شنبه، 23 ارديبهشت 1396
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

پرسش :

دختری 27 ساله هستم که در خانواده‌ای مذهبی زندگی می‌کنم. نمی‌دانم چرا خداوند این لطف را در حال حاضر از من دریغ می‌کند تا من هم مانند دخترها و پسرهای خوشبخت زندگی را شروع کنم البته ایمان دارم که هر چه هست به صلاح ما می‌باشد. نمی‌دانم چرا من مانند دیگران خواستگار ندارم. یا اینکه اگر کسی می‌آید ویژگیهای مرد پاک و مسلمان را ندارد یا اینکه به ما ایراد می‌گیرند که در پایین شهر زندگی می‌کنید. حدود 3 سال است که دیگر خواستگار ندارم. مادرم به دعا نویسهای مختلفی رجوع کرده است چون احتمال جادو کردن مرا می‌دهد ولی نتیجه نداده است. از شما می خواهم ما را راهنمایی کنید.


پاسخ :
خواهر گرامی! مسألة ازدواج و تشکیل خانواده، مسأله مهم و حساسی است و ما به شما و خانواده محترمتان حق می‌دهیم که قدری نگران باشید اما آنچه که به انسان آرامش می‌دهد این است که خداوندی حکیم و مهربان که در عین لطف و مهربانی از علم و حکمت بی نهایتی برخوردار است حافظ ما است فالله خیر‍ٌ حافظاً و هو أرحم الراحمین[1] و جز خیر و صلاح از او صادر نمی‌شود همانطور که خود شما اشاره فرمودید «هر چه هست به صلاح و مصلحت ما است» اوست که مصلحت ما را می‌داند و به آن حکم می‌کند اگر چه ما از روی جهل اکراه داشته باشیم چنانکه قرآن کریم می‌فرماید: «چه بسیار شود که چیزی را شما ناگوار شمارید ولی به حقیقت خیر و صلاح در آن است و چه بسیار شود که چیزی را دوست دارید و در واقع شرّ و فساد شما در آن است و خداوند به مصالح امور دانا است و شما نمی‌دانید.»[2] بنابراین عقل حکم می‌کند که امور خود را به خداوند حکیم تفویض نموده و خیر و سعادت خود را از او بخواهیم و به تقدیر الهی راضی باشیم چنانکه امام صادق ـ علیه السّلام ـ فرمودند: «به راستی داناترین مردم به خدا راضی‌ترین آنان به قضا خداوند عزوجل است.»[3] و اینکه خدای متعال، تعدادی از دعاهای انسان را مستجاب کرده و تعداد دیگری را اجابت نمی‌کند، خود دلیلی است بر این مطلب که خداوند از مادر به انسان مهربانتر و دلسوزتر است زیرا انسان از آنجا که خیر و شر واقعی خویش را به درستی نمی‌داند همانگونه که خیر را می‌جوید، شرّ را نیز طلب می‌کند. قرآن کریم می‌فرماید:‌«انسان با شوق و رغبتی که خیر و منفعت خود را می‌جوید چه بسا از روی جهل با همان شوق و رغبت شرّ و زیان خود را نیز می‌طلبد و انسان (از فرط جهل) بسیار بی صبر و شتاب زده است.»[4] بنابراین مستجاب نشدن دعا نه تنها موجب یأس، نا امیدی و حقارت نمی‌شود، بلکه سبب امیدواری، آرامش و اطمینان خاطر است زیرا می‌داند که هر چند مانند طفل شیرخواری که برای نوشیدن آب زهر آلود گریه کند و آن را نیاز واقعی خود بپندارد، اما ولی او از سر دلسوزی آن را از او دور کرده و از او محافظت می‌کند. پس باید صبر کرد و منتظر فضل و رحمت الهی بود و مطمئن باشید همانطور که خداوند متعال می‌فرماید: الطیبات للطیبین و الطیبون للطیبات[5] یعنی «زنانی پاکیزه و نیکو لایق مردانی چنین و مردانی پاکیزه و نیکو لایق زنانی به همین گونه اند.» مردی پاک، متدین و صالح روزی شما خواهد شد. ان شاء الله تعالی
دعا همراه با ...:
خواهر ارجمند! برای رسیدن به هدف، علاوه بر دعا و توسل محتاجیم که با سعی و تلاش، شرط آن امر را ایجاد نموده و موانع را نیز مرتفع کنیم. در این زمینه توجه به نکات زیر ضروری است:
