پرسش :
حکم نماز دانشجویان و طلاب در سفر چیست چه مسافتی را بروند مسافر به آنها اطلاق میشود و اگر قصد ده روز کنند و قبل از اقامت ده روز از سفر برگردند چطور؟
پاسخ :
پاسخ از حجت الاسلام والمسلمین فلاح زاده، مطابق با فتوای مقام معظم رهبری:
تقریبا سه سوال شده است؛ سوال اول این است که چه مقدار بروند مسافر باشند سوال دوم این است که چه مدت در هفته مسافرت بروند تا نمازشان کامل باشد که همان کثیرالسفر است سوال سوم هم این است که اگر قصد ده روز کردند جایی بمانند از قصد خود برگردند تکلیف چیست اما سوال اول طلاب و دانشجویان مسافتی که باید بپیمایند تامسافر محسوب شوند با دیگران فرقی ندارند مسافت هشت فرسخ (۴۵ کیلومتر) است حالا هشت فرسخ امتدادی است یا چهار فرسخ رفت چهار فرسخ برگشت حدود ۴۵ کیلومتر میشود اگر کسی چنین مسافتی یا بیشتر از این را میخواهد بپیماید میشود مسافر حالا باید یک شرایط دیگری هم داشته باشد مثل اینکه قصد سفر داشته باشد از قصد خودش برنگردد از حد ترخص(به جایی برسد اذان شهر را نشنود و دیوار شهر را نبیند) بگذرد و اینها اما اینکه چه مدتی در هفته در سفر باشد تا کثیرالسفر محسوب شود کثیرالسفر به نظر حضرت آقا این است: کسی که در سال تقریبا دو، سه ماهی کارش این است که مسافرت زیاد میرود که بین سفرها معمولا کمتر از ده روز فاصله میشود مثلا هفتهای یکبار میرود یا اول هفته میرود آخر هفته برمیگردد یا هر روز میرود این میشود کثیرالسفر چون تنها کسی که شغلش سفر باشد مثل راننده خلبان، ملوان و کسی که شغلش در سفر باشد مثل مهماندار هواپیما و کسی که برای کارش مسافرت میرود مثل کسی که در شهر دیگری تدریس میکند یا کسی که در شهرک صنعتی سی کیلومتری شهرش کار میکند، و کثیرالسفر شده باشند نمازشان در سفرهای کاری تمام است و در سفرهای شخصی باید نماز را شکسته بخوانند این یک مسئله، و کسی که کثیرالسفر است نه برای کار مثل کسی که زیاد سفر زیارتی میرود یا برای تفریح میرود در آن سفرها باید نمازش را شکسته بخواند، اما کسی که برای تحصیل سفر می رود مثل طلاب حوزه و دانشجویان و امثال اینها که دانشگاهش در شهر دیگری است هر روز میرود و برمیگردد یا اول هر هفته میرود آخر هفته برمیگردد، این کثیرالسفر است برای تحصیل که در این فرض به نظر حضرت آقا باید احتیاط کند و نمازهای چهاررکعتی را هم چهاررکعت بخواند هم شکسته(دو رکعت) و در خصوص این مسئله میتواند به فتوای مجتهد دیگری که مساوی یا در رتبه بعدی مرجع خودش باشد مراجعه کند که آن مجتهد اگر گفت نمازش تمام است تمام و اگر گفته شکسته که شکسته بخواند. اما نسبت به قصد ده روز اگر کسی قصد کرد ده روز جایی بماند اما هنوز در آنجا نماز چهار رکعتی نخوانده از قصدش برگشت باید هر مدتی که میماند دو روز سه روز نمازش را شکسته بخواند اما اگر تصمیم داشت ده روز بماند و حداقل یک نماز چهار رکعتی ادا با همان قصدش خواند و بعد قصدش عوض شد هر مدت دیگری بماند نمازش کاملش است یک روز بماند دو روز بماند باید نماز را کامل بخواند چون با خواندن یک نماز چهار رکعتی ادا قصد محقق شده است.
