احکام غسل | حیض: سوال پانزده
پرسش :
خانمى در بیستم شعبان وضع حمل مىکند بعد از ده روز غسل انجام مىدهد ولى خون قطع نمىشود و ادامه دارد، این خانم به خاطر ندانستن مسأله دیگر غسل نمىکند امّا بعد از ده روز از وضع حمل، روزه و نماز را انجام...
پاسخ :
باسمه تعالی؛ در فرض سؤال که عادت زن در حیض نه روز بوده، خونى که بعد از ولادت تا نه روز دیده نفاس است و بعد از نه روز -در فرضى که خون از ده روز تجاوز نموده- استحاضه مىباشد، و در استحاضۀ قلیله باید براى هر نماز یک وضو بگیرد و در استحاضۀ متوسطه باید علاوه بر وضو براى هر نماز، براى هر روز یک غسل در اول روز انجام دهد و اگر استحاضه کثیره باشد باید براى نماز صبح یک غسل و براى نماز ظهر و عصر -که به جمع مىخواند- یک غسل و براى نماز مغرب و عشاء -که به جمع مىخواند- غسل دیگر انجام دهد، و چنانچه زن تمکن از غسل ندارد و غسل براى او ضرر دارد باید بدل از غسل تیمم نماید و براى هر نماز وضو بگیرد، و چنانچه نمىداند که در آن وقت مستحاضه به استحاضۀ کثیره یا متوسطه بوده یا قلیله -یعنى احتمال قلیله بودن را مىدهد- در فرضى که براى هر نماز یک وضو نگرفته، نماز عصر و نماز عشاء در آن مدت را قضا کند و قضاى بقیۀ نمازها لازم نیست، و اگر مىداند استحاضه قلیله نبوده باید همۀ نمازهایى را که در آن مدت بدون غسل خوانده قضا نماید، و اللّه العالم.
منبع: استفتائات جدید، آیت الله العظمی جواد تبریزی (رحمه الله)، جلد دوم، قم: نشر سرور، 1385.
باسمه تعالی؛ در فرض سؤال که عادت زن در حیض نه روز بوده، خونى که بعد از ولادت تا نه روز دیده نفاس است و بعد از نه روز -در فرضى که خون از ده روز تجاوز نموده- استحاضه مىباشد، و در استحاضۀ قلیله باید براى هر نماز یک وضو بگیرد و در استحاضۀ متوسطه باید علاوه بر وضو براى هر نماز، براى هر روز یک غسل در اول روز انجام دهد و اگر استحاضه کثیره باشد باید براى نماز صبح یک غسل و براى نماز ظهر و عصر -که به جمع مىخواند- یک غسل و براى نماز مغرب و عشاء -که به جمع مىخواند- غسل دیگر انجام دهد، و چنانچه زن تمکن از غسل ندارد و غسل براى او ضرر دارد باید بدل از غسل تیمم نماید و براى هر نماز وضو بگیرد، و چنانچه نمىداند که در آن وقت مستحاضه به استحاضۀ کثیره یا متوسطه بوده یا قلیله -یعنى احتمال قلیله بودن را مىدهد- در فرضى که براى هر نماز یک وضو نگرفته، نماز عصر و نماز عشاء در آن مدت را قضا کند و قضاى بقیۀ نمازها لازم نیست، و اگر مىداند استحاضه قلیله نبوده باید همۀ نمازهایى را که در آن مدت بدون غسل خوانده قضا نماید، و اللّه العالم.
منبع: استفتائات جدید، آیت الله العظمی جواد تبریزی (رحمه الله)، جلد دوم، قم: نشر سرور، 1385.