پنجشنبه، 2 دی 1395
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

گروهی‌ با هدف رفع مشکلات اهالی‌ محله و نیازمندان، اقدام به تأسیس صندوق خیریه کرده‌اند. الف) آیا می‌‌توان مبالغ جمع‌آوری‌ شده را برای‌ انجام فعالیت‌های‌ اقتصادی‌ و با هدف کمک هر چه بیشتر به مستمندان، سرمایه‌گذاری‌ کرد؟ ب) آیا می‌‌توان وجوه جمع‌آوری‌ شده را به صورت قرض‌الحسنه، به نیازمندان پرداخت؟ ج) آیا می‌‌توان به مدت یکسال یا بیشتر، مبالغ را کنار گذاشت و آنگاه اقدام به توزیع آن کرد؟ د) توصیه حضرت‌عالی‌ برای‌ مصرف بهینه این پول‌‌ها چیست؟ ه) آیا می‌‌توان وجوه جمع‌آوری‌ شده را در مراسم بزرگداشت ائمه اطهار(علیهم السّلام) صرف کرد؟ و) در پایان از حضرت‌عالی‌ تقاضا می‌‌کنیم، نصیحت و توصیه‌ای‌ پدرانه به فرزندان خود بنمایید.


پاسخ :
الف) با آگاهی‌ صاحبان سرمایه و رضایت آنان و انطباق با عقود مشروع، جایز است.
ب) برابر اساسنامه‌ای‌ که با امضای‌ صاحبان سرمایه باشد، جایز است.
ج) با توافق صاحبان سهام جایز است، ولی‌ بعد از گذشت سال، اگر خمس آن اموال قبلاً پرداخت نشد، اول باید خمس آن‌ها داده شود؛ آنگاه اقدام به مصرف شود.
د) تولید و ایجاد شغل صادق؛ نه کسب کاذب.
هـ) صرف اموال در تعظیم شعایر با رضایت صاحبان سهام، بی‌‌اشکال است.
و) تلاش در تولید کالای‌ سودمند و قناعت در مصرف. از حضرت ختمی‌‌مرتبت(صلّی‌ الله علیه و آله و سلّم) چنین دعایی‌ نقل شده است: «اللّهمّ انّا نسئلک نفساً مطمئنّه تؤمن بلقائک و ترضی‌ بقضائک و تقنع بعطائک». امید است با این نیایش، مشمول رحمت خاصّ الهی‌ قرار گیریم.
جوادی‌ آملی‌ ١٢/٤/٨١.

منبع: esra.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.