دوشنبه، 31 فروردين 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

چرا پيامبر خدا همسران متعدد و زيبا داشتند؟


پاسخ :
داشتن همسران متعدد در شبه جزيره عربستان در آن عصر و حتي در حال حاضر مسئله‌اي عادي و فراگير بوده و هست.[1] بر خلاف تصور همگان تنها پيامبر نبوده كه چندين همسر داشته بلكه مردان بيشماري داراي همسران متعدد بودند.[2] در عصرهاي گذشته، داشتن همسران متعدد در ميان فرمانروايان، پادشاهان و حتي پيامبران[3] به دلايل گوناگون امري عادي بوده كه مي‌توانيد با مراجعه به منابع گوناگون تاريخي از آن‌ اطلاع يابيد. همچنين مسئله داشتن همسران متعدد بدين خاطر در جامعه امروزي ما عجيب و سوال بر انگيز جلوه مي‌نمايد كه در حال حاضر داشتن بيش از يك همسر در فرهنگ كشور ما امري ناپسند، زشت، عجيب، خلاف عرف است و نتيجه آن نيز دوشيزه باقي ماندن تعداد قابل توجهي از دختران كشورمان و تبعات آزار دهنده و مفاسد بي شمار چنين فرهنگ نادرستي است.
همانگونه كه شما در سوالتان مطرح نموده‌ايد يكي از علل تعدد ازدواج‌هاي پيامبر، سرپرستي زنان بي‌سرپرست بوده است اما سوال اينجا است كه چرا بايد تصور كرد همه آنان پير يا زشت باشند!؟ چه بسا زنان زيبايي كه بي‌سرپرست مي‌شدند اما فقر شديد حاكم بر جامعه آن روز به گونه‌اي بود كه مردان علي‌رغم تمايل به ازدواج با اين زنان، توان اداره آنان را نداشتند يا فردي ثروتمند اما با اخلاقي زشت يا ايماني ضعيف به سراغ آنان مي‌آمد و خواستگاريش توسط آن زن پذيرفته نمي‌شد همانگونه كه خديجه كبري سلام الله عليها به خواستگاران ثروتمند متعددي (به دلايل گوناگون) جواب رد داد اما درخواست پيامبر را پذيرفت.

پي نوشت:
[1] . به عنوان نمونه تاريخ درباره شخصي به نام غيلان بن سلمة مي‌نويسد: او شاعر بود. زماني پيش خسرو ايران رفته و از او خواسته بود براى او در طائف دژى بسازد و او هم پذيرفته بود و دژى ساخته بود. پس از آن كه اسلام آمد غيلان مسلمان شد و ده همسر داشت (ترجمه الطبقات الكبرى ،ج‏6،ص391) ابن سيرين - كسي كه به تعبير خواب شهرت بسيار دارد- علاوه بر چهار زن، كنيزاني بسيار داشت كه از آنان صاحب 23 فرزند شده بود (ترجمه الطبقات الكبرى ،ج‏7،ص125)
[2] . به عنوان نمونه مغيره بن شعبه (از شركت كنندگان در هجوم به خانه صديقه طاهره سلام الله عليها) كار را از حد گذرانده بود او گاه همزمان با سه يا چهار زن ازدواج مي‌كرد و همزمان همه را طلاق مي داد. اين به غير از روابط نامشروع وي است كه در منابع اهل تسنن ذكر شده است. در پايان عمرش نيز تقريبا با هزار زن چنين كرده بود! (ر.ك: ابن كثير، البداية و النهاية، (بيروت، دار الفكر، 1407ق) ج5، ص338 و ج8، ص49)
[3] . يكي از مورخان كهن تاريخ به نام ابن سعد تعداد همسران حضرت سليمان را هزار و تعداد زنان حضرت داود را صد نفر بيان كرده است.( ترجمه الطبقات الكبري، ج8، ص212).
منبع:سایت انوار طاها


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.