ناشناس

حکم قسم خوردن زیاد چیست؟

سلام ببخشید من یه سوال کردم و شما چنین جوابی دادید به من که قسم اگر از روی عصبانیت باشد بی اثر هستش و تکلیفی ندارم. من گفتم که بخاطر عصبانیت چنین چیزی گفتم که غذا درست نمیکنم و بعدش که یکم اروم شدم گفتم به خدا قیمه درست نمیکنم الان برای جلوگیری از رفتاری که شوهرم میخواست با من کند من غذا قیمه درست کردم تکلیفم چیست؟؟؟؟ و اینکه اگر شوهرم از من سوالی بپرسد که مثلا به شخصی قول داده ام یعنی قسم خوردم که به شوهرم نگویم ولی او مجبورم کرد وظیفش چیست ؟ بنابراین سوال قبلی که پرسیدم 👇 سلام. من گاهی اوقات یعنی الانها خیلی اینطوری میگم توی دلم با خودم قسم میخورم که بعد با خودم خوب فکر میکنم نمیشه یا نمیتوان انجام داد یا اصلا قسم هام از نظرم اشتباه هست مثلا قسم خوردم شبش غذا درست نکنم و حتی قسم خوردم به خدا قیمه درست نمیکنم اما با خودم فکر کردم که شوهرم بیاد غذا اماده نباشد دعوا میکند که چرا غذا درست نکردم بخاطر همین صدقه انداختم و غذا را درست کردم الان واسه این کارهام چه باید کنم چطور قسم خوردن سر هر چیز را فراموش کنم؟؟؟ باید کفاره بدم درسته ؟ سر این قسم ها؟؟ اگر قسمی خورده باشم که این حرف را به کسی نگویم ولی ان کس مجبورم کند که بگویم الان در صورتی که گناه شکستن ان قسم را بر گردن بگیرد خود ان طرف که من رو مجبور کرده. الان تکلیف من چیست باید کفاره بدم سه روز روزه بگیرم؟؟ مشاور: خانم نورالدینی سلام ابتدا این نکته را بدانید که زیاد قسم خوردن، خوب نیست و در روایات نکوهش شده است. اسم خداقداست دارد و نباید به خاطر هر چیز الکی قسم بخورید، چون با این قسم ها تکلیف های زیادی را برای خود ایجاد می کنید که جبرانش سخت است، برای هر قسمی که عمدا بشکنید باید ده فقیر را سیر کنید . اینکه اگر قسمی بخورید بعد همسرتان از قسم شما جلوگیری کند و از شما بخواهد برعکس قسمی که خوردید عمل کنید،آن قسم بی اثر می شود و تکلیفی ندارید. اما اینکه شخص دیگری غیر از همسرتان از شما بخواهد قسمتان را بشکنید و گناهش گردن خودش باشد، چنین چیزی در اسلام نداریم و هر کس بار گناهش بر گردن خودش است. اگر از روی عصبانیت قسم بخورید یا بدون قصد قسم بخورید، اثری ندارد و نیاز نیست به آن عمل کنید.
جمعه، 14 تير 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

ناشناس

حکم قسم خوردن زیاد چیست؟

ناشناس ( تحصیلات : دیپلم ، 19 ساله )

سلام ببخشید من یه سوال کردم و شما چنین جوابی دادید به من که قسم اگر از روی عصبانیت باشد بی اثر هستش و تکلیفی ندارم. من گفتم که بخاطر عصبانیت چنین چیزی گفتم که غذا درست نمیکنم و بعدش که یکم اروم شدم گفتم به خدا قیمه درست نمیکنم الان برای جلوگیری از رفتاری که شوهرم میخواست با من کند من غذا قیمه درست کردم تکلیفم چیست؟؟؟؟ و اینکه اگر شوهرم از من سوالی بپرسد که مثلا به شخصی قول داده ام یعنی قسم خوردم که به شوهرم نگویم ولی او مجبورم کرد وظیفش چیست ؟
بنابراین سوال قبلی که پرسیدم 👇

سلام. من گاهی اوقات یعنی الانها خیلی اینطوری میگم توی دلم با خودم قسم میخورم که بعد با خودم خوب فکر میکنم نمیشه یا نمیتوان انجام داد یا اصلا قسم هام از نظرم اشتباه هست مثلا قسم خوردم شبش غذا درست نکنم و حتی قسم خوردم به خدا قیمه درست نمیکنم اما با خودم فکر کردم که شوهرم بیاد غذا اماده نباشد دعوا میکند که چرا غذا درست نکردم بخاطر همین صدقه انداختم و غذا را درست کردم الان واسه این کارهام چه باید کنم چطور قسم خوردن سر هر چیز را فراموش کنم؟؟؟ باید کفاره بدم درسته ؟ سر این قسم ها؟؟ اگر قسمی خورده باشم که این حرف را به کسی نگویم ولی ان کس مجبورم کند که بگویم الان در صورتی که گناه شکستن ان قسم را بر گردن بگیرد خود ان طرف که من رو مجبور کرده. الان تکلیف من چیست باید کفاره بدم سه روز روزه بگیرم؟؟


مشاور: خانم نورالدینی

سلام
ابتدا این نکته را بدانید که زیاد قسم خوردن، خوب نیست و در روایات نکوهش شده است. اسم خداقداست دارد و نباید به خاطر هر چیز الکی قسم بخورید، چون با این قسم ها تکلیف های زیادی را برای خود ایجاد می کنید که جبرانش سخت است، برای هر قسمی که عمدا بشکنید باید ده فقیر را سیر کنید . اینکه اگر قسمی بخورید بعد همسرتان از قسم شما جلوگیری کند و از شما بخواهد برعکس قسمی که خوردید عمل کنید،آن قسم بی اثر می شود و تکلیفی ندارید. اما اینکه شخص دیگری غیر از همسرتان از شما بخواهد قسمتان را بشکنید و گناهش گردن خودش باشد، چنین چیزی در اسلام نداریم و هر کس بار گناهش بر گردن خودش است. اگر از روی عصبانیت قسم بخورید یا بدون قصد قسم بخورید، اثری ندارد و نیاز نیست به آن عمل کنید.


مشاور: خانم نورالدینی

سلام
عرض کردم وقتی شوهرتان با قسم مخالفت کرد و شما را وادار کرد قسمتان را بشکنید دیگر آن قسم اثری ندارد و تکلیفی ندارید. هر جایی که با اراده قسم خوردید، آن هم برای انجام کارهایی که خوب است یا ترک کارهایی که بد است، بعد قسمتان را شکستید آنجا باید کفاره بدهید؛ مانند اینکه قسم بخورید نمازتان را اول وقت بخوانید یا غیبت نکنید. یعنی آن قسم بالاخره باید یک رجحانی داشته باشد ولی اینکه شما قسم بخورید شام قیمه درست نکنید، هیچ ثمره و رجحانی ندارد، پس اثری ندارد.



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.