1. علت یابی: باید با دقت کامل، شرایط فردی اعم از جسمی، روحی، اخلاقی، رفتاری و ... و شرایط خانوادگی خود را بررسی کنید و اگر نواقصی وجود دارد رفع شود. گاهی از اوقات شرایطی مانند لاغری بیش از اندازه یا بر عکس چاقی مفرط یا مثلاً گوشه گیر بودن و روابط اجتماعی و بر خورد خوبی نداشتن سبب جواب رد خواستگاران می‌شود. بنابراین باید با دقت علت یابی نموده و در صدد رفع آن بر آیید.
نکته مهم: سطح پایین اقتصادی و یا پایین شهر بودن، نقص محسوب نمی‌شود و در این زمینه هیچگاه خود را به زحمت نیندازید و مطمئن باشید متدینین در سطح شما بسیار زیاد هستند و قطعاً کفو شما وجود دارد؛ منتظر او باشید.
2. افزایش جذابیت: خواهر گرامی! دختر باید جذابیتهای خود را افزایش دهد جذابیت در زمینه‌های مختلف بروز می‌کند:
الف ـ جذابیت ظاهری: دختر خانم باید در مجالس زنانه و به دور از نگاه نامحرم به خود آرایی (در حد متعارف) بپردازد ظاهر زیبا و لباس آراسته، قلوب دیگران را به انسان متمایل و متوجه می‌کند.
ب ـ جذابیت رفتاری: دختر باید نسبت به زنان اطراف خود و مخصوصاً در مجالس زنانه از ابراز محبت، خوش خلقی و سطح بالای روابط اجتماعی برخوردار باشد از گوشه گیری، کج خلقی و ... به شدت پرهیز کند.
ج ـ مهارتهای هنری: دختر هر چه از مهارتهای زنانه بیشتری برخوردار باشد مانند خیاطی، گلدوزی و ... جذابیت و خواستگاران بیشتری خواهد داشت.
3. واسطه خواهی: هیچ اشکالی ندارد که والدین یا خود دختر به افرادی که صلاحیت دارند و امین هستند بسپارند که خواستگاران خوب و متدین را معرفی کنند.
4. حفظ روحیه و اعتماد به نفس: خواهر گرامی! باید مواظب خود باشید تا گرفتار نگرش منفی نسبت به خود نشوید و اعتماد به نفس خود را از دست ندهید. برای تقویت اعتماد به نفس به موارد زیر مراجعه نمایید:
الف ـ ارتباط با خدا: حضور قلب و درک محضر خداوند در عبادات به ویژه نماز می‌تواند تأثیر محسوسی در عزت نفس انسان داشته باشد.
ب ـ شناخت بهتر خویش: شناخت استعدادها و قابلیت‌های خویش و درک ارزش‌های انسانی، در کسب اعتماد به نفس مفید است.
ج ـ تکیه بر تواناییهای خود
د ـ ارزیابی مثبت از خود: شخصیت خود را با دید مثبت ارزیابی کنید و بر لیاقت و شایستگی خویش شک نورزید.
ه‍ ـ تشویق خود:‌ تشویق و پاداش دادن به خود یعنی اینکه اموری که برای شما لذت بخش است را برای خود فراهم کنید.
و ـ عدم مقایسه خود با دیگران: هیچگاه خود را با دیگران مقایسه نکنید. هر کس شرایط، توانمندیها و استعدادهای خاص خود را دارد.


معرفی منابع جهت مطالعه بیشتر:
1.چناری، فریبا، پژوهشی در حقیقت جن و سحر و جادو، زنجان: نیکان کتاب، 1384.
2.طالبی مازندرانی، صادق، ابطال سحر و جادو در کلام معصومین (ع)، قم: سبط النبی، 1386.
3.فهیمی، رضا، دانستنی‌هایی درباره سحر و جادو و نکاتی در مورد حقیقت چشم‌زخم، قم: عطر یاس، 1391.
4.حسینی، سیدمهدی، فنون همسریابی و همسرگزینی برای دختران، تهران: ساوالان،1390.

پی نوشت ها:
[1]. سوره یوسف، آیه 64.
[2]. سوره بقره، آیه 216.
[3]. شیخ کلینی، اصول کافی، ترجمه کمره‌ای، محمد باقر، انتشارات اسوه، چاپ دوم. ج 4، ص 191.
[4]. سوره اسراء، آیه 11.
[5]. سوره نور، آیه 26.

منبع: اندیشه قم


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.