سه‌شنبه، 25 تير 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

دیه تشریح جسد و موارد مصرف آن

پرسش :

1. این‌جانب دانشجوی رشته دندان‌پزشکی هستم، در ابتدای تحصیل در درس تشریح عملی، قسمت دست و پا و صورت شرکت داشته‏‌ام و در بریدن و برداشتن پوست و احتمالاً قطع عضله [میت مسلمان] بدون قطع استخوان و عضو تا آن جا که به خاطر دارم در تلاش جهت جداسازی یک مفصل از استخوان ترقوه نیز شرکت داشته‏‌ام؛ آیا به موارد فوق دیه تعلق می‌‏گیرد؟ چقدر؟ 2. و با یأس از پیدا کردن صاحب جسدهای مذکور، مبلغ را به چه کسی و تحت چه عنوان باید داد؛ مثلاً آیا می‌توان آن را از طرف صاحب میت به عنوان صدقه، به حساب جنگ واریز نمود؟


پاسخ :
1. دیه دارد و تفصیل آن در تحریرالوسیله است.*
2 می‌‏توانند در مطلق وجوه خیر صرف کنند و صرف در مخارج جنگ مانع ندارد.

* ر.ک: تحریرالوسیله، انتشارات دارالعلم، قم، چاپ دهم، 1378ه.ش، ج 2، ص 624؛ ترجمه تحریرالوسیله، دفتر انتشارات اسلامی قم، ج 4، چاپ بیست و یکم، 1425ه.ق.
مسأله 2- اگر تشریح غیر مسلمان جهت آموزش‌هاى پزشکى، ممکن باشد تشریح مسلمان جایز نیست، اگر چه حیات مسلمان یا گروهى از مسلمین، متوقف بر آن باشد. پس اگر چنین کند با اینکه تشریح غیر مسلمان ممکن است، گناه کرده و بر او دیه مى‌باشد.
مسأله 3- اگر حفظ حیات مسلمان بر تشریح متوقف باشد و تشریح غیر مسلمان ممکن نباشد، ظاهر آن است که جایز باشد. و اما براى مجرّد تعلّم مادامى‌که حیات مسلمان بر آن متوقف نباشد، جایز نیست.
مسأله 4- در صورتى که تشریح براى مجرد تعلّم باشد، اشکالى در وجوب دیه نیست. و اما در مورد ضرورت و توقفى که گذشت سقوط آن بعید نیست؛ با اشکالى که دارد.

​​​​​​​منبع: ره توشه قضایی (استفتائات قضایی از محضر امام خمینی رحمه ‌الله)، نشر قضا، 1390.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.