کردین "دختر 2 ساله ای دارید دوسه هفته هست که خیلی شیطونی می کنه": با توجه به اینکه فرمودین، دخترتان در این چند هفته ی اخیر این رفتارها را از خودش نشان می دهد، باید در جستجوی علت بود. گرچه اینگونه رفتارها در اکثر کودکان شایع هست و اقتضای سنشون هست ولی تغییر ناگهانی رفتار کودک، را باید در محیط اطراف بررسی کرد. مثلا به تازگی اتفاق خاصی در خانواده شما افتاده؟ به کودک زیاد امر و نهی میشه؟ برای تربیت کودک، از تنبیه و داد و فریاد استفاده می کنید و....
یکی از مشکلاتی که اغلب والدین با آن مواجهند نا آشنایی با مراحل رشدی کودک است. والدین جملاتی از قبیل: تازگی ها خیلی فضول شده، لجباز و بد قلق شده و.....را زیاد بکار می برند. ولی وقتی با مراحل رشدی کودک آشنا می شوند، می فهمند این رفتارها طبیعی هست و بهتر با کودک خود رفتار می کنند.برای طرز برخورد صحیح با کودکتان در این سن، پیشنهاداتی خدمتتان عرض می کنم:
- کودک نیازمند استقلال داشتن است و گاه برای به دست آوردن این استقلال، لجبازی می‌کند. بنابراین نباید به صورت مستقیم کودک را از خواسته هایش منع کنید که او آشفته شود. در واقع ما خیلی وقت ها می توانیم با ترفندهای آگاهانه جلوی قشقرق کودک را بگیریم بدون اینکه آسیبی به روان خود و کودک بزنیم. مثلا محیط امنی را برای کودک فراهم کنیم که لازم نباشد دائم به او امر و نهی کنیم دست به چاقو نزن، فلان وسیله را برندار و...یا حواس کودک را به چیز دیگه ای پرت کنیم.
- لجبازی کودک پیامی است به بزرگسالان که " من می توانم، من می دانم، اجازه بده راه خودم را پیدا کنم" اگر والدین در این زمان سعی کنند به کودک خود ثابت کنند تو نمی دانی، تو نمی توانی، پس آنچه من می گویم را گوش کن خیلی از فرصتهای خوب را خراب خواهند کرد. مثلا وقتی کودک اصرار دارد خودش غذا بخورد و شما قاشق را از دستش بگیرید، حس استقلال را از او گرفتید و لجبازی کودک را تحریک می کنید.
- کودکان لجبازی می‌کنند، چون می‌خواهند دیده شوند. وقتی آنها را نمی‌بینید، به پرخاشگری متوسل می‌شوید در واقع دارید فرزندتان را به سمت لجبازی بیشتر سوق می‌دهید. یعنی وقتی کودک با انجام دادن کار خوب، توجه نمی گیرد سعی می کند از طریق منفی، جلب توجه کند. بنابراین لازم هست روی کارهای مثبت فرزندتان بیشتر تمرکز کنید تا رفتارهای خوب تقویت شوند و همچنین در این سن بهتر است بر روی رفتارهای نامناسب کودک، چشم پوشی و تغافل داشت تا به تدریج خاموش شود.
- تا حدی آزادی کودک را بپذیرید، نخواهید که همه چیز مطابق میل شما باشد، برای هر موضوع بی اهمیتی روی رفتار دلخواه تان اصرار نکنید. اگر رفتاری از کودک سر می زند که واقعاً دخالت نکردن شما برای او یا دیگران خطرناک است آنگاه وارد عمل شوید، خودتان را بیهوده هزینه نکنید. مثلاً اگر می خواهد بازی کند به زور او را مجبور نکنید که با شما عصرانه بخورد.
- برای اینکه ارتباط خوبی بین شما و فرزندتان شکل بگیرد لازم هست حداقل نیم ساعت وقت با کیفیت به کودک خود اختصاص دهید و بازی مورد علاقه ای باهاش داشته باشید البته بدون اینکه سرزنش، فریاد و یا نصیحتی کنید که کودک، اینقدر توجه از مادر کسب کند که نیازی نباشد با قشقرق به پا کردن و پرخاشگری، جلب توجه کند.در نهایت، با آگاهی از مراحل رشدی کودک و با دانستن چند نکته کوتاه و البته کمی صبر و حوصله می توان لجبازی ها و منفی کاری های کودک را به شدت کاهش داد.
با آرزوی موفقیت برای شما مادر گرامی



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.