پرسش :
مسئله قسمت در ازدواج چه اندازه صحت دارد؟
پاسخ :
آن چه بين مردم معروف است، قسمت به معناي عدم تأثير فرد در سرنوشت خود و تعيين همسر از قبل مي باشد و سلب اختيار از انسان، كه از نظر اسلام مردود است، چون خداوند به آدمي، اختيار و اراده داده است و در همه امور از جمله ازدواج، حق انتخاب و گزينش محفوظ مي باشد. شاهد روايات زيادي است كه همگان را به دقت در انتخاب همسر فراخوانده و ضوابطي را در اين امر منظور داشته اند. امام صادق(ع) مي فرمايد: "زن همچون گردنبدي است كه شخص آن را بر گردن خود آويزان مي كند، پس بنگر چه چيزي را بر گردن آويخته اي!". (1)
از رسول اكرم(ص) نقل شده: "فردي مناسب براي ازدواج را در نظر بگيريد و انتخاب كنيد، زيرا زنانتان فرزنداني شبيه خواهران و برادران خود متولد مي كنند".(2) اگر انسان در انتخاب همسر نقشي نداشته باشد، اين روايات معني ندارد.
ازدواج مانند امور ديگر، در قلمرو علم الهي است، يعني خداوند مي داند فلان شخص با چه كسي ازدواج خواهد كرد، ولي علم پرودگار اختيار را از او نمي گيرد، زيرا علم الهي به عمل اختياري انسان تعلق گرفته است.
پي نوشت:
1 - ميزان الحكمة، ج 2، ص 1182.
2 - همان، ص 1183
منبع:سایت انوار طاها
آن چه بين مردم معروف است، قسمت به معناي عدم تأثير فرد در سرنوشت خود و تعيين همسر از قبل مي باشد و سلب اختيار از انسان، كه از نظر اسلام مردود است، چون خداوند به آدمي، اختيار و اراده داده است و در همه امور از جمله ازدواج، حق انتخاب و گزينش محفوظ مي باشد. شاهد روايات زيادي است كه همگان را به دقت در انتخاب همسر فراخوانده و ضوابطي را در اين امر منظور داشته اند. امام صادق(ع) مي فرمايد: "زن همچون گردنبدي است كه شخص آن را بر گردن خود آويزان مي كند، پس بنگر چه چيزي را بر گردن آويخته اي!". (1)
از رسول اكرم(ص) نقل شده: "فردي مناسب براي ازدواج را در نظر بگيريد و انتخاب كنيد، زيرا زنانتان فرزنداني شبيه خواهران و برادران خود متولد مي كنند".(2) اگر انسان در انتخاب همسر نقشي نداشته باشد، اين روايات معني ندارد.
ازدواج مانند امور ديگر، در قلمرو علم الهي است، يعني خداوند مي داند فلان شخص با چه كسي ازدواج خواهد كرد، ولي علم پرودگار اختيار را از او نمي گيرد، زيرا علم الهي به عمل اختياري انسان تعلق گرفته است.
پي نوشت:
1 - ميزان الحكمة، ج 2، ص 1182.
2 - همان، ص 1183
منبع:سایت انوار طاها