پرسش :
با توجه به این که مرکز طبع و نشر قرآن جمهوری اسلامی ایران در زمینه مسائل مربوط به چاپ و نشر قرآن کریم فعالیت تحقیقاتی مینماید، مستدعی است ما را از نظر شریف خویش درباره روایت ذیل و سؤالات مطرح شده بهرهمند فرمائید. «علی بن ابراهیم، عن أبیه، عن صفوان، عن ابن مسکان، عن محمّد بن الورّاق، العرضت علی بن أبیعبدالله «علیهالسّلام» کتاباً فیه قرآن مختّم معشّر بالذهب و کتب فی آخره سوره بالذهب و اریته إیاه فلم یعب فیه شیئاً إلاّ کتابه القرآن بالذهب، و قال: لایعجبنی أن یکتب القرآن إلاّ بالسواد کما کتب أوّل مرّه» (اصول کافی، جلد ٢، کتاب فضل القرآن، باب النوادر، ص ٦٢١). ١. با توجه به استنباط حضرت عالی از روایت یادشده، آیا چاپ کل متن قرآن کریم با رنگی غیر از رنگ مشکی را مجاز میدانید یا خیر؟ ٢. با توجه به این که در مصاحف چاپ شده در برخی از بلاد اسلامی لفظ جلاله «الله» یا بعضی از حروف به منظور آموزش قرآن، به رنگی غیر از مشکی ملاحظه میشود، آیا این کار را از نظر حضرت عالی مجاز است یا خیر؟
پاسخ :
١. تعشیر یعنی بعد از ١٠ آیهٴ علامت نهادن چنین کاری با رنگ غیرمشکی هم جائز است.
٢. از نوشتن متن قرآن با طلا پرهیز شود اَولی است؛ هرچند تذهیبِ ورق، حاشیه و جلد جایز است.
٣. نوشتن متن قرآن با رنگی که مشکی نیست ممنوع نیست ولی با رنگ مشکی اَولی است.
جوادی آملی، ١١/٣/٨٢.
منبع: esra.ir
١. تعشیر یعنی بعد از ١٠ آیهٴ علامت نهادن چنین کاری با رنگ غیرمشکی هم جائز است.
٢. از نوشتن متن قرآن با طلا پرهیز شود اَولی است؛ هرچند تذهیبِ ورق، حاشیه و جلد جایز است.
٣. نوشتن متن قرآن با رنگی که مشکی نیست ممنوع نیست ولی با رنگ مشکی اَولی است.
جوادی آملی، ١١/٣/٨٢.
منبع: esra.ir