يکشنبه، 23 فروردين 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

لطفا دعايي را براي يافتن همسر باتقوا و مناسب، ذکرکنيد؟


پاسخ :
خداوند متعال، همه ي امور اين جهان را روي نظم و حکمت خاصي تدبيرکرده و براي هر پديده و واقع ه­اي علت­ها و اسبابي قرارداده است که رسيدن به هر هدف، جز از طريق علل و اسباب آن ممکن نيست.
مسئله ­ي انتخاب همسر و ازدواج از اموري است که از نظر خداوند متعال بسيار بااهميت است و به همين جهت در قرآن مجيد[1] و احاديث معصومين(ع) ويژگي ­هاي يک همسر مناسب بيان شده است. علاوه بر اين، مردي که مي­ خواهد همسر انتخاب کند، بايد سعي­ کند همسري انتخاب­ کند که همسان اوباشد(از نظر علمي و فرهنگي، اجتماعي، اقتصادي و...).
راه پيدا کردن همسر مناسب و باتقوا، اولاً، شناخت ملاک­ها و معيارهاي تقوا است و ثانياً، تحقيق کردن درباره ي وجود اين ملاک­­­ها و معيارها در دختر مورد نظر. اين تحقيق مي ­تواند از راه هاي مختلفي مانند صحبت کردن با خود فرد، بررسي سوابق خانوادگي ، بررسي سوابق دوستان نزديک ، تحقيق از همکاران و همسايگان و خويشان و نزديکان انجام شود. البته در اين مسير بايد از خداوند متعال هم به واسطه ي دعا کمک گرفت تا خداوند انسان را در انتخاب صحيح ياري کند. بنابراين، اول بايد حرکت­کرد و از خداوند خواست که اين حرکت در مسير صحيح باشد و به حقيقت و مطلوب واقعي برسد. دعا و استعانت از خداوند در همه ي کارها به اين معني است و به هيچ وجه اسلام اجازه نمي ­دهد مردي که به دنبال پيدا کردن همسر است بدون هيچ گونه تلاش، تحقيق و جستجو و سوال کردن فقط با دعا، همسري صالح و شايسته را از خدا بخواهد. اين دعا ابداً مستجاب نمي­شود زيرا دعا وقتي مستجاب مي­ شود که براي رسيدن به هدف از راه فراهم آوردن اسباب و علل آن، تلاش کنيم و از خداوند متعال در جهت کمک و ياري هر چه بيشتر و به نتيجه رسيدن تلاش­ها و کوشش­ ها مدد بگيريم.
دعاهايي که در روايات و از زبان ائمه(ع) بيان شده است همگي بايد به همراه تلاش و کوشش و تحقيق همه جانبه براي انتخاب همسر باشد. يکي از دعاهايي که در اين زمينه از ائمه(ع) نقل شده، دعايي است که از حضرت علي(ع) نقل شده است، ايشان فرمودند: «هر يک از شما که خواست ازدواج کند بايد ابتدا دو رکعت نماز بخواند و در هر رکعت سوره ي فاتحةالکتاب و سوره ي يس را بخواند، وقتي که از نماز فارغ شد بعد از حمد و ثناي پروردگار، اين گونه بگويد: " اللَّهُمَّ ارْزُقْنِي زَوْجَةً وَدُوداً وَلُوداً شَكُوراً غَيُوراً إِنْ أَحْسَنْتُ شَكَرَتْ وَ إِنْ أَسَأْتُ غَفَرَتْ وَ إِنْ ذَكَرْتُ اللَّهَ تَعَالَى أَعَانَتْ وَ إِنْ نَسِيتُ ذَكَّرَتْ وَ إِنْ خَرَجْتُ مِنْ عِنْدِهَا حَفِظَتْ وَ إِنْ دَخَلْتُ عَلَيْهَا سُرَّتْ وَ إِنْ أَمَرْتُهَا أَطَاعَتْنِي وَ إِنْ أَقْسَمْتُ عَلَيْهَا أَبَرَّتْ قَسَمِي وَ إِنْ غَضِبْتُ عَلَيْهَا أَرْضَتْنِي يَا ذَا الْجَلَالِ وَ الْإِكْرَامِ هَبْ لِي ذَلِكَ فَإِنَّمَا أَسْأَلُكَه و لا آخِذ اِلاّ ما مَنَنْتَ و اَعْطَيْتَ". حضرت علي (ع) در ادامه فرمود: «کسي که اين (نماز و دعا) را انجام دهد، خداوند آنچه را خواسته است به او عطا مي کند.» [2]
ترجمه ي دعا:
پروردگارا، همسري مهربان و بچه آور و شکرگزار و باغيرت به من عطا کن که اگر به او نيکي کردم شکرگزار باشد، و اگر به او بدي کردم مرا ببخشد، و اگر ياد خدا کردم مرا ياري کند، و اگر خدا را فراموش کردم مرا به ياد خدا بيندازد، و اگر از نزد او خارج شدم (اسرار و اموال و آبروي مرا) حفظ کند، و اگر بر او وارد شدم مرا خوشحال سازد، و اگر او را به کاري امر کردم مرا اطاعت کند، و اگر بر عليه او قسم خوردم (که او کاري را انجام دهد) او (آن کار را انجام داده) و مرا از آن قسم بريء­الذمّه ­کند، و اگر بر او غضب کردم مرا راضي سازد. اي پروردگار صاحب جلال و اکرام، چنين همسري را به من ببخش! پس به درستي که من او را از تو خواسته­ام و به من نمي رسد مگر آن چيزي که تو منت مي گذاري و عطا مي کني.»

پي نوشتها:
[1]نور، 26؛ تحريم، 5.
[2] جعفريات، ص 110(به نقل از نرم افزار جامع الاحاديث). اين دعا در کتاب بحارالأنوار، ج 100، ص 269 با اندکي تغيير اين گونه نقل شده است:
اللَّهُمَّ ارْزُقْنِي زَوْجَةً صَالِحَةً وَدُوداً وَلُوداً شَكُوراً قَنُوعاً غَيُوراً إِنْ أَحْسَنْتُ شَكَرَتْ وَ إِنْ أَسَأْتُ غَفَرَتْ وَ إِنْ ذَكَرْتُ اللَّهَ تَعَالَى أَعَانَتْ وَ إِنْ نَسِيتُ ذَكَّرَتْ وَ إِنْ خَرَجْتُ مِنْ عِنْدِهَا حَفِظَتْ وَ إِنْ دَخَلْتُ عَلَيْهَا سُرَّتْ وَ إِنْ أَمَرْتُهَا أَطَاعَتْنِي وَ إِنْ أَقْسَمْتُ عَلَيْهَا أَبَرَّتْ قَسَمِي وَ إِنْ غَضِبْتُ عَلَيْهَا أَرْضَتْنِي يَا ذَا­الْجَلَالِ وَ الْإِكْرَامِ هَبْ لِي ذَلِكَ فَإِنَّمَا أَسْأَلُكَ وَ لَا أَجِدُ إِلَّا مَا قَسَمْتَ لِي‏.
منبع:سايت انوار طاها


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.