احکام عزاداری | شبیهخوانی و تعزیهخوانی: سوال یک
پرسش :
وضع تعزیهخوانى، شبیهسازى، پوشیدن لباسهاى رنگارنگ، پوشیدن مرد لباس زن، طبل، سنج، شیپور، ویالون، نى زدن در آنها، نوحهخوانى، سینه زنى، زنجیر زنى، و روضهخوانى بر منبر را براى مقلّدین خود روشن فرمایید.
پاسخ :
باسمه تعالى؛ تعزیه و شبیهخوانى چنانچه مشتمل بر حرام نبوده و وهن به معصومین علیهم السلام نباشد مانعى ندارد، و استعمال آلات لهو به نحو لهوى جایز نیست و لو در مجالس عزادارى باشد؛ ولى استعمال طبل و سنجى که از آلات لهو نباشد، مانعى ندارد، و عزادارى حضرت سید الشهداء علیه السلام به هر صورتى که مصداق جزع باشد و عنوان حرامى بر آن منطبق نشود، مطلوبیت شرعى دارد و با قصد قربت از عبادات حساب مىشود، و نوحهخوانى و سینه زنى و زنجیر زنى و روضهخوانى از مصادیق جزع هستند و مطلوبیت دارند، و الله العالم.
منبع: استفتائات جدید، آیت الله العظمی جواد تبریزی (رحمه الله)، جلد اول، قم: نشر سرور، 1385.
باسمه تعالى؛ تعزیه و شبیهخوانى چنانچه مشتمل بر حرام نبوده و وهن به معصومین علیهم السلام نباشد مانعى ندارد، و استعمال آلات لهو به نحو لهوى جایز نیست و لو در مجالس عزادارى باشد؛ ولى استعمال طبل و سنجى که از آلات لهو نباشد، مانعى ندارد، و عزادارى حضرت سید الشهداء علیه السلام به هر صورتى که مصداق جزع باشد و عنوان حرامى بر آن منطبق نشود، مطلوبیت شرعى دارد و با قصد قربت از عبادات حساب مىشود، و نوحهخوانى و سینه زنى و زنجیر زنى و روضهخوانى از مصادیق جزع هستند و مطلوبیت دارند، و الله العالم.
منبع: استفتائات جدید، آیت الله العظمی جواد تبریزی (رحمه الله)، جلد اول، قم: نشر سرور، 1385.