شنبه، 25 مرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

علت خوب باز و بسته نشدن انگشتان دست بعد از آسیب مچ دست

پرسش :

من در سالن ورزشی زمین خوردم و نسوج نرم مچ دستم طبق نظریه پزشک ارتوپد آسیب دید و سه هفته داخل گچ بوده است و پس از باز کردن گچ انگشتانم جمع نمی شود و نمی توانم چیزی را بلند نمایم و شبها درد نیز دارم.


پاسخ :
پاسخ از آقای دکتر مهرداد منصوری، متخصص ارتوپدی:
بی‌حرکتی به مدت طولانی موجب محدودیت حرکتی میشود بخصوص در اندام یا مفصلی که آزرده و ملتهب است. کسانی که به علت آرتروز دچار محدودیت حرکتی در یک مفصل هستند صبح که از خواب برمیخیزند احساس میکنند مفصلشان خشک است. چند دقیقه ای باید مفصل را حرکت دهند تا خشکی از بین برود. وقتی با چند ساعت خوابیدن و حرکت ندادن اندام مفصل خشک میشود چند هفته بیحرکتی مسلما میتواند خشکی بیشتری ایجاد کند.

هرچه آسیب و تورم مفصل بیشتر باشد بیحرکتی با گچ میتواند محدودیت حرکتی بیشتری ایجاد کند و هرچه مدت بیحرکتی بیشتر باشد باز هم محدودیت حرکتی بیشتری ایجاد میشود. افراد مسن استعداد بیشتری یه محدود شدن حرکات مفصلی بعد از مدتی بی‌حرکتی دارند.

بعد از هر گچ گیری معمولا مفاصلی که به توسط گچ بیحرکت شده اند خشک میشوند. گاهی این خشکی با چند روز حرکت دادن مفصل خودبخود بهتر میشود و گاهی هم برای بهبود دامنه حرکتی مفصل نیاز به انجام نرمش های ممتدی وجود دارد. این خشکی معمولا به علت کوتاه شدن نسبی تاندون ها و رباط های مفاصل ایجاد میشود.

معمولا بعد از یک دوره گچ گیری پزشک معالج یا فیزیوتراپ حرکاتی را به بیمار آموزش میدهد. انجام این حرکات موجب نرم شدن تاندون ها و لیگامان ها و افزایش قابلیت انعطاف آنها شده و در نتیجه دامنه حرکتی مفصل بهتر میشود.

​​​​​​​​​​​​​​منبع: ایران ارتوپد


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
پرسش و پاسخ مرتبط