منبع: KHAMENEI.IR
پاسخ از حجت الاسلام والمسلمین فلاح زاده، مطابق با فتوای مقام معظم رهبری:
تقریبا سه سوال شده است؛ سوال اول این است که چه مقدار بروند مسافر باشند سوال دوم این است که چه مدت در هفته مسافرت بروند تا نمازشان کامل باشد که همان کثیرالسفر است سوال سوم هم این است که اگر قصد ده روز کردند جایی بمانند از قصد خود برگردند تکلیف چیست اما سوال اول طلاب و دانشجویان مسافتی که باید بپیمایند تامسافر محسوب شوند با دیگران فرقی ندارند مسافت هشت فرسخ (۴۵ کیلومتر) است حالا هشت فرسخ امتدادی است یا چهار فرسخ رفت چهار فرسخ برگشت حدود ۴۵ کیلومتر میشود اگر کسی چنین مسافتی یا بیشتر از این را میخواهد بپیماید میشود مسافر حالا باید یک شرایط دیگری هم داشته باشد مثل اینکه قصد سفر داشته باشد از قصد خودش برنگردد از حد ترخص(به جایی برسد اذان شهر را نشنود و دیوار شهر را نبیند) بگذرد و اینها اما اینکه چه مدتی در هفته در سفر باشد تا کثیرالسفر محسوب شود کثیرالسفر به نظر حضرت آقا این است: کسی که در سال تقریبا دو، سه ماهی کارش این است که مسافرت زیاد میرود که بین سفرها معمولا کمتر از ده روز فاصله میشود مثلا هفتهای یکبار میرود یا اول هفته میرود آخر هفته برمیگردد یا هر روز میرود این میشود کثیرالسفر چون تنها کسی که شغلش سفر باشد مثل راننده خلبان، ملوان و کسی که شغلش در سفر باشد مثل مهماندار هواپیما و کسی که برای کارش مسافرت میرود مثل کسی که در شهر دیگری تدریس میکند یا کسی که در شهرک صنعتی سی کیلومتری شهرش کار میکند، و کثیرالسفر شده باشند نمازشان در سفرهای کاری تمام است و در سفرهای شخصی باید نماز را شکسته بخوانند این یک مسئله، و کسی که کثیرالسفر است نه برای کار مثل کسی که زیاد سفر زیارتی میرود یا برای تفریح میرود در آن سفرها باید نمازش را شکسته بخواند، اما کسی که برای تحصیل سفر می رود مثل طلاب حوزه و دانشجویان و امثال اینها که دانشگاهش در شهر دیگری است هر روز میرود و برمیگردد یا اول هر هفته میرود آخر هفته برمیگردد، این کثیرالسفر است برای تحصیل که در این فرض به نظر حضرت آقا باید احتیاط کند و نمازهای چهاررکعتی را هم چهاررکعت بخواند هم شکسته(دو رکعت) و در خصوص این مسئله میتواند به فتوای مجتهد دیگری که مساوی یا در رتبه بعدی مرجع خودش باشد مراجعه کند که آن مجتهد اگر گفت نمازش تمام است تمام و اگر گفته شکسته که شکسته بخواند. اما نسبت به قصد ده روز اگر کسی قصد کرد ده روز جایی بماند اما هنوز در آنجا نماز چهار رکعتی نخوانده از قصدش برگشت باید هر مدتی که میماند دو روز سه روز نمازش را شکسته بخواند اما اگر تصمیم داشت ده روز بماند و حداقل یک نماز چهار رکعتی ادا با همان قصدش خواند و بعد قصدش عوض شد هر مدت دیگری بماند نمازش کاملش است یک روز بماند دو روز بماند باید نماز را کامل بخواند چون با خواندن یک نماز چهار رکعتی ادا قصد محقق شده است.
منبع: KHAMENEI.IR