ناشناس

در برنامه ریزی تحصیلی از شما راهنمایی می خواهم.

سلام ببخشید من کلاس هشتم هستم. در یکی از شهرهای استان بوشهر" میخواستم برای برنامه ریزی صحبت کنم. من برنامه ریزی خوبی ندارم در حین خواندن خسته میشم وقتی کتاب را باز میکنم خوابم میگیره. ریاضی و علوم را اصلا‌ نمی توانم بخوانم در خواندن امتحاناتم اصلا حوصله ندارم. برای همین امسال افت داشتم نمی توانم خوب برنامه بریزم. تمرکز ندارم بعد استراحت دیگه نمی توانم بخوانم. میخواستم کمکم کنید یا جدول برنامه ریزی برام تهیه کنید. برنامه کلاسیم شنبه تفکر علوم ورزش یکشنبه ریاضی قران زبان دوشنبه مطالعات کار و فناوری دینی سه شنبه ریاضی عربی فارسی چهارشنبه هنر فارسی مطالعات/علوم اگه میشه جدول برنامه ریزی برایم طرح کنید و کمکم کنید.
چهارشنبه، 28 آذر 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

ناشناس

در برنامه ریزی تحصیلی از شما راهنمایی می خواهم.

ناشناس ( تحصیلات : راهنمایی ، 13 ساله )

سلام ببخشید من کلاس هشتم هستم. در یکی از شهرهای استان بوشهر" میخواستم برای برنامه ریزی صحبت کنم. من برنامه ریزی خوبی ندارم در حین خواندن خسته میشم وقتی کتاب را باز میکنم خوابم میگیره. ریاضی و علوم را اصلا‌ نمی توانم بخوانم در خواندن امتحاناتم اصلا حوصله ندارم. برای همین امسال افت داشتم نمی توانم خوب برنامه بریزم. تمرکز ندارم بعد استراحت دیگه نمی توانم بخوانم. میخواستم کمکم کنید یا جدول برنامه ریزی برام تهیه کنید.

برنامه کلاسیم
شنبه تفکر علوم ورزش
یکشنبه ریاضی قران زبان
دوشنبه مطالعات کار و فناوری دینی
سه شنبه ریاضی عربی فارسی
چهارشنبه هنر فارسی مطالعات/علوم

اگه میشه جدول برنامه ریزی برایم طرح کنید و کمکم کنید.


مشاور: خانم عقیقی

سلام.

مشکلاتی که شما عنوان کردید مقداریش بر میگردد به برنامه ریزی درست . اما مقداری از آن  به شرایط روانی و جسمی و محیطی شما بستگی دارد. این عوامل همیشه و در همه جا به صورت مشترک روی عملکرد فرد تأثیر دارد. از لحاظ جسمی یعنی اینکه شما تغذیه و خواب کافی داشته باشید این مسائل روی جسم و در نهایت عملکرد های مختلف مثل همان درس خواندن تأثیر می گذارد. بخشی از مشکل خستگی، بی حالی و حوصله نداشتن و خواب آلود بودن به خاطر تغذیه و خواب ناکافی می باشد. از نظر محیطی نیز باید مکانی که در آن درس می خوانید مناسب باشد. مکانی که ساکت و مرتب باشد و بتوانید در ان مکان تمرکز خود را بالاببرید. بخشی از مشکلات نیز می تواند به خاطر بی نظمی در برنامه ها می باشد که موجب بی نظمی ذهنی و روانی فرد می شود. برای داشتن برنامه مناسب باید علایق و توانایی های خود را هم در نظر داشته باشید. مثلا شما می گویید در درس علوم و ریاضی مشکل دارید بنابر این زمان بیشتری را به آن اختصاص دهید.

