سه‌شنبه، 22 بهمن 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

احکام حدود الهی | مسائل متفرقه: سوال نوزده

پرسش :

لطفاً احکام مرتد فطرى را بیان فرمایید.


پاسخ :
مرتد فطرى اگر مرد باشد به محض ارتداد و کافر شدن، زنش از او جدا مى شود و احتیاج به طلاق ندارد و باید عده وفات نگه دارد و پس از آن اگر خواست مى تواند شوهر کند. و مالش هم به محض کافر شدن پس از پرداخت بدهى هاى او بین ورثه مسلمان او تقسیم مى شود و از طرف حاکم شرع به اعدام محکوم مى گردد. و توبه و بازگشت او به اسلام به حسب ظاهر پذیرفته نیست، یعنى نقشى در حفظ جان و برگشت زن و مال او ندارد. ولى بین خود و خدا اگر توبه کند خدا توبه او را قبول مى کند.

و اگر اعدام نشد بنابر اقوى اموالى را که بعد از توبه به دست مى آورد مال خود اوست و حق ازدواج مجدّد حتى با زن سابق خود را نیز دارد.

مرتد فطرى اگر زن باشد اموال او به ملک خودش باقى است، و اگر شوهرش با او نزدیکى نکرده یا یائسه باشد به محض کافر شدن از شوهر جدا مى شود و عده ندارد و اگر شوهرش با او نزدیکى کرده و یائسه هم نیست از زمان مرتد شدن تا تمام شدن عده اش صبر مى کنند اگر در این مدت توبه کرد ازدواج آنان باقى است، و اگر توبه نکرد حکم مى شود به جدایى آنان از همان زمانى که کافر شده است. و مرتد فطرى زن را اعدام نمى کنند بلکه حبس مى شود و در زندان به او سخت گیرى مى کنند و در وقت نمازها او را مى زنند تا توبه کند، اگر توبه کرد آزاد مى شود، و اگر توبه نکرد در زندان باقى مى ماند تا بمیرد.

​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​منبع: جامع المسائل، استفتائات آیت الله العظمی محمد فاضل لنکرانی (ره)، جلد دوم، قم: امیر العلم، 1383.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.