دوشنبه، 12 خرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

معیارهای لازم برای ازدواج

پرسش :

براى شروع به ازدواج (از زمان قبل خواستگارى) باید چه اقداماتى را انجام دهم و چه طور خود را آماده کنم تا در زندگى موفق شوم؟


پاسخ :
لازم است بدانیم که؛ ازدواج یکى از مهم ترین حوادث زندگى است و نقش بسیار زیادى در همه ابعاد زندگى انسان دارد بنابراین موفقیت در امر ازدواج باعث موفقیت در جنبه هاى دیگر زندگى نیز می شود و ناکامى در ازدواج و یا شکست در ازدواج موجب مشکلات جدى در سایر مسائل مربوط به زندگى مى شود. علاوه بر آمادگى جنسى - عاطفى ویژگى هاى دیگرى نیز لازم است که فرد از هر جهت آماده ازدواج باشد:

1. رشد عقلى؛ یعنى دختر و پسر لازم است درک صحیحى از ازدواج و زندگى مشترک داشته باشند و ازدواج را صرفا در مسائل جنسى خلاصه نکنند.

2. تناسب جسمى و سنى؛ پسر و دختر خوب است از جهت جسمى مانند: قد و هیکل و از جهت اختلاف سنى حدود 2 تا 6 با یکدیگر تناسب داشته باشند. البته با توجه به شرایط و امتیازات دیگر این ویژگىها قابل تعدیل است.

3. رشد اجتماعى؛ زیرا اولین بنیان اجتماعى خانواده است و از این رو زوجین باید درک اجتماعى لازم را براى تشکیل این واحد اجتماعى مقدس داشته باشند.

4. شناخت لازم از زندگى مشترک؛ زیرا زندگى ابعاد گوناگونى مانند: بُعد اجتماعى، اقتصادى، عاطفى، فرهنگى و خانوادگى دارد و علاوه بر این زندگى مشترک فراز و نشیب هایى دارد و فرد باید خودش را آماده پذیرش این مسائل کند.
 
همین طور فرد باید به این بلوغ فکرى رسیده باشد که انسان ها با هم متفاوتند و توقع نداشته باشد که همسرش و خانواده او 100 درصد مطابق میل او باشند کما این که او و خانواده اش نیز 100 درصد مطابق میل همسر نیستند. درک وجود تفاوتهاى فردى نقش بسیار مؤثرى در تعامل و سازگارى زوجین دارد. البته احراز این شرایط نسبى است و لازم نیست که انسان در این ابعاد 100 درصد رشد یافته باشد همین که توجه به این مسائل زندگى داشته باشد کافى است و بعد از ازدواج نیز به تدریج تجربه کسب مى کند و خودش را 100 درصد آماده یک زندگى مشترک مى کند. بنابراین آمادگى جنسى - عاطفى و رشد عقلى و اجتماعى و توجه به تفاوتهاى فردى از شرایط لازم براى ازدواج است.

5. مشورت با افراد باتجربه؛ با افراد با تجربه، دلسوز و مورد اعتمادتان در این مورد مشورت کنید و از تجارب آنها (موفقیت ها و شکست هاى آنها) استفاده کنید. مطمئنا شکست ها و یا عدم موفقیت هاى آنان را می توانید فراروى خود قرار دهید تا مجددا شما تجربه نکنید تا دچار حسرت و خسران شوید البته بهترین افرادى که در این زمینه می توانند به شما کمک کنند در درجه اول والدین شما هستند.

گفتنى است که بسیارى از معیارها و ملاک هایى که باید مورد توجه قرار داد و در فرد مورد نظر دنبال مى کنیم، چه بسا در مرحله تحقیق و انتخاب نتوانیم خوب تشخیص و یا گزینش کنیم. زیرا برخى از آنها دست نایافتنى است و على رغم دقتهاى زیاد مخفى مى ماند و یا فرد مورد نظر از تمام آن ویژگى ها به شکل کامل دارا نیست زیرا که انسان ناقص است و در زمینه اى یا زمینه هاى مختلف ضعف و کمبود دارد همان طور که خود انسان دچار نقص و ضعف هایى است و باید به طور نسبى در یک جمع بندى کلى به یک انتخاب دست زد و نباید انتظار داشت فرد مورد نظر از تمام معیارهاى مورد نظر آن هم به شکل کامل و تمام برخوردار باشد. پس باید انعطاف به خرج داد.

منبع: خواستگارى، محمدرضا احمدى، نهاد نمایندگى مقام معظم رهبرى در دانشگاهها، دفتر نشر معارف، 1390


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
پرسش و پاسخ مرتبط