شنبه، 23 ارديبهشت 1396
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

دختری 25 ساله، رشته مهندسی پزشکی و دارای خانواده تحصیل کرده‌ای هستم، باحجابم و از لحاظ ارتباط اجتماعی خوبم. تا بحال خیلی ها شماره خانه را برای خواستگاری گرفته‌اند اما هیچ کدام تماس نگرفته‌اند خودم واقعا دوست دارم ازدواج کنم و این حس رو در خودم دارم که میتوانم مسئولیت یک زندگی رو قبول کنم اما متاسفانه موردی پیش نمی‌آید اگر دعایی برای باز شدن بخت وجود دارد لطفا راهنماییم کنید.


پاسخ :
در مورد نداشتن خواستگار عواملی ممکن است موجب تأخیر یا نداشتن خواستگار شود که در ذیل به این عوامل می‌پردازیم:
1. وضعیت اجتماعی ـ فرهنگی و اقتصادی جامعه باعث تاخیر ازدواج و بالا رفتن سن آن در جوانان شده است. بعضی توقعات و انتظارات خانواده ها و دامن زدن به فرهنگ تشریفات و نظیر آن، مشکل بیکاری پسران و عدم توانایی آنها برای تأمین نیازمندیهای زندگی مستقل عواملی است که باعث این مشکل شده بنابراین در چنین فضایی زمینه ازدواج دختران نیز فراهم نمی شود. پس یکی از عوامل پدید آمدن این مشکل عاملی است که از اختیار شما و هر کس دیگری خارج است.
در مواردی اختلاف سطح فرهنگی و خانوادگی دو خانواده یا تحصیلات عالی دختران این باور منفی را در ذهن خواستگار ایجاد می‌کند که اینگونه دختران حاضر نیستند با هرکسی ازدواج کنند و خواستگاری از آن‌ها قطعا با جواب منفی روبرو خواهد ‌شد. بنابراین با اطلاع از این سطح برای خواستگاری اقدام نکرده و این موجب خواستگار نداشتن اینگونه دختران می‌شود.
2. گاهی نیز ویژگی‌های شخصیتی و اخلاقی خانواده‌ها ممکن است مانع و سد راهی برای خواستگاران باشد که این امر نیز باید مورد توجه خانواده‌ها قرار گفته و در صورت لزوم تغییرات لازم را در نحوه برخورد و صفات اخلاقی و آداب اجتماعی خود ایجاد نمایند و زمینه ازدواج دختران خود را فراهم نمایند.
بنابراین باید با دقت کامل، شرایط فردی اعم از جسمی، روحی، اخلاقی، رفتاری و ... و شرایط خانوادگی خود را بررسی کنید که اگر نواقصی و موانعی در این وسط وجود دارد رفع شود.
3. در مواردی ممکن است برداشت دیگران از دختر یا خانواده‌ او بخاطر مسائل و اختلافاتی که ممکن است از قبل اتفاق افتاده باشد، برداشت صحیحی نباشد و دیگران با این افکار منفی از رفتن به خواستگاری خودداری کنند. لذا باید زمینه این شناخت‌های غلط را از بین برده و ذهنیت مثبتی در ذهن دیگران از خود و خانواده ایجاد کرد.

راهکارها
پیرامون نداشتن خواستگار راهکارهایی وجود دارد که به آن‌ها می‌پردازیم :
الف) اگر چه در حال حاضر خواستگار ندارید، اما نباید امیدتان را ازدست بدهید. لذا با ابتکار و خلاقیت و بهره‌مند شدن از دیگر توانمندی‌های خود، شاد و با نشاط زندگی کنید و فعّال و سر زنده با همان امکانات زندگی را مدیریت کنید. بنابراین هیچ گاه نباید این موضوع مانع عمده ای بر راه ادامه زندگی و تحصیل و... شود.
ب) امر ازدواج را به خداوند واگذار کنید. مطمئن باشید اگر به خداوند متعال توکل کنید و تمام امور زندگی خود را به او واگذار کنید، خداوند به بهترین وجه و شکل به آن رسیدگی خواهد کرد زیرا او خیر و صلاح بندگانش را بهتر از خود شما می داند. خداوند قرآن کریم می فرماید: «عَسى‏ أَنْ تَکرَهُوا شَیئاً وَ هُوَ خَیرٌ لَکمْ وَ عَسى‏ أَنْ تُحِبُّوا شَیئاً وَ هُوَ شَرٌّ لَکمْ وَ اللَّهُ یعْلَمُ وَ أَنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ؛ شاید که چیزى را خوش ندارید و آن براى شما بهتر باشد و شاید که چیزى را دوست دارید و آن براى شما بدتر باشد، و خدا [صلاح شما را] مى‏داند و شما نمى‏دانید».
ج) اگر فردی را می‌شناسید که از هر لحاظی مورد تأیید شما است، می توانید این خواستة خود را به نحوی به ایشان منتقل کنید. مثلاً فردی (واسطه و غیر مستقیم) به ایشان پیشنهاد کند که به خواستگاری شما بیاید و در عین حال از خصوصیات مثبت فردی و نجابت شما نیز تعریف کند، این زمینة خوبی است که شما معرفی می شوید. البته مادر و دیگر دوستان امین و اقوام صالح و هم کلاسی های امین و متدین هم می توانند نقش مفیدی در این زمینه ایفا نمایند.
د) برای موفقیت در امر ازدواج به اهل بیت عصمت و طهارت ـ علیهم السلام ـ به ویژه جواد الائمه ـ علیه السلام ـ متوسل شوید. همچنین از خواندن نماز جعفر طیار که دستور خاص آیت الله بهجت (ره) می‌باشد و همچنین تکرار صدقه غافل نشوید.
ه) در مراسمات مذهبی و اجتماعات، شرکت فعال داشته باشید و سعی کنید در عین حالی که شئون اسلامی را رعایت می کنید با ظاهری آراسته در این مجامع حضور پیدا کنید.
در مورد باز شدن بخت، دعایی که مطابق با این موضوع باشد وجود ندارد، اما در کتاب مفاتیح الجنان اثر ارزشمند مرحوم شیخ عباس قمی اعمالی جهت باز شدن بسته شده آورده شده است که عبارتست از سوره إِنَّا فَتَحْنَا لَک... تا مُّسْتَقِیمًا و سوره إِذَا جَاءَ نَصْرُ اللَّهِ...و در ادامه آن آیاتی که در مفاتیح الجنان آمده است را نوشته و پیوسته همراه داشته باشید.[1]

معرفی منابع جهت مطالعه بیشتر:
1. بیابانگرد، اسماعیل، جوانان و ازدواج (اهداف، ملاکها، روشها، موانع و راهکارها)، تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی، 1387.
2. دژکام، محمدرضا، مشاوره ازدواج: آنچه زوج‌های جوان «درباره‌ی یک ازدواج موفق و زندگی زناشویی ایده آل باید بدانند!»، دنیس، 1387.
3. صانعی، صفدر، بهداشت ازدواج از نظر اسلام، اصفهان: کنکاش، 1381.
4. حسینی، سیدمهدی، فنون همسریابی و همسرگزینی برای دختران، تهران: ساوالان،1390.

پی نوشت ها:
[1] برای آگاهی بیشتر ر.ک: قمی،شیخ عباس، مفاتیح الجنان، قم، قیام، چاپ دوم، 1385ص 998.

منبع: اندیشه قم


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.