ناشناس

چرا شب ها خوابم نمیاد؟

چرا شب ها خوابم نمیاد؟ لطفا راهکار بدهید.
سه‌شنبه، 25 دی 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

ناشناس

چرا شب ها خوابم نمیاد؟

ناشناس ( تحصیلات : راهنمایی ، 15 ساله )

چرا شب ها خوابم نمیاد؟ لطفا راهکار بدهید.


مشاور: مشاور راسخون

سلام همراه گرامی

بیان کردید که شب ها خوابتان نمی برد" دوست عزیز سؤالتان را خیلی کلی پرسیده اید و اصلا به شرایط موجود(روانی؛اجتماعی و...)اشاره نفرمودید"

همانطور که می دانید هر علتی معلولی دارد. بنابراین دلیل بی خوابی تان علتی دارد که برای کشف این علت باید شرایط جسمانی،روانی و بطور کل زندگی تان بررسی شود. اما بطور کلی اگر بخواهیم علت های بی خوابی را ذکر کنیم؛ اینگونه باید گفت: بی خوابی که در طول شب اتفاق می افتد تازه متوجه می شویم که چه نعمتی است این خواب راحت شبانه که آرامش جسم و روح را تامین می کند. خواب راحت برای سلامت اعصاب و روان و همینطور سلامت جسم بسیار مهم است و اگر شما از تجربه کنندگان بی خوابی باشید می توانید درک کنید که عوارض بی خوابی بسیار ناخوشایند است.

یک متخصص فلوشیپ اختلال های خواب، می گوید:نیاز به خواب در سنین متفاوت متغیر است. هرچه سن انسان بالاتر می رود، خواب کمتر می شود. فرد بزرگسال به حدود 9-7 ساعت خواب در شبانه روز نیاز دارد. اگر این مدت به هر دلیلی کمتر یا بیشتر شود، مشکلاتی در طول روز برای فرد ایجاد می شود که باعث اختلال در اعمال روزانه و کاهش کیفیت زندگی اش خواهدشد. بی خوابی و خواب آلودگی مباحث جداگانه ای هستند که شیوع هر دوی آنها در دوران سالمندی بیشتر از سایر دوره های زندگی است. بی خوابی می تواند به عوامل بسیاری، به خصوص اختلالات سیستم عصبی، مانند:استرس، عصبی بودن، اضطراب و غیره مربوط باشد. با این حال، اینکه چه ساعتی نمیتوانید بخوابید یا چه ساعتی در شب از خواب بیدار میشوید میتواند چیزی درباره اعضا اصلی بدنتان بگوید:بی خوابی

  •   از ساعت 11 صبح تا 1 صبح:کیسه صفرا
  • از ساعت 1 تا 3 صبح:کبد
  • از ساعت 3 تا 5 صبح:ریه ها
  • از ساعت 5 تا 7 صبح:روده ها
  • علت اصلی بی خوابی

     نداشتن شرایط فیزیکی مناسب برای خواب:یکی از اصلی ترین علل بی خوابی است. به دلیل نبود شرایط مناسب در محیط خواب، فرد نمی تواند وارد مرحله اولیه خواب شود. محیط بیش از حد گرم یا بیش از حد سرد، وجود نور زیاد در محیط و سروصدا از مهم ترین عوامل فیزیکی نامناسب برای خواب هستند.

      بیماری های جسمی:خیلی از بیماری های جسمی باعث ناراحتی هایی مانند درد، نیاز به اجابت مزاج زیاد و... می شوند که خواب را مختل می کند. بیماران قلبی یا ریوی ممکن است به دلیل درد قفسه سینه یا سرفه های مکرر و مشکلات تنفسی و... نتوانند بخوابند یا بیمارانی که به بزرگی خوش خیم پروستات یا بیماری دیابت دچار هستند، به علت احساس دفع مکرر مجبورند چند بار در طول شب به دستشویی بروند.

     بیماری های روانی:افسردگی، اضطراب، استرس های شغلی و... می توانند باعث بی خوابی شوند.

      مصرف دارو:بعضی از داروها، به خصوص داروهایی که قبل از خواب مصرف می شوند، ممکن است باعث بی خوابی شوند. بسیاری از داروهای قلبی- عروقی، داروهایی که برای کاهش فشار خون مصرف می شوند و داروهای اعصاب و روان از این نوع هستند.

     شب کاری: یکی از مواردی که ریتم خواب را از نظم خارج می کند، شیفت کاری است. بدن انسان به زمان شروع و پایان خواب عادت می کند. اگر این عادت مدام در حال تغییر باشد و خواب فرد نامنظم شود، ساعت درونی بدن به هم می ریزد و فرد شب هایی که شب کار هم نیست، باز هم نمی تواند بخوابد.

     رعایت نکردن بهداشت خواب: برخی افراد کارهایی انجام می دهند که مانع خواب راحت می شود در حالی که باید به بهداشت خواب توجه کرد. بهداشت خواب یعنی اصولی که باعث می شود فرد خواب مطلوبی داشته باشد. مهم ترین اصول آن عبارتند از: فرد در ساعت مشخص و منظم بخوابد و برای این کار باید از یک ساعت قبل از خواب خودش را آماده کند. فعالیت فیزیک شدید انجام ندهد، در معرض نور حداقل قرار گیرد و نور اتاق را به کمترین حد ممکن برساند. شام سبک میل کند (از شام سنگین پرهیز شود)، از خوردن مواد محرک مانند چای، قهوه، کاکائو و نوشابه خودداری کند، دمای اتاق را متعادل نگه دارد و تا وقتی احساس خواب آلودگی ندارد، وارد رختخواب نشود.



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.