شنبه، 25 مرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

خارج نمودن پلاتین از دست بعد از جراحی شکستگی مچ دست

پرسش :

حدود ۵ سال پیش مچ دستم بر اثر افتادن شکست و تحت عمل جراحی قرار گرفتم و یک قطعه پلاتین L مانند به استخوان مچ دستم پیچ شده است. میخواستم بدانم که تا چه وقتی این پلاتین باید در دستم باشد و آیا این پلاتین از دستم خارج شود بهتر است یا خیر؟


پاسخ :
پاسخ از آقای دکتر مهرداد منصوری، متخصص ارتوپدی:
پلاک های L شکل در مچ دست برای فیکس کردن شکستگی های پایین استخوان رادیوس یا زند زبرین در ناحیه مچ دست کاربرد دارند. این پلاک همراه با پیچ هایی که از آن عبور کرده و به قطعات شکسته شده استخوان میروند موجب میشوند تا شکستگی بیحرکت شود تا موقعی که جوش بخورد. گرچه شکستگی های این ناحیه معمولا در عرض شش هفته جوش میخورند ولی حدود شش ماه طول میکشد تا محل شکستگی به اندازه کافی سفت و محکم شود.

بعد از این مدت معمولا نیازی به خارج کردن پلاک نیست. در اندام تحتانی مانند ران یا ساق پلاک هایی را که برای درمان شکستگی بکار برده میشوند باید بعد از حدود دو سال خارج کرد ولی در اندام فوقانی مانند بازو، ساعد و مچ دست این کار الزامی نیست. علت خارج کردن پلاک در اندام تحتانی فشارهای زیادی است که در حین راه رفتن به استخوان وارد میشود.

در اندام تحتانی وجود پلاک بر روی استخوان میتواند موجب ایجاد پوکی استخوان منطقه ای در زیر پلاک شود و این پوکی میتواند استخوان را ضعیف و مستعد شکستگی کند. این روند در اندام فوقانی ایجاد نمیشود و بنابراین نیازی به خارج کردن پیچ و پلاک ها در بازو، ساعد یا مچ دست نیست.

البته در بعضی موارد ممکن است وجود پلاک در اندام فوقانی موجب بروز درد شود و یا اندام را به سرما حساس کند. در این موارد میتوان پلاک را خارج کرد. در کسانی هم که ورزش های رزمی ضربه ای انجام میدهند بهتر است پلاک خارج شود.

پلاک های مچ دست را میتوان بعد از گذشت یکسال از شکستگی خارج کرد.

​​​​​​​​​​​​​​منبع: ایران ارتوپد


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.