پرسش :
مردی، در وکالت رسمی، حق طلاق را به همسرش وامیگذارد. همسر پس از اخذ وکالتنامه، در غیاب شوهر و بدون اطلاع وی، با طرح دعوا در محکمه و صدور حکم، طلاق میگیرد. از آنجا که بکارت زن از نوعی بوده که علیرغم آمیزش، قابل برگشت بوده است(حلقوی یا ارتجاعی)، دادگاه به استناد نظر پزشکی قانونی، وی را دوشیزه و غیر مدخوله شمرده و نوع طلاق را "بائن غیر مدخول بها" تعیین کرده است. زوجه نیز، مَهریهٴخود را بذل و به موجب وکالتنامه از طرف شوهر قبول می¬کند؛ در صورتی که در طی چهار سال زندگی مشترک آنان، آمیزش و آداب زناشویی صورت گرفته بود. شوهر هم، علی رغم اطلاع از اصل طلاق، تا مدتی پیش، از نوع طلاق و حوادث مرتبط، بی¬اطلاع بوده است. بعد از طلاق و در ایام عدّه، ارتباط زن و مرد مجدداً برقرار گشته است.[1] اکنون پرسش این است: 1. آیا اساس این طلاق از نظر شرع صحیح است؟ 2. با توجه به اینکه نوع طلاق بائن، بر اساس مدخوله نبودن و به اشتباه، تشخیص و تعیین گردیده می-توان گفت طلاق بائن نبوده و رجعی محسوب میشود و ارتباط زن و مرد پس از طلاق در حکم رجوع بوده است؟ 3. آیا تدلیس زن در اصل حکم طلاق و صحت آن اثر دارد؟ 4. آیا زن و مرد با توجه به توضیحات، هنوز به هم مَحرماند؟ 5. چنانچه زن بخواهد ازدواج کند، مجدداً باید صیغهٴ طلاق جاری و عدّه نگه دارد؟ 6. با توجه به سؤال شماره 4 و در صورت زن و شوهر بودن: الف) چنانچه زن با مرد دیگری ازدواج کرده باشد و بعداً حکم مسئله را بفهمد چه حکمی دارد؟ ب) چنانچه زن این حکم را نپذیرد و با مرد دیگری ازدواج کند، به لحاظ شرعی چه حکمی برای زن، همسر اول و همسر دوم وی وجود دارد؟ ج) با توجه به لزوم حفظ آبرو و عرض زن و خانوادهٴ وی خواهشمند است راهنمایی بفرمایید وظیفه همسر اول در خصوص این حکم چیست؟
پاسخ :
1. طلاق زن از طرف شوهر، به استناد وکالت از او صحیح است.
2. طلاق مزبور در سؤال، بر اثر بذل مهریه، بائن است نه رجعی.
3. تدلیس زن، اثری در صحّت طلاق؛ یا بائن بودن آن ندارد، زیرا تدلیس، راجع به غیر مدخولبها بودن است نه دربارهٴ بَذلِ مهر.
4. زن و شوهر در مفروض استفتاء مَحرم نبوده و در صورت جهل به حکم؛ یا جهل به موضوع، آمیزش آنها از قبیل وطی به شبهه محسوب میشود، چون زن درخواست مهر نکرده است.
5. ازدواج زن بعد از عدّه(وطی شبهه) با همسر دیگر بدون اجرای صیغهٴطلاق جایز است. 1/11/1391
پینوشت:
[1]. گفتنی است، زن، پس از طلاق، به استناد همین موضوع، شناسنامه جدید میگیرد و نام شوهرش را از آن حذف میکند.
منبع: esra.ir
1. طلاق زن از طرف شوهر، به استناد وکالت از او صحیح است.
2. طلاق مزبور در سؤال، بر اثر بذل مهریه، بائن است نه رجعی.
3. تدلیس زن، اثری در صحّت طلاق؛ یا بائن بودن آن ندارد، زیرا تدلیس، راجع به غیر مدخولبها بودن است نه دربارهٴ بَذلِ مهر.
4. زن و شوهر در مفروض استفتاء مَحرم نبوده و در صورت جهل به حکم؛ یا جهل به موضوع، آمیزش آنها از قبیل وطی به شبهه محسوب میشود، چون زن درخواست مهر نکرده است.
5. ازدواج زن بعد از عدّه(وطی شبهه) با همسر دیگر بدون اجرای صیغهٴطلاق جایز است. 1/11/1391
پینوشت:
[1]. گفتنی است، زن، پس از طلاق، به استناد همین موضوع، شناسنامه جدید میگیرد و نام شوهرش را از آن حذف میکند.
منبع: esra.ir