 من نکاتی را میگم و خودتون بر اساس علاقه تون به درس ها و توانایی تون براش برنامه ریزی کنید. بهتر هست که وقتی از مدرسه بر می گردید درس های همان روز را هم مطالعه کنید این طور انرژی کمتری از شما گرفته میشود. اگر می خواهید یکی دو ساعت برای مرور درس های همان روز بگذارید. بعد درس های روز بعد را یادداشت کنید که مثلا برای روز سه شنبه که ریاضی، عربی و فارسی دارید. روز دوشنبه بعد از ظهر بعد از استراحت و ناهار بنشینید و بنویسید که چقدر درس دارید. مثلا ریاضی 10 صفحه دارید که شامل خواندن و حل مسئله هست. این درس تقریبا 1 ساعت تا 1 ساعت و نیم زمان میخواهد البته شما می گویید که ریاضی برام سخته پس زمان بیشتری بذارید. اول مطالب معلم را بخوانید و تمرین هایی که سر کلاس حل کردید و نکاتی که معلم گفته است. وقتی که درس را خوب یاد گرفتید شروع به حل تمرین ها کنید. تمرین ها را جزء به جزء برای خود قابل فهم کنید. از روی تمرین چندین بار بخوانید تا کاملا متوجه شوید که مسئله چه چزی را می خواهد. اگر مسئله طوری هست که می توانید در دنیای واقعی مانندی برایش پیدا کنید این کار را بکنید و یک نمونه برایش پیدا کنید تا بتوانید بهتر قابل فهم کنید و بعد از اینکه کاملا متوجه شدید مسئله چه می خواهد شروع کنید و ان را حل کنید. شما مثلا 2 ساعت برای این درس گذاشته اید. هر 45 دقیقه یا 1 ساعت یه 20 دقیقه برای خود زمان استراحت قرار بدهید. در این زمان اصلا به هیچ کدام از درس ها فکر نکنید فقط به استراحت بپردازید و یک تغذیه هم داشته باشید. در زمان استراحت بهتر است که کارهایی را انجام دهید که موجب آرامش شما میشود. برای درس بعدی مثلا عربی هم بر اساس تجربه قبلی که مثلا چند ساعت طول می کشد زمانی را در نظر بگیرید و شروع به مطالعه کنید و برای درس های دیگر هم همین طور. شما می توانید بعد از درس نسبتا سخت ریاضی( از نظر خودتان) یک درس دوست داشتنی قرار دهید که خستگی شما را کم کند یعنی مثلا شما فارسی را بیش از عربی دوست دارید پس درس دوم را فارسی قرار دهید.

هر روز جداگانه برای خود برنامه ریزی کنید.  قبل از شروع برنامه ریزی حتما لیست درس ها و تکالیف را بنویسید مثلا 10 صفحه ریاضی+ 10 تمرین ، 12 صفحه عربی+ 10 تمرین و 8 صفحه فارسی+ شعر حفظی+ حل تمرین. وقتی تمام تکالیف و برنامه های خود را به یاد می آورد و روی برگه می نویسید بهتر می توانید برای هر کدام برنامه ریزی کنید و وقت بگذارید. به برنامه خود پایبند باشید حتی اگر برای شما سخت باشد. زیرا به مرور ذهن شما عادت می کند که طبق برنامه ریزی عمل کند. یک جدول بکشید و در آن از ساعت مثلا 3 تا 10 شب یک ساعت یک ساعت جدا کنید. به این شکل

ساعت

تکلیف

3-4

ریاضی خواندن

4:15 تا 5:15

ریاضی تمرین

5:30 تا 6:30

فارسی

6:45 تا 7:45

شعر حفظی(برای مثال)

8 تا 8:45

عربی خواندن

9 تا 9:45

عربی تمرین

شما هر روز بر این اساس برای خود برنامه ریزی کنید. همانطور که می بینید بعد از هر 45 دقیقه 15 دقیقه استراحت گذاشته ام. بعضی روزها شما می خواهید به مهمانی و یا کلاس یا هر کار دیگری بپردازید پس برنامه تان را طبق جدول پر کنید. برنامه ریزی روزانه به شما کمک می کند تا اتفاقات روزانه را در برنامه خود جای دهید. ولی همین که جدول را کامل کردید دیگر تغییر ندهید و طبق برنامه پیش بروید. برای بار اول بعد از دو روز اجرای صحیح برنامه به خود تشویق بدهید. مثلا یک بازی کامپیوتری و یا هر چیزی که برای شما لذت بخش است. حتما به خود هدیه بدهید و بعد از آن این زمان را افزایش دهید.



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.