پرسش :
در صورتی که اخذ به احوط الاقوال یا احتیاط در جمع بین دو فتوی مشقت داشته باشد فرمودهاید که به فتوای کسی که ورع او در فتوی دادن بیشتر است عمل نماید و اگر در این جهت مساویند در تقلید از ایشان مخیر است، ملاک مشقت داشتن احتیاط چیست؟ اگر احتیاط در بعضی احکام مشقت داشت آیا فرد در همان مسائل مخیر به تقلید از هرکدام از مراجع مذکور است، یا در همه مسائل می تواند به هریک از ایشان رجوع کند؟
پاسخ :
ملاك مشقّت داشتن در جميع موارد مشقت شخصى است كه قابل درك بالوجدان استّ چنانكه در باب تيمّم فرموده اند: (...اگر تهيه كردن آب يا استعمال آن به قدرى مشقت داشته باشد كه تحمّلش براى شخصى ميّسر نباشد...) در مفروض سؤال در خصوص مسائلى كه مشقّت دارد مخيّر است و در بقيّه مسائل بايد به احتياط اخذ نمايد. (استفتاء/11102) (منهاج 2/م 8)
منبع: wahidkhorasani.com
ملاك مشقّت داشتن در جميع موارد مشقت شخصى است كه قابل درك بالوجدان استّ چنانكه در باب تيمّم فرموده اند: (...اگر تهيه كردن آب يا استعمال آن به قدرى مشقت داشته باشد كه تحمّلش براى شخصى ميّسر نباشد...) در مفروض سؤال در خصوص مسائلى كه مشقّت دارد مخيّر است و در بقيّه مسائل بايد به احتياط اخذ نمايد. (استفتاء/11102) (منهاج 2/م 8)
منبع: wahidkhorasani.com