احکام سقط جنین | سقط جنین نامشروع
پرسش :
سقط جنین نامشروع در حالی که مادر در فشار روحی قرار دارد چه حکمی دارد؟
پاسخ :
همه مراجع (به جز تبریزی و مکارم و فاضل و سیستانی): جایز نیست.[1]
آیت الله تبریزی: اگر زنا با اکراه و زور انجام گرفته و به جهت حفظ آبرو وضع حمل درغیر وطن خود ممکن نباشد سقط آن پیش از آنکه روح در آن دمیده شده باشد، اشکال ندارد.[2]
آیت الله فاضل: در صورتی که دختر اطمینان دارد و احتمال عقلایی بدهد که اگر جنین را سقط نکند مورد اذیت و آزار غیرقابل تحمل قرار می گیرد و در عسر و حرج شدید قرار می گیرد، در چنین فرضی بعید نیست که سقط جنین حرام نباشد.[3]
آیت الله مکارم: ساقط کردن ولدالزنا جایز نیست مگر اینکه نگهداری آن جنین مایه بیماری شدید مادر و کسالت روانی او گردد که در این صورت می توان به حاملگی او پایان داد مشروط بر اینکه جنین در ماه های اولیه باشد.[4]
آیت الله سیستانی: اگر بارداری به اندازه ای زحمت داشته باشد که طاقت فرسا شده و راه نجاتی جز سقط جنین وجود نداشته باشد، قبل از حلول روح در جنین چنین عملی جایز است.[5]
پی نوشت:
[1]. خامنه اى، اجوبة الاستفتائات، س 1266و 1267؛ بهجت، استفتائات پزشکى، سقط جنین، ص 42 و دفتر: همه مراجع تقلید.
[2]. تبریزى، صراط النجاة، ج 9، س 927.
[3]. فاضل، جامع المسائل، ج 1، س 1954 و 1955.
[4]. مکارم، استفتائات، ج 2، س1657 و 1659 و ج 1، 1498.
[5]. توضیح المسائل مراجع، مسئله 2453؛ جزوه دیات و سقط جنین جامعة الزهرا، ص 9، رساله جدید، م 2868.
منبع: احکام پزشکی و بیماران، سید مجتبی حسینی و سید محمدتقی محمدی، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها، دفتر نشر معارف، ۱۳۹۴.
همه مراجع (به جز تبریزی و مکارم و فاضل و سیستانی): جایز نیست.[1]
آیت الله تبریزی: اگر زنا با اکراه و زور انجام گرفته و به جهت حفظ آبرو وضع حمل درغیر وطن خود ممکن نباشد سقط آن پیش از آنکه روح در آن دمیده شده باشد، اشکال ندارد.[2]
آیت الله فاضل: در صورتی که دختر اطمینان دارد و احتمال عقلایی بدهد که اگر جنین را سقط نکند مورد اذیت و آزار غیرقابل تحمل قرار می گیرد و در عسر و حرج شدید قرار می گیرد، در چنین فرضی بعید نیست که سقط جنین حرام نباشد.[3]
آیت الله مکارم: ساقط کردن ولدالزنا جایز نیست مگر اینکه نگهداری آن جنین مایه بیماری شدید مادر و کسالت روانی او گردد که در این صورت می توان به حاملگی او پایان داد مشروط بر اینکه جنین در ماه های اولیه باشد.[4]
آیت الله سیستانی: اگر بارداری به اندازه ای زحمت داشته باشد که طاقت فرسا شده و راه نجاتی جز سقط جنین وجود نداشته باشد، قبل از حلول روح در جنین چنین عملی جایز است.[5]
پی نوشت:
[1]. خامنه اى، اجوبة الاستفتائات، س 1266و 1267؛ بهجت، استفتائات پزشکى، سقط جنین، ص 42 و دفتر: همه مراجع تقلید.
[2]. تبریزى، صراط النجاة، ج 9، س 927.
[3]. فاضل، جامع المسائل، ج 1، س 1954 و 1955.
[4]. مکارم، استفتائات، ج 2، س1657 و 1659 و ج 1، 1498.
[5]. توضیح المسائل مراجع، مسئله 2453؛ جزوه دیات و سقط جنین جامعة الزهرا، ص 9، رساله جدید، م 2868.
منبع: احکام پزشکی و بیماران، سید مجتبی حسینی و سید محمدتقی محمدی، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها، دفتر نشر معارف، ۱۳۹۴.