جمعه، 22 فروردين 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

احکام خانواده | ازدواج: سوال دویست و چهل و پنج

پرسش :

١) ازدواج دختر و پسر بهائى با مسلمان چه حکمى دارد؟ و به فرض حرمت مسأله، در صورت ازدواج آن دو، آیا فقط مرتکب فعل حرام شده‌اند یا اصولا این ازدواج باطل است و به فرض باطل بودن فرزندانى که از آنها متولد مى‌شوند آیا بعنوان فرزندان نامشروع تلقى خواهند شد؟ ٢) در صورتى که یکى از زوجین به مسلک بهائى درآمده باشد حکم در مورد فرزندان آنها چگونه خواهد بود، آیا احکام مسلمین بر آنها جارى است و اصولا ذکوریّت و انوثیّت، بلوغ و عدم بلوغ مدخلیتى در حکم دارد؟ ٣) حزب ضالّۀ بهائیت در استان کرمان جهت گسترش تشکیلات، جذب عناصر جدید و تبلیغ مرام بى‌اساس خود اقدام به ترغیب جوانان بهائى جهت ازدواج با دختران و پسرانى که یکى از والدین آنها بهایى و دیگرى مسلمان است مى‌نمایند. در این رابطه وظیفۀ آحاد ملت چیست؟


پاسخ :
باسمه تعالى؛ 
١) ازدواج مرد مسلمان با زن بهایى باطل است و نیز ازدواج زن مسلمان با مرد بهائى باطل مى‌باشد، و چنانچه از روى جهل به مسأله این ازدواج انجام گرفته و فرزندانى متولد شده‌اند فرزندان نامشروع تلقى نمى‌شوند و ملحق به پدر و مادرشان هستند. و در فرضى که پدر یا مادر فرزند، مسلمان باشند، فرزند محکوم به اسلام است، و اللّه العالم.
٢) در فرضى که پدر یا مادر فرزند، مسلمان باشند، فرزند (چه دختر باشد یا پسر) محکوم به اسلام است مگر اینکه بعد از بلوغ یا تمییز کفر را اختیار کند، و اللّه العالم.
٣) چنانکه در جوابهاى سابق بیان شد ازدواج مرد یا زن مسلمان با زن یا مرد بهائى حرام و باطل است، مؤمنین باید حکم شرعى را اعلام کنند و آنهایى را که از روى علم این کار را مى‌کنند نهى از منکر بنمایند تا جلوى این کار گرفته شود، و اللّه العالم.

منبع: استفتائات جدید، آیت الله العظمی جواد تبریزی (رحمه الله)، جلد دوم، قم: نشر سرور، 1385.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.