چهارشنبه، 9 مرداد 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

اثر توبه در سقوط مجازات حدی و کیفیت احراز آن

پرسش :

در بسیاری از حدود مثل حد زنا، لواط ومساحقه، فقهای بزرگوار امامیه فرموده‌‏اند: در صورتی که جرم با اقرار مرتکب ثابت شده باشد و وی پس از اقرار توبه نماید امام (حاکم، ولی امر) مخیر بین عفو و اجرای حد است و در نظام اسلامی ایران در قانون مجازات اسلامی آمده است: دادگاه می‌‏تواند از ولی امر تقاضای عفو نماید. در این رابطه سوالات ذیل مطرح است: الف. با توجه به این که قاضی پرونده معمولاً غیر مجتهد بوده و بر اساس قوانین مدون حکم می‏نماید آیا در چنین مواردی باید بعد از ثبات جرم و قبل از صدور حکم تقاضای عفو نماید؟ (زیرا عده‏‌ای معتقدند در صورت انشاء حکم جای درنگ نیست و حد باید جاری گردد) یا این که می‌‏تواند انشاء حکم نماید و سپس بنابه تقاضای محکوم و با توجه به شرایط وی تقاضای عفو کند؟ ب. در فرض سوال آیا تفاوتی بین توبه‏ی قبل از صدور حکم و بعد از صدور حکم وجود دارد؟ قلمرو زمانی توبه تا کجاست؟ با توجه به این که مطابق بعضی از روایات، تا وقتی نفس به گلوگاه برسد (مرگ انسان نزدیک شود) توبه قبول می‌‏شود آیا این جا نیز چنین است و حتی حین اجرای حکم نیز اگر توبه کند حاکم اختیار عفو را پیدا خواهد کرد؟ ج.آیا بین اقرار شخص از روی ندامت و برای تطهیر از گناه با اعترافی که در پی بازجوئی‏ها بعمل می‏آید و شخص چاره‏‌ای جز اقرار و اعتراف ندارد از این حیث وجود دارد و آیا اساساً اقرار نوع اول که ظاهر در ندامت است کفایت از توبه می‌کند یا این که تصریح به توبه شرط جواز عفو است؟ د.با توجه به این که شخص محدود مجازات‏های تبعی (احکامی چون محرومیت از بعضی مناصب از قبیل منصب قضاوت، جمعه و جماعت) نیز دارد آیا چنانچه مستوجب حد به جهاتی مشمول عفو قرار گیرد، احکام و مجازات‏های تبعی نیز برداشته می‌‏شود یا آنها در ارتباط با ارتکاب جرم بوده و ثابت است؟ در این رابطه بین تائب و غیر تائب تفاوتی هست؟


پاسخ :
آیت الله العظمی سید علی سیستانی
«سوالها مبتنی بر صحت قضاوت غیر مجتهد است و این امر از نظر حضرت آیة الله صحیح نیست. 18 رمضان 1420 ه.ق»
 
آیت الله العظمی لطف الله صافی گلپایگانی
«الف. در فرض سوال، مجتهد جامع الشرائط می‌‏تواند عفو کند و می‌‏تواند حکم صادر کند و بر متهم حد جاری شود پس اگر غیر مجتهد پس از انشاء حکم تقاضای عفو نماید چون این حکم نفوذ ندارد تقاضای عفو مثل تقاضای اسقاط مالم یجب بی مورد است. والله العالم.
ب. توبه باید قبل از ثبوت جرم نزد حاکم شرع باشد و آنچه در روایات آمده که توبه قبل از لحظات مرگ قبول می‌‏شود بوسیله امثال مورد سوال تخصیص خورده است و بلکه ظاهر در رفع عقوبت اخروی است. والله العالم.
ج. آنچه مجوز عفو است توبه قبل از ثبوت جرم نزد حاکم شرع جامع الشرائط است و اگر در اثر بازجوئی برای حاکم شرع وقوع جرم قبل از توبه ثابت شود مورد عفو نیست. والله العالم.
 د. اگر مجرم واقعاً توبه کند کان کمن لا ذنب له بنابر این از مناصب مذکوره محروم نمی‌‏شود. والله العالم. 1378/11/17»
 
آیت الله العظمی محمد فاضل لنکرانی (ره)
«الف. بلی در فرض سوال قبل از صدور رأی استعلام کند.
ب. توبه‏‌ای که در روایت آمده مربوط به زمان توبه برای قیامت است اما در مورد توبه رافع حد چون مربوط به نظر حاکم و قاضی شرع است تا قبل از اجرای حکم موثر است ولی بعید است که توبه حین اجرای حد مسقط باقی حد باشد.
ج. خیر از این لحاظ تفاوتی وجود ندارد و اقرار هم کفایت از توبه نمی‌کند بلکه باید توبه از راه دیگری ثابت شود.
د. تا حد اجراء نشود آثار تبعی محدود جاری نمی‌‏شود. 1378/10/21»
 
آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی
«الف. تفاوتی بین انشاء حکم و عدم انشاء حکم نیست.
ب. تفاوتی نمی‌کند.
ج. توبه به هر صورت مجوز عفو است.
د. مناصبی که مشروط به عدالت است در صورت توبه و بازگشت ملکه عدالت قابل بازگشت است. همیشه موفق باشید. 1378/10/11»
 
آیت الله العظمی سید عبدالکریم موسوی اردبیلی
«الف. در مفروض سوال که قاضی غیر مجتهد است و بر اساس قوانین مدون حکم می‌کند ثبوت جواز عفو بی‏اشکال نیست.
ب. از پاسخ قبل معلوم شد.
ج. بعید نیست اقرار از روی ندامت دخالت داشته باشد اعتراف به شکل دوم موجب عفو نمی‌‏شود، صرف ندامت بدون تصریح به توبه موجب عفو نمی‌‏شود.
د. عفو از مجازات منصوص است مجازات‏های تبعی در صورت مشروعیت مورد عفو نیستند مانند امامت در جماعت و نماز جمعه زیرا عدالت در اینها معتبر است و عفو موجب عدالت نمی‌‏شود. 1378/09/30»
 
منبع: مرکز تحقیقات فقهی حقوقی قوه قضاییه


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.