ناشناس

احکام موسیقی چیست؟

با سلام، مرجع تقلید بنده آیه الله بهجت هستند. در استفتائات ایشان نوشته شده بود که آن موسیقی‌ یی حرام است که "اتراب شانی" داشته باشد. منظور از این عبارت چیست؟ کلا چه نوع موسیقی‌ یی حرام است و کدام نیست؟ عزیزی هست که دوست دارد اوقات فراغتش را با شنیدن موسیقی پر کند، اما به کلی کنار گذاشتنش برایش سخت است و این است که گاهی به شدت دلگیر می‌شود و گمان می‌کند یک سری احکام بیشتر جنبه آزار‌ دهنده دارند یا آرامش‌ دهنده. اگر لطف بفرمایید و در این زمینه بنده را راهنمایی کامل بفرمایید سپاسگزار خواهم شد. با تشکر
جمعه، 26 بهمن 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

ناشناس

احکام موسیقی چیست؟

ناشناس ( تحصیلات : فوق لیسانس ، 01 ساله )

با سلام، مرجع تقلید بنده آیه الله بهجت هستند. در استفتائات ایشان نوشته شده بود که آن موسیقی‌ یی حرام است که "اتراب شانی" داشته باشد. منظور از این عبارت چیست؟ کلا چه نوع موسیقی‌ یی حرام است و کدام نیست؟ عزیزی هست که دوست دارد اوقات فراغتش را با شنیدن موسیقی پر کند، اما به کلی کنار گذاشتنش برایش سخت است و این است که گاهی به شدت دلگیر می‌شود و گمان می‌کند یک سری احکام بیشتر جنبه آزار‌ دهنده دارند یا آرامش‌ دهنده. اگر لطف بفرمایید و در این زمینه بنده را راهنمایی کامل بفرمایید سپاسگزار خواهم شد. با تشکر


مشاور: مجید محمدی

باسلام
نظر مرحوم ایت الله بهجت: اصل اطراب شأنى، معیار حرمت است و نیز هر تحریک و تهییجى که سبب فرح یا حزن شود اما در موسیقى تلهّ ى (نواختن موسیقى لهوى) با آلات معدّه  ى (دستگاه ها و ابزار ویژه ى موسیقى) مطلقا جایز نیست، بلکه استعمال آن ها در غیر لهو هم بنابر احتیاط واجب جایز نیست. اما توضیح اطراب شانی یعنی هر موسیقی که به حسب طبیعت خود از نوع موسیقی لهوی باشد، حرام است اعم از اینکه مهیّج باشد یا خیر و موجب ایجاد حزن و اندوه و حالات دیگر در شنونده بشود یا خیر. یقینا موسیقی مخصوصا با حالت موجود باعث از بین رفتن آرامش انسان می شود و اعصاب شخص را درگیر می کند و هر چه شخصی با موسیقی بیشتر انس داشته باشد به لحاظ روحی آزرده تر است و اسلام برای رسیدن به کمال با حساسیت خاصی به موسیقی پرداخته است زیرا عوارض منفی آن مشخص است.



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.