اجاره به شرط قرض
پرسش :
در بین عموم رایج است که در هنگام اجاره منزل مقداری مبلغ تحت عنوان رهن به صاحب خانه میپردازند و همچنین مقداری به صورت اجاره پرداخت میکنند و یا منزل را به صورت رهن کامل اجاره می کنند. اولاً: حکم شرعی این دو نوع معامله را بیان نمائید. ثانیاً: در صورت عدم صحت این عمل روش صحیح برای اجاره کردن منزل را بیان نمائید. ثالثاً: حکم وضو و نماز در منزلی که به یکی از دو روش فوق معامله شده است چیست؟
پاسخ :
بطور کلّی اجاره به شرط قرض صحیح است (مثلاً اگر صاحب خانه به مستأجر بگوید: «خانهام را به این مبلغ معیّن به شما اجاره دادم به شرط اینکه فلان مبلغ معیّن به من قرضالحسنه بدهید» و مستأجر قبول کند، اشکال شرعی ندارد)، مشروط به این که اجاره به اندازه ای کم نباشد که عرفاً اجاره صدق نکند ولی قرض به شرط اجاره ربا بوده و صحیح نیست.
احکام مرتبط:
بطور کلّی اجاره به شرط قرض صحیح است (مثلاً اگر صاحب خانه به مستأجر بگوید: «خانهام را به این مبلغ معیّن به شما اجاره دادم به شرط اینکه فلان مبلغ معیّن به من قرضالحسنه بدهید» و مستأجر قبول کند، اشکال شرعی ندارد)، مشروط به این که اجاره به اندازه ای کم نباشد که عرفاً اجاره صدق نکند ولی قرض به شرط اجاره ربا بوده و صحیح نیست.
همچنین اجاره به شرطِ رهنِ کامل (یعنی در قبال دریافت قرض، هیچ مبلغی را از مستأجر طلب نکند) صحیح نمیباشد.
در صورت صحت معامله، وضو و نماز مشکلی ندارد و در صورت بطلان معامله، صحت نماز و وضو متوقف بر اجازه و رضایت ذاتی صاحبخانه میباشد.
منبع: leader.irاحکام مرتبط: