پرسش :
بنده عضو هیأت علمی دانشگاه هستم و در مورد مبانی فقهی رحم جایگزین تحقیق میکنم نظر جنابعلی درباره حکم شرععی آن چیست؟ لطف بفرمایید دلیل جواز یه حرمت آن چیست؟ آیا آیهای از قرآن است یا روایتی هیچ کدام بلکه اصل عملیه دلیل آن است؟
پاسخ :
اگر مراد همان رحم اجارهای است از نظر ما حرام است چون اولا در مقام شک در حرمت و حلیت این عمل اصالة الحرمة جاری میشود چرا که در ادله و روایات هیچ علامت و قرینهای دال بر جواز پرورش فرزند دیگری در رحم زن دیگر وجود ندارد و ثانیا از مضمون آیه فمن ابتغی وراء ذلک فاولئک هم العادون میتوان چنین نتیجه گرفت که هرگونه توالد و تناسلی که از غیر طرق ذکر شده به وجود آید جایز نیست.
منبع: gorgani.ir
اگر مراد همان رحم اجارهای است از نظر ما حرام است چون اولا در مقام شک در حرمت و حلیت این عمل اصالة الحرمة جاری میشود چرا که در ادله و روایات هیچ علامت و قرینهای دال بر جواز پرورش فرزند دیگری در رحم زن دیگر وجود ندارد و ثانیا از مضمون آیه فمن ابتغی وراء ذلک فاولئک هم العادون میتوان چنین نتیجه گرفت که هرگونه توالد و تناسلی که از غیر طرق ذکر شده به وجود آید جایز نیست.
منبع: gorgani.ir