جمعه، 1 ارديبهشت 1396
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

ماهیت قرارداد اجاره به شرط تملیک از جهت فقهی چیست؟


پاسخ :
قرارداد اجاره به شرط تمليک، قراردادی است که در کتاب‏های متداول فقهی و حقوقی مطرح نيست. مراجع تقلید ضمن استفتائات جدید ماهيت فقهی قرارداد را بیان کرده‌اند.

حضرت آيت‌‏الله العظمی امام خامنه‌‏ای مدظله‌العالی:
اجاره به شرط تمليک عبارت است از واگذارى ملکى به اجاره ماهانه به مبلغ معيّنى تا مدّت مثلاً ده سال يا بيست سال يا کمتر يا بيشتر با شرط ضمنى تمليک آن به مستأجر در پايان مدّت اجاره مجاناً يا با دريافت مبلغ مختصرى که در ضمنِ شرط آن مبلغ را تعيين نمايند، چنين معاملهاى عبارت است از عقد اجاره به شرط تمليکِ عينِ مستاجره در پايان مدت اجاره به مستأجر و شرعاً صحيح و بىاشکال است و از نظر حقوقى مستأجر حق مطالبه تمليک عين مستأجره به خود را در پايان مدّت اجاره دارد و اجاره دهنده شرعاً و قانوناً مکلّف به عمل به چنين شرطى است.

حضرت آيت‌الله العظمی فاضل لنکرانی رحمت‌الله‌علیه:
اگر مقصود آن است که تمليک به نحو شرط نتيجه باشد؛ به اين معنا که بعد از پايان يافتن مدت اجاره، خودبهخود به ملکيت مشتری و مستاجر درآيد، صحت آن مشکل است. لکن اگر مقصود اين باشد که ملک را اجاره دهد، مشروط به آنکه در پايان مدت اجاره، مالک هبه کند يا صلح کند يا به مبلغ بسيار ناچيزی به تملّک مستأجر درآورد، اين کار صحيح است و شرط اشکالی ندارد و فرقی بين افراد حقيقی و حقوقی نيست.

منبع: www.mbri.ac